قرآن مشوق استفاده از تجهیزات فناورانه است
کد خبر: 4206923
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
حجت‌الاسلام فاکرمبیدی:

قرآن مشوق استفاده از تجهیزات فناورانه است

عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث مرکز جهانی علوم اسلامی گفت: خداوند می‌فرمایند که ما شما را در زمین قرار دادیم تا هر چه بیشتر و بهتر بتوانید از نعمات استفاده کنید تا با بهترین ابزار بهترین اکتشافات را انجام دهید.

قرآن مشوق استفاده از تجهیزات فناورانه استبه گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فاکرمیبدی، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث مرکز جهانی علوم اسلامی در نشست رابطه قرآن و فناوری نوین که چهارم فروردین‌ماه در بخش نوآوری‌های قرآنی دانش‌بنیان در نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد، گفت: خداوند می‌فرمایند ما شما را در زمین قرار دادیم تا هرچه بیشتر و بهتر بتوانید از نعمات استفاده کنید تا با بهترین ابزار بهترین اکتشافات را انجام دهید و در هر عرصه‌ای که می‌خواهد باشد.

وی ادامه داد: دشمن مردم به معنای آباد کردن و بد کردن زندگی انسان‌هاست. آیات قرآن در زمان نزول از واژگانی که در همان عصر کاربرد داشته است، استفاده کرده است، اما سجایای قرآنی به دلیل قضیه حقیقیه است.

فاکرمیبدی ادامه داد: قرآن کریم زمانی فرمود: «لا تخسروا المیزان» این کتاب الهی آمده است، در خرید و فروش و معامله کم نباید بفروشیم ترازو و میزان باید درست باشد. ترازو در آن زمان کفه‌های طناب‌دار بود. علامت صلیبی داشتند و با سه بند اضافه می‌شدند. در مرحله بعد فناوری جدید آمد قپان را درست کرد و بعد در فناوری بعد ترازوی‌های دیجیتال روی کار آمد. کسی چه می‌داند فردا روزی چه ترازویی به وجود بیاید شاید وسیله‌ای درست شد که تنها با حرف میزان و ترازو را مشخص کند.

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید ترازوهایتان درست باشد. ترازو در هر زمان یعنی وسیله سنجش. در هر زمان هم این وسیله مربوط به خودش است. اگر این زمان گفت لاتخسروا المیزان، مصداق نوین را بیان کردند. یا اگر در جایی فرمود نون و القلم آن زمان قلم مانند خودکار و خودنویس امروزی نبود وسیله‌ای برای نوشتن بود و امروزه قلم که گفته می‌شود قلمی که با خودکار بنویسد، نیست. بلکه صفحه کلید من هم خودکار محسوب می‌شود.

قرآن مشوق استفاده از تجهیزات فناورانه است

عضو هیئت علمی مرکز علوم جهان اسلام اظهار کرد: مفهوم قلم مشخص است و مصداق قلم در طول فناوری‌های نوین تغییر کرده است. طبق راحت‌سازی و معیشت تلاش کنید، زمین‌ها را آباد کنید و طبق آن قلم‌های امروزی اختراع شد. هر آنچه که کار قلم را انجام دهد، مصداق بارز این امر است.

وی با اشاره به دیگر مصداق فناوری‌های نوین افزود: در زمان پیامبر تبلیغ با جهاز اشتران بود، اما امروز تبلیغ با ابزارهای مختلفی انجام می‌شود که همان کاری که در زمان پیامبر انجام می‌شد، امروز هم رقم می‌خورد. امروزه با ابزار راحت‌تر انجام می‌شود و مصادیق نوین انجام وظیفه می‌کند.

فاکرمبیدی درباره فناوری‌های دیگری در زمینه سلاح جنگی گفت: در زمانی که آیه مرتبط با سلاح جنگی در  قرآن نازل شد حیوان زمان جنگ اسب و ادوات جنگی نیزه و شمشیر بود. این ابزار دشمن را می‌ترساند، اما امروزه اگر انباری از شمشیر و نیزه داشته باشیم، دشمن نمی‌ترسد در حالی که در قرآن می‌گوید ابزاری را فراهم کنید که دشمن از شما بترسد. امروزه با تانک و توپ نمی‌توان دشمن را ترساند، بلکه حتی شاید لازم باشد سلاح هسته‌ای داشته باشیم تا دشمن را بترسانیم. باید از ابزار و سلاح‌های نوین مجهز شویم.

وی در پایان گفت: رعایت اخلاق الهی و انسانی و کمک به مردم دو جنبه‌ای است که باید در زمینه استفاده از ابزارهای نوین مورد توجه قرار گیرد. اگر مجهز به ابزار نوین نشویم نابودی ما حتمی است و قرآن نه تنها به ابزار نوین موضعی مثبت دارد، بلکه ما را مأمور کرده است، پایه پای آن و اقتضای زمان پیش برویم.

انتهای پیام
captcha