کد خبر: 4220966
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
در همایش دانشگاه علم و فرهنگ مطرح شد:

کیفیت آموزش و اهمیت پژوهش در دانشگاه‌های غیردولتی فراموش نشود

مدیر دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به چهار امتیاز دانشگاه‌های غیردولتی گفت: ما تحت هیچ شرایطی برای رسیدن به کیفیت آموزش نباید کوتاهی کنیم و تحت هر شرایطی حامی مؤسساتی هستیم که به کیفیت آموزش توجه جدی دارند.

کیفیت آموزش و اهمیت پژوهش در دانشگاه‌های غیر دولتی فراموش نشودبه گزارش خبرنگار ایکنا، اولین همایش ملی نقش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزش عالی با تأکید بر دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌ساز، امروز 22 خردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای این همایش مهدی باصولی؛ رئیس دانشگاه علم و فرهنگ سخنرانی کرد و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ از اجزای مهم اکوسیستم جهاددانشگاهی است. جهاددانشگاهی نهاد علمی و فرهنگی است که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند و دو دانشگاه و شش موسسه آموزش عالی و یک موسسه علمی کاربردی دارد. سی سال از عمر این فعالیت در جهاددانشگاهی می‌گذرد. اکنون حدود 120 هیئت علمی، قریب به 9 هزار دانشجو، 700 مدرس مدعو و حدود 23 هزار نفر فارغ‌التحصیل، خانواده دانشگاه علم و فرهنگ را تشکیل می‌دهند. دانشگاه در حوزه‌های مختلف در طول این سی سال توانسته افتخارات مختلفی را کسب کند و کسب رتبه اول دانشگاه‌های غیر دولتی یکی از این افتخارات است. 

وی افزود: اگر این اتفاقات رخ داده یکی از مهمترین جنبه‌هایش هویتی است که این دانشگاه دارد. بزرگترین سرمایه این دانشگاه نیروی انسانی آن است. تعدادی از همکاران ما جزء یک درصد دانشمند پراستناد دنیا هستند. اینکه این افراد این دانشگاه را انتخاب کردند برای ما مایه افتخار است. در همه ارکان دانشگاه این مسئله جریان دارد و ما جلوه‌های آن را در بزنگاه‌های مختلف می‌بینیم. مولفه دوم بحث فرهنگ است؛ فرهنگی که خاص موسساتی است که وابسته به جهاددانشگاهی هستند. مولفه سوم هویت دانشگاه علم و فرهنگ و اتصالش به جهاددانشگاهی است که این اتصال بسیار حائز اهمیت است. 

باصولی ادامه داد: در حوزه‌های فرهنگی، دانشگاه این افتخار را دارد میزبان خیلی از برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در سطح ملی باشد و ما اخیرا مسابقه مناظره را برگزار کردیم. یک نکته مهمی که وجود دارد این است که نسل اول دانشگاه‌ها آموزش بنیان بودند، نسل دوم دانشگاه‌ها پژوهش بنیان بودند، در نسل سوم کارآفرینی مورد تاکید قرار گرفت ولی ایراداتی نسبت به دانشگاه کارآفرین وجود داشت از جمله اینکه بیش از حد به جنبه تجاری نگاه می‌کنند لذا نسل چهارم دانشگاه‌ها به جامعه توجه دارند و شعارشان دانشگاه ارزش‌آفرین است. این مقوله مهمی است که در برنامه‌های دانشگاه مد نظر قرار گرفته و امیدواریم دانشگاه در ابعاد مختلف برنامه‌های مختلفی را ارئه دهد.

 

چهار امتیاز دانشگاه‌های غیر دولتی

در ادامه این همایش سیدرسول عمادی؛ مدیر دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی کرد و گفت: در مدتی که من در این دفتر خدمت کردم به پتانسیل‌های زیادی از دانشگاه‌های آموزش عالی غیر دولتی رسیدم که لازم بود در بخش‌های مختلف، این ظرفیت به آحاد جامعه به خصوص تصمیم‌گیران آموزش عالی معرفی شود تا نظام آموزش عالی غیر دولتی از مظلومیت خارج شود. امروز با بررسی بهترین دانشگاه‌های غیر دولتی جهان به چهار فاکتور اصلی می‌رسیم؛ اولین معیار کیفیت آموزش است. ما تحت هیچ شرایطی برای رسیدن به کیفیت آموزش نباید کوتاهی کنیم و تحت هر شرایطی حامی موسساتی هستیم که به کیفیت آموزش توجه جدی دارند. نکته دومی که اهمیت دارد بحث پژوهش در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های غیر دولتی است. دانشگاه‌های غیر دولتی پتانسیل بالایی در حوزه‌های مختلف پژوهشی دارند. برای اولین اقدام در این حوزه با هماهنگی موسسه ISC چندین جلسه هماهنگی داشتیم تا موسسات غیر دولتی را به رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌های دولتی ملحق کنیم که این اتفاق افتاد. 

وی ادامه داد: سومین فاکتوری که دانشگاه‌های غیر دولتی را متمایز می‌کند ارتباطات بین‌المللی است. این دانشگاه‌ها امروز در دنیا با میزان ارتباطات بین‌المللی شناخته می‌شوند. آخرین عامل، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان است. امروز مستعدترین جوانان جذب دانشگاه‌های غیر دولتی دنیا می‌شوند. بدین منظور ما سعی کردیم گام‌هایی برداریم ولی هنوز در ابتدای کار هستیم. برای اینکه این را به صورت علمی و آیین‌نامه‌ای دربیاوریم در کمتر از یک سال راهبردهای دوازده‌گانه دفتر آموزش عالی غیر دولتی را تدوین کردیم. در راهبرد پنجم و ششم، ما آموزش پژوهش‌محور را کاملا پیش‌بینی کردیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم به آموزش پژوهش‌محور برسیم نیاز به بودجه است. کشورهای دیگر دو کار انجام می‌دهند یکی اینکه از خیرین و بخش خصوصی درخواست می‌کنند در این حوزه ورود کنند که در کشور ما هم این اتفاق رخ داده است. در قسمت دوم حمایت‌های دولت به بخش خصوصی است تا بخش خصوصی جان بگیرد و بتواند کمک کار بخش دولتی باشد. ما باید نیازمان را به نفت کاهش بدهیم و برای این کار باید بخش خصوصی کمک کند. بنابراین راهبردهای ما کاملا مشخص شده و این راهبردها می‌تواند به ما کمک کند. 

عمادی تصریح کرد: کاری که ما باید انجام بدهیم و پیگیری خواهیم کرد کمک به دانشگاه‌های غیر دولتی در حوزه پژوهش و اقتصاد است. اقتصاد غیر دولتی نیازمند حمایت است تا دانشگاه مبتنی بر شهریه دانشجویان نباشد. خصوصی‌سازی آموزش عالی به عنوان یک روند جهانی شناخته شده و فاکتورهای زیادی دارد که می‌تواند به کیفیت آموزش کمک کند، بار مالی دولت را کاهش دهد و سرمایه‌های داخلی و خارجی را جذب کند. امروز دانشمندانی در سراسر جهان هستند که دلسوزند و ما می‌توانیم فضایی باز کنیم که اینها بیشتر به کاهش بار مالی کمک کنند. 

وی در پایان گفت: از آنجایی که این همایش در حوزه دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌ساز است من یکی دو نکته عرض می‌کنم. ما حکمایی چون ابن سینا و ملاصدرا داشتیم که تلاش کردند چارچوب معنوی و اخلاقی برای علم ایجاد کنند و دستاوردهای خوبی به ارمغان آوردند. چرا دانشگاه ما باید حکمت‌بنیان باشد؟ امروز ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و برنامه توسعه ششم و هفتم در راه است و در برنامه‌های توسعه هفتم نگرانی جدی وجود دارد که باید به حوزه‌های معرفتی و اخلاقی قدم برداریم. با ورود فناوری‌های مختلف ما به این نتیجه رسیدم اگر برای فناوری آمادگی نداشته باشیم به همان میزان به معرفت و مبانی فلسفی ما صدمه می‌خورد. بنابراین ترکیب آموزه‌های دینی و علمی جزء ضرورت‌های جامعه ما است و لازم داریم مبانی دانشگاه حکمت‌بنیان را رعایت کنیم. پس باید علاوه بر تخصص علمی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی جوانان توجه کنیم و راهی نیست جز اینکه دانشگاه‌های ما از این مسیر عبور کنند.

 

ضرورت توسعه هدفمند آموزش عالی غیر دولتی

در ادامه همایش داریوش طالعی؛ دبیر علمی همایش به ارائه گزارش همایش پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند توسعه آموزش عالی باید هدفمند باشد و توسعه غیر هدفمند، هم اتلاف مال است و هم اتلاف منابع انسانی. شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 64 در راستای تحقق اصل سی‌ام قانون اساسی با اهداف گسترش آموزش عالی، کاهش تصدی‌گری دولت، بومی‌سازی آموزش عالی در استان‌ها، ارتقای فرهنگ آموزش، ایجاد شغل برای مدرسان و ایجاد فرصت برای بروز و ظهور اندیشه‌ها خارج از دولت آیین‌نامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیر دولتی را تصویب کرد و سال 71 اولین موسسه فعالیت خودش را آغاز کرد.

وی افزود: با این مقدمه و گذشت سی سال از فعالیت دانشگاه‌های غیر دولتی ضرورت دارد این زیرنظام نقش خودش را در بین دانشگاه‌های کشور با ارتقای کیفیت آموزش عالی و پژوهش مهارت‌محور و نیازمحور و توسعه ارتباط با صنعت پیدا کند و این همایش فرصت مناسبی است برای تبادل دانش، تجارت و تشویق به ارتقای کیفیت آموزش عالی غیر دولتی. این همایش از مهرماه سال گذشته با اخذ مجوز از ISC فعالیت خودش را شروع کرد و 21 دانشگاه و موسسه این همایش را حمایت کردند که جا دارد از همه آنها تشکر شود. در این همایش از بین 23 مقاله برتری که به همایش ارسال شده است 15 مقاله در سه پنل جداگانه ارائه خواهند داشت.

 

 

انتهای پیام
captcha