به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین معرفی و رونمایی از موسوعه «معارف اهلالبیت(ع) فی الکتب الاربعه» با پیام تصویری آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی از مراجع معظم تقلید شیعه امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت در سالن همایشهای بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد.
رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء در این پیام گفت: موسوعههای علمی فراوان است، اما خصیصه این موسوعه هم نظم علمی آن و هم نظم کلامی و درسی آن است. اولاً، موسوعهای میتواند به معنای حقیقی موسوعه باشد که همه منابع و مدارک را در بر داشته باشد. ثانیا، با نظم علمی ملحوظ شده باشد و ثالثاً درجات تفصیلی آنها هم در کنار بیان اجمالی آنها ذکر شده باشد.
ایشان افزود: در این موسوعه مبارک که میتواند از منابع علم کلام حوزه باشد سه اصل خیلی برجسته خودش را نشان میدهد و این سه اصل درباره اصول دیگر هم حاکم است: توحید، وحی و نبوت و امامت و ولایت.
این مرجع تقلید جهان تشیع بیان کرد: اگر ما درباره توحید و مسئله وحی و نبوت این راه پیمودیم و اگر بعد از وحی و نبوت به ولایت و امامت رسیدیم و مقام والای امامت و امام را با این راه که راهنمایی کردند پیمودیم، هم در معارف کلامی و هم در مسائل سیاسی و اجتماعی، مجتهد میشویم. چون این بزرگواران به ما راه نشان دادند که اگر خواستید چیزی را بشناسید از درون آن بشناسید نه از بیرون. بیرون ممکن است تبلیغی و سفارشی یا کذب باشد، ولی شناخت از درون و با درون، حق است.
آیتالله العظمی جوادی آملی ادامه داد: اگر خدا در قرآن فرموده که ﴿أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ﴾ از حکم خدا و پیغمبر و اولی الامر اطاعت کنید، باید اول خدا را بشناسیم رسول را بشناسیم اولی الامر را هم بشناسیم تا پیروی کنیم؛ ممکن است داعیه داران الوهیت کم نباشند، متنبّیانی پیدا شوند که داعیه نبوت داشته باشند، ممکن است مدعیان ولایت و امامتی در صدر اسلام و مانند آن پیدا بشوند و از سقیفه و غیر سقیفه صدایی برخیزد و بگوید ما امامیم و ولی امر هستیم و معرفی اینها هم با سفارش و تبلیغ بیرون باشد. ولی شما از نظر معرفت و شناخت، باید هر چیزی را از درون آن بشناسید.
ایشان افزود: اگر خداشناس شوید و معنای پروردگاری را، الوهیت را، ربوبیت را بشناسید، اگر تطبیق کردید معلوم میشود «فهو رب العالمین»، اگر معنا و حقیقت وحی و نبوت را درک کردید و شناختید، کسی که مدعی وحی و نبوت است و شما یافتید که این معنا در او محقق است، به رسالت او مثل وجود مبارک پیامبر (ص) تصدیق میکنید و اگر کسی مدعی امامت و ولایت بود، چون شما معنای امامت را معنای ولایت را جنس و فصل امامت را حقیقت ولایت را شناختید، کاملاً بر غدیر نه بر سقفیه تطبیق میکنید.
انتهای پیام