نشانه‌ زندگی موفق + فیلم
کد خبر: 4205901
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۸
باران حکمت/ 13

نشانه‌ زندگی موفق + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت سیزدهم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: نشانه‌های متفاوتی برای یک زندگی موفق بیان شده است اما ملموس‌ترین ضابطه و معیار می‌تواند این گفته حضرت علی(ع) در حکمت دهم نهج البلاغه باشد که فرمود: با مردم زندگی کنید و از آنها فاصله نگیرید، تا اگر مُردید، در فراق شما بگریند و اگر ماندید همچون پروانه دور شمع وجود شما بچرخند.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت سیزدهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.

 

آیا ما در زندگی خود، انسان موفقی بوده‌ایم؟ نشانه موفقیت چیست؟ راه رسیدن به توفیق کدام است؟ از کجا می‌توان فهمید که ما در زندگی خودمان، انسانی موفق محسوب می‌شویم یا خیر؟
تنها کالای یکبار مصرف به معنای واقعی عمر انسان است که هیچگاه قابل بازیابی نیست. همه کالاهای دیگر قابل بازیافت هستند و از چهره‌ای به چهره دیگر در می‌آیند و از استفاده‌ای به استفاده دیگر تن می‌دهند، آن چیزی که چهره عوض نمی‌کند و به هیچ شکل تکرار نمی‌شود عمر انسان است.

اگر ما در گذران عمر یکبار مصرف خود موفق باشیم فردای قیامت هم با چهره‌ای خندان به سوی اهل و عیال خود باز خواهیم گشت و اگر خدای ناکرده در زندگی خودمان ناموفق باشیم در قیامت هم با چهره‌ای گریان محشور خواهیم شد. 

نشانه‌های متفاوتی برای یک زندگی موفق بیان شده است اما ملموس‌ترین ضابطه و معیار می‌تواند این گفته حضرت علی(ع) در حکمت دهم نهج البلاغه باشد که فرمود: «خالطوا النّاس مخالطة إن متّم معها بكوا عليكم، و إن عشتم حنّوا إليكم» یعنی با مردم زندگی کنید و از آنها فاصله نگیرید، گوشه‌نشین و انزواطلب نباشید تا اگر مُردید، در فراق شما بگریند و اگر ماندید همچون پروانه دور شمع وجود شما بچرخند. چنین کسی زندگی موفق و غبطه‌آوری دارد. 

انتهای پیام
captcha