
به گزارش ایکنا،
آیتالله محسن فقیهی؛ استاد درس خارج تفسیر حوزه علمیه، در ادامه سلسله جلسات تفسیر به تفسیر آیه 222 بقره «
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ» پرداخت و گفت: محیض مصدر میمی و اسم زمان و مکان هم هست و از طریق قرائن مشخص میشود که اسم زمان، مکان و یا دمالحیض است یعنی سه معنا برای محیض وجود دارد.
وی افزود: آیه فرموده است از رسول خدا(ص) در مورد محیض میپرسند و ایشان فرمودند که این دوره، دوره سختی برای زنان است و با آنان در این زمان آمیزش نکنید؛ و لا تقربوهن؛ به زنان در این حال نزدیک نشوید تا اینکه آنان از حیض پاک شوند و وقتی پاک شدند این کار ایرادی ندارد.
آیتالله فقیهی به ذکر چند نکته در این باره پرداخت و تصریح کرد: تورات و انجیل محرف و یهود و نصارا خطمشی افراط و تفریطی دارند یعنی یهود معتقدند که زنان در این ایام حتی نباید مورد مخاطبه و معاشرت همسر هم قرار بگیرند؛ در تورات آمده است که اگر کسی زنی را در حال حیض لمس کند و دست بزند نجس خواهد شد. در مسیحیت هم میگویند زن چه در حیض و چه غیر آن معاشرت و آمیزش با او جایز است.
استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: اسلام که دین معتدل و عادلانه است رویکردی عقلانی و اعتدالی نسبت به این مسئله را بیان فرموده است و اینکه نه افراط یهود را دنبال کنید و نه تفریط مسیحیت را و فقط آمیزش در ایام حیض را کنار بگذارید. این ممنوعیت در دوره حیض هم برای سلامتی خود مرد و زن و رعایت جهات بهداشتی است.
آیتالله فقیهی با بیان اینکه مردم از رسول خدا هر سؤالی را میپرسیدند و در سؤال شرعی هم حیا وجود ندارد، گفت: برخی ممکن است در پرسیدن برخی سؤالات حیا به خرج بدهند ولی قرآن کریم فرموده است سؤالات شرعی را باید بپرسید و خجالت نکشید. ادامه آیه فرموده است که: قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ؛ در این ایام زنان در آزار و سختی هستند و به واسطه خونی که از دست میدهند(حیض به معنای سیلان خون است) در این ایام به مراقبت بیشتری نیاز دارند و نباید شما مشکلات آنان را بیشتر کنید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه احکام دارای مفاسد و مصالح است، تصریح کرد: تقربوهن هم به معنای عدم معاشرت نیست و اینکه با آنان غذا نخورید و بازگشت این فعل به همان بحث آمیزش جنسی است؛ کلمه يَطْهُرْنَ هم توسط قراء به دو نوع یعنی با تشدید و یا به همین شکل خوانده شده است؛ برخی علما معتقدند که زن بعد از اینکه از حیض پاک شد با اینکه غسل نکرده است پاک است و میتواند مورد آمیزش قرار بگیرد ولی برخی میگویند زن علاوه بر اینکه باید از حیض پاک شود باید غسل کند و بعد جماع صورت بگیرد. یطهرن با تخفیف معطوف به برداشت نخست از کلمه است ولی اگر با تشدید خوانده شود مؤید برداشت دوم خواهد بود.
قرائت درست
وی افزود: قرائت مشهور همین قرائت کنونی یعنی بدون تشدید است لذا فتوای مشهور هم حکم نخست است و غسل برای جماع لازم نیست؛ نکته دیگر در آیه این است که خداوند فرموده است که توابین را دوست دارد یعنی برخی ممکن است این دستور خدا را مراعات نکرده و از آن تخلف کرده باشند لذا باید توبه کنند.
آیتالله فقیهی اظهار کرد: خداوند برای برآورده شدن غرایز و لذات حلال، حد و مرز مشخص فرموده است که نباید از آن تخلف شود ولی اگر هم تخلفی صورت گرفت راه توبه را باز گذاشته است و خدا آن را خواهد پذیرفت. در انتهای آیه هم از توابین و متطهرین استفاده کرده است یعنی هم باید توبه معنوی و روحی انجام دهد و هم باید پاکی ظاهری داشته باشد و رعایت هر دو بعد موجب کمال انسان است.
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه نکته دیگر آیه این است که انسان باید دنبال سعادت و خیر دنیا و آخرت باشد و این دو را در کنار همدیگر به صورت متعادل به دست آورد؛ نه اینکه گرفتار افراط و تفریط شویم و از عبودیت الهی و رضایت خداوند خارج شویم؛ ما باید برده و عبد و تابع محض دستورات خداوند باشیم و هر چیزی که نهی فرموده است حتی در مسائل جنسی رعایت کنیم و نه چیزی را که خدا حلال فرموده است بر خود حرام کنیم و نه برعکس حرامها را بر خود حلال کنیم.
استاد حوزه گفت: در دنیا فرصت محدودی در اختیار انسان است که اگر خوب از آن بهره ببرد و به تعبیر آیه فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه باشد و در مسائل سیاسی و اجتماعی و خانوادگی و ... تابع دستورات قرآنی باشد سعادتمند خواهد شد. در احکام شرعی و اقتصاد و ... باید تعادل رعایت شود و مال دنیا هم خیلی خوب است به شرط آن که از راه حلال و طبق ضابطه الهی باشد و افراط و تفریط در هر بعدی مذموم است.
وی تاکید کرد: متاسفانه گاهی میبینیم برخی برای به دست آوردن کرسی ریاست چه پولهایی خرج میکنند؛ در موضوعات دیگر هم همینطور است؛ انسان باید زن را دوست داشته باشد ولی علاقه بیش از حد موجب فساد انسان است کما اینکه حرص نسبت به مال هم زمینه فساد اقتصادی در انسان ایجاد خواهد کرد.
انتهای پیام