به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت آیتالله عباس محفوظی شامگاه پنجشنبه 22 شهریور با حضور حضرات آیات و حجج اسلام سبحانی، کریمی جهرمی، محمدجواد فاضل لنکرانی، محمود رجبی، رمضانی، سیدمحمد غروی، عباس کعبی، مهدی شبزندهدار، محسن فقیهی، شهرستانی؛ رئیس دفتر آیتالله سیستانی در قم، ریاض حکیم، اعضای بیت آیتالله العظمی بهجت و نمایندگان مراجع تقلید و علیاکبر صالحی و ... در مسجد اعظم قم برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین ابوالفضل صابری اراکی، استاد حوزه در این مراسم گفت: وجود مقدس پیامبر(ص) فرمودهاند خداشناسی بر همه چیز برتری دارد یعنی یک فرد قبل از آن که عالم به اصول و فقه و صرف و نحو و ... شود باید خدا را بشناسد و از خدا اطاعت کند؛ اینقدر باید خدا در وجودشان جلوه داشته باشد که غیر از خدا مانند وزارت و وکالت و سفارت و مناصب و ... در نظرشان کوچک باشد.
وی افزود: در روایت داریم که حب الشیء یعمی و یصم؛ یعنی دوستی چیزی باعث کر و کورشدن انسان است؛ انسان اگر اسیر دنیا شد در حالی که نماز میخواند ربا میخورد و در حالی که نماز میخواند دزدی هم میکند و فقط عادت به نماز دارد و اهل عبادت نیست. در کربلا دو نماز را شاهدیم؛ نماز حسین(ع) و نماز عمرسعد.
این خطیب با بیان اینکه حوزویان باید در مراتب بالا خداشناس باشند، اظهار کرد: خدا باید در رفتار و گفتار یک طلبه جلوه داشته باشد نه اینکه مانند دانشگاه یکسری دروس را پاس کنند و کنار بگذارند؛ آیتالله العظمی بروجردی، بزرگمرد تاریخ شیعه اگر امروز مورد تمجید است به این دلیل است که او جلوه الهی بود و خدا را میشناخت و از خدا اطاعت میکرد؛ درس و بحث و قیام و قعودش برای خدا بود. از آیتالله العظمی گلپایگانی سؤال کردند که شما وقتی به قم آمدید و یک طلبه ساده و امام جماعت یک مسجد کوچک بودید و کسی شما را نمیشناخت آن وقت بالاتر بودید یا وقتی مرجع شیعه شدید و بر پیکر امام خمینی(ره) نماز خواندید؛ فرمودند هر کدام برای خدا بود بالاتر بود.
صابری اراکی تصریح کرد: در حوزه، شبهای جمعه علمایی درس اخلاق میگفتند که طلاب پای درس آنان غش میکردند لذا وقتی این طلبه برای تبلیغ میرفت و بسمالله میگفت مردم متحول میشدند؛ کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم؛ الان چه خبر است؟ نباید صورت مسئله را پاک کنیم. باید شیطان نفس را بشناسیم و به نفس نه بگوییم؛ شهرتها برای ما مهم نباشد، قدرتها برای ما مهم نباشد.
وی ادامه داد: در جلد دوم صفحه 52 بحار الانوار آفات علما را بیان کرده است؛ نفرموده که عالم مبتلا به نگاه به نامحرم و رباخواری است بلکه عالم مبتلا به حسد و کبر و خودبزرگبینی و ... میشود. بدانیم حرکت به سمت قیامت و خانه آخرت است؛ خانه فلان نقطه شمال تهران و قم ملاک نیست و همه صاحبان آنها امروز در آرامستانها خوابیدهاند.
این استاد حوزه با بیان اینکه امروز حرم حضرت معصومه(س) از یک عالمی که عمری بدون ریا و با اخلاص برای اهل بیت(ع) و قرآن خدمت کرد پذیرایی کرد، ادامه داد: آیتالله العظمی محفوظی یک عمر خالصانه و با عشق به زیارت این مضجع شریف رفت و آنقدر فرد زاهد و سادهزیستی بود که 60 سال در یک منزل قدیمی در قم زندگی کرد و همه عمر در خدمت دین بود.
