کد خبر: 4297329
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۰
زیارت عاشورا از آغاز تا امروز/1

زیارت عاشورا، مرهمی بر جراحت‌های قلب دلسوختگان + فیلم

زیارت عاشورا در قرون متمادی مورد توجه عالمان شیعه بوده و شیعیان دلسوخته در طول تاریخ با خواندن این زیارت، مرهمی بر جراحت‌های قلب نهاده‌اند. این زیارت پرنور از ناحیه مقدسه ربوبی صادر شده است؛ بنابراین اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که زیارت عاشورا، حدیث قدسی است و نسبت به سایر زیارات امتیاز دارد.

 
زیارت عاشورا، حدیث قدسی است
زیارت پرنور عاشورا از ناحیه مقدسه ربوبی صادر شده است؛ بنابراین زیارت عاشورا، حدیث قدسی است و نسبت به سایر زیارات امتیاز دارد. از دیدگاه شیعه، آیین اسلام دو رکن مهم و بنیادین دارد: یکی تولّی و دیگری تبّری؛ یکی محبت به پیامبر و اهل‌ بیت(علیهم السلام) و دیگری بغض و کینه دشمنان آن پاک‌سیرتان. ضرورت این دو اصل مهم، از دیدگاه عقل و همچنین از منظر نقل، آن‌چنان واضح و روشن است که با درنگی کوتاه در ساحت خرد و با مراجعه‌ای اندک به منابع اصیل اسلامی؛ آیات کریمه قرآن، روایات نبوی و سخنان اهل‌ بیت (علیهم السلام) جای هیچ تردیدی در آن باقی نمی‌ماند. 
از جمله منابع بسیار مهم که این دو اصل را از دیرباز به شیعیان آموخته، زیارت نورانیِ عاشوراست. در این زیارت در فقره‌های متعددی، به برائت از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) تصریح شده است. 

خبرگزاری ایکنا در آستانه اربعین حسینی، سلسله درس‌گفتارهایی با عنوان «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» تهیه و تولید کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی محمودی عاشوراپژوه و نویسنده کتابی با همین عنوان در این سلسله گفتارها به بررسی اسناد زیارت عاشورا، مضامین و محتوای این زیارت ارزشمند پرداخته است. در این مجال، بخش نخست این درس‌گفتار را می‌خوانیم و می‌بینیم:
 

زیارت عاشورا، حدیث قدسی