به گزارش ایکنا، هفدهمین شماره فصلنامه علمی ترویجی «مطالعات علوم قرآن» به همت اداره نشریات و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «بررسی مبحث تحریف قرآن از دیدگاه پطروشفسکی در کتاب اسلام در ایران»، «پژوهشی در تمثل و تجسم فرشتگان از نگاه قرآن و روایات»، «بینش توحیدی و کارکردهای آن در تفسیر با تکیه بر آرای تفسیری آیتالله علوی سبزواری»، «کاوشی در اشتغال زنان از دیدگاه قرآن و روایات»، «بررسی روایتگری نوح در قرآن کریم و کتاب مقدس»، «علمیبودن آموزههای دینی در «اثبات چشمزخم» و «دفع آن»».
در چکیده مقاله «پژوهشی در تمثل و تجسم فرشتگان از نگاه قرآن و روایات» آمده است: «از موضوعاتی که در رابطه با فرشتگان مطرح است، تمثل و تجسم آنهاست؛ یعنی ظاهر شدن آنها به شکل انسان نزد برخی پیامبران و دیگر افراد و جسم آدمی یافتن. این موضوع از موضوعات کلامی، تاریخی و حدیثی میباشد. از آنجا که فرشتگان از مجردات هستند، تمثل و تجسم آنها را نمیتوان با حس، تجربه و عقل نفی یا اثبات کرد و فقط باید از راه وحی و نقل، اثبات یا نفی کرد. در قرآن از فرشته یا فرشتگانی یادشده که نزد حضرت مریم و حضرت ابراهیم و لوط ظاهر شدند که از این ظاهرشدن نزد حضرت مریم به تمثل یاد شده است. اما اینکه حقیقت تمثل چست، جز اندکی به آن نپرداختهاند. گویا نخستین بار فخررازی آن را مطرح کرده و چند احتمال آورده و اشکالاتی نموده و علامه طباطبایی آن موارد و اشکالات را پاسخ داده است. در منابع اهل سنت از تمثل جبرئیل و حضور نزد رسول خدا به شکل دحیه کلبی یا جوان خوشسیما به وفور یاد شده و گویند برخی اصحاب نیز جبرئیل را بهصورت دحیه کلبی دیدهاند. این موضوع شهرت گسترده یافته و از مسلمات بهشمار آمده است. برخی نویسندگان شیعه نیز آن را آوردهاند. در این مقاله موضوع با روش تحلیلی - انتقادی بررسی شده و مشخص گردید که روایات و مستندات اثبات تمثل از منظر سند ضعیف است و به نظر میرسد که از روایات اسرائیلی باشد و از منظر عقل نیز در این موضوع تردید وجود دارد و دلیلی بر تمثل جبرئیل بهصورت دحیه کلبی، آنچنانکه شهرت گسترده یافته، وجود ندارد.»
در طلیعه مقاله «کاوشی در اشتغال زنان از دیدگاه قرآن و روایات» آمده است: «یکی از موضوعات مهم در رابطه با زنان در جوامع اسلامی، جوازپذیری یا تقبیح اشتغال زنان از دیدگاه اسلام است. این موضوع از زیرشاخههای موضوع برابری و تساوی حقوق زن و مرد بهشمار میرود. زنان با ابراز عواطف مادری و تربیت اسلامی و تقویت روحیه اسلامی میتوانند انسانساز شوند و نیز میتوانند با کار و کوشش در تأمین مخارج زندگی ایفای نقش کنند. آنچه بایسته بررسی است اینکه، آیا اسلام برای زن حق اشتغال در بیرون از منزل قرار داده است و آیا زن میتواند برای کسب درآمد و تأمین معیشت و نیازمندیهای خانواده بیرون از منزل مشغول کار شود؟ هدف از این پژوهش آگاهیدادن به زنان جویای کار و آشناکردن آنها با دیدگاه اسلام درباره اشتغالشان است. در این پژوهش با استناد به آیات و روایات و تفاسیر و با مطالعه کتابخانهای و به روش توصیفی - تحلیلی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. بیتردید بنابر آموزههای اسلامی، رعایت مصلحت زنان و مصونیت داشتن آنان از مسائلی است که همیشه باید رعایت گردد. از آیات قرآن کریم و روایات بهدست میآید که اصل اشتغال زنان در بیرون منزل جایز است، ولی باید رعایت مصلحت زن و عفت و مصونیتداشتن وی مورد توجه قرار گیرد.»
در طلیعه مقاله «علمی بودن آموزههای دینی در «اثبات چشمزخم» و «دفع آن»» آمده است: «چشمزخم از قدیمترین باورهای بشر است که از طرف ملل و نحل مختلف، راهکارهای متفاوتی برای دفع آن ارائه شده که مؤثر بودن برخی از آنها، مورد تأیید عقل و شعور انسانی نیست، با توجه به اینکه در آموزههای دینی نیز نکاتی در این باره دیده میشود، پیبردن به علمیت آن نکات اهمیت دارد؛ ازاینرو هدف این نوشته پاسخگویی به این پرسش اصلی است: «دلایل علمیت آموزههای دینی در اثبات چشمزخم و دفع آن چیست؟»؛ یافتههای پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و نرمافزاری بهدست آمد این شد که علمیت وجود چشمزخم در آموزههای دینی از پشتوانه «استدلال براساس ماوراء طبیعیبودن انسان»، «استدلال تجربی» و «استدلال عقلی» برخوردار است؛ همینطور راهکارهای دفع چشمزخم در آموزههای دینی که «توکل بر خدا»، «قرائت برخی آیات و ادعیه»، «استفاده از عقیق»، «استفاده از نمک»، «پوشاندن» و ... است نیز، پشتوانه علمی دارند به این صورت که راهکارهای یادشده از پشتوانه «استدلال عقلی» برخوردار است.»
انتهای پیام