صابری اراکی با اشاره به شهادت آیتالله رئیسی و همراهان وی، گفت: مرگ خبر نمیکند و برای مقامات و غیر مقامات فرقی ندارد؛ یک چنین شخصیتی با نهایت امنیت پروازی و مسیر پرواز دچار این سانحه شدند و همه باید باور کنیم که هر لحظه از عمر میگذرد به مرگ نزدیکتر میشویم لذا یک روز غفلت از درس و علم و عبادت و اطاعت خدا نباید باشد؛ امام(ره) وقتی در آخرین شب عمر در بدترین شرایط جسمی بودند هم دست از نماز برنداشتند و عمامه بستند و محاسن را شانه کردند و در حالی که سرم به دستشان بود نماز و قرآن خواندند چون خود را برای لقاء آماده کرده بودند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شیاطین با سایت و ماهواره و شبکههای مختلف، دنبال گرفتن ولایت اهل بیت(ع) از مردم هستند، اظهار کرد: مطهریها و شخصیتهای بزرگ ما که علما و مرابطون هستند نمیگذارند این جدایی اتفاق بیفتد؛ بنده کسی را میشناختم که نماز نمیخواند ولی وقتی به چهره آیتالله بهجت نگاه کرد کربلایی و اهل نماز شد، به حج رفت و بیمارستان وقف کرد؛ کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم. روحانی که دنبال شهرت و قدرت و ... باشد ما را به خیر او هیچ امید نیست شر مرسان. برخی از افراد روحانی در همین لباس شبهاتی مطرح میکنند که دشمنترین دشمنان هم بلد نیستند درست کنند.
صابری اراکی بیان کرد: آیتالله محفوظی عالم بزرگواری بود که متاسفانه امروز شناخته شده است؛ در سادهزیستی نمونه بود و مجذوب القاب آیتالله و آیتالله العظمی نشد؛ وقتی نماینده امام در یکی از کشورهای دیگر شدند افراد زیادی مجذوب اخلاق ایشان شدند و 131نفر از نخبگان به خاطر این جذبه در دهه 60 به کشور برگشتند تا خدمت کنند. مراکز بزرگی را برای خدمت به مردم تاسیس کردند. در محضر آیتالله حجت و آیتالله بروجردی، آیتالله حسینی شاهرودی و ... تلمذ کردند. سالها عضو خبرگان رهبری و نماینده رهبری در دانشگاهها بودند و یک روز هم درس را تعطیل نکردند.
استاد حوزه علمیه افزود: کنگرهای را در مشهد برپا کردند و ایشان کتابی با موضوع کنگره چاپ کرده بود و متولیان کنگره قصد چاپ آن را داشتند ولی وقتی فهمید فرد دیگری کتابی در همین باره نوشته است فرمود شرعا جایز نیست کتاب مرا چاپ کنید زیرا کتاب آن فرد بهتر است. این یعنی خدا و اخلاص وصائن لنفسه و مخالفا لهواء.
وی افزود: همسر مکرمه ایشان جزء بانوان فاضله و نویسنده بودند؛ وقتی همسرشان دچار کسالت شد خودشان با یکسری غذاهای ساده روزه میگرفتند تا مزاحمتی برای همسرشان ایجاد نکنند. خصوصیت دیگر ایشان علاقه شدید به آیتالله بهجت بود؛ مرجعی که پدیدهای بین مراجع بود و همه دستورالعملهای علمی را کنار گذاشت و ثابت کرد میتوان اصولی و فیلسوف و عالم باشی و در عین حال عارف باشی؛ کتب را بخوانی و بفهمی و فلسفه بخوانی ولی وقتی روضه امام حسین(ع) میخوانند اشک از چشمانت جاری شود. آیتالله محفوظی سالیان متمادی در محضر آیتالله بهجت بود و امورات استفتاء ایشان را انجام میداد و در مسجد ایشان هم نماز مغرب و عشاء را عهدهدار بودند.
استاد حوزه علمیه تاکید کرد: همه وجود مرحوم آیتالله محفوظی وقف خدمت به اهل بیت(ع) و قرآن کریم شد و تفسیر محفوظ را نوشتند و فرزندان عالمی را هم تحویل جامعه دادند.
انتهای پیام