به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین شماره از فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات تفسیری آلاءالرحمن به همت گروه علمی تربیتی تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهراء(س) منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره عبارتند از:
بررسی تطبیقی شأن نزول آیه شراء در تفاسیر شیعه و سنی (نویسندگان: هدی بستانی/ سیدحسین شفیعی دارابی / فاطمه صابری).
واکاوی و نقد شبهه ابنتیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت (نویسندگان: آمنه شهبازی / سیدحسین شفیعی دارابی).
بررسی تطبیقی شأن نزول آیه تبلیغ در منابع تفسیری شیعه و اهلسنت (نویسندگان: زهرا لطفی افین / سیدحسین شفیعی دارابی).
نقد و بررسی چهار شبهه ابنتیمیه پیرامون شأن نزول آیه صادقین (نویسندگان: مریم شاهعلی / سیدحسین شفیعی دارابی).
بررسی تطبیقی مفهوم امامت از دیدگاه شیخ طوسی و علامه طباطبایی (نویسندگان: زهرا تام / سیدحسین شفیعی دارابی).
گفتنی است، در راستای تعمیق و گسترش مطالعات قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنپژوهی، از کلیه اساتید و پژوهشگران دعوت میشود، مقالات پژوهشی در عرصههای تفسیر و علوم قرآن و یا مباحث میانرشتهای علوم قرآنی با سایر علوم را، جهت بررسی و انتشار آنها در فصلنامه علمی مطالعات تفسیری آلاءالرحمن، به سامانه فصلنامه ارسال کنند.
موضوعات پیشنهادی دراولویت بررسی و چاپ به شرح ذیل است؛
جهش تولید با مشارکت مردم
نقش جهش تولید در ایجاد اشتغال، رفع فقر و ارتقای سطح زندگی مردم با تکیه بر آموزههای قرآنی
نقش مردم در تحقق جهش تولید از دیدگاه قرآن و مفسران
راهبردهای قرآنی برای جلب مشارکت مردم در جهش تولید
بررسی موانع جهش تولید از دیدگاه قرآن و ارائه راهکارهای قرآنی
نقش مساجد و ائمه جماعات در ترویج فرهنگ تولید و کارآفرینی با تکیه بر آموزههای دینی
بررسی تطبیقی مدلهای مختلف مشارکت مردمی در جهش تولید با آموزههای قرآن و ...
جهاد تبیین
تبیین تمدن نوین اسلامی و نقشآفرینی جامعه مسلمین در تحقق آن از دیدگاه آیات
رسالت مشترک زنان و مردان در دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی
بصیرت
تقویت بصیرت با مطالعه تاریخ، تامل در آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع)
راهکارهای قرآنی برای ارتقای بصیرت در شناخت دشمنان
دشمنشناسی
تقویت دشمنشناسی با مطالعه تاریخ، تامل در آیات قرآن و سیره اهلبیت(ع)
دشمنشناسی: لازمهی بصیرت و انتخاب درست در بزنگاههای تاریخی (بررسی موردی آیات مربوطه)
علاقهمندان جهت ارتباط و دسترسی به مقالات میتوانند به سامانه فصلنامه به آدرس https://alaorahman.jz.ac.ir مراجعه کنند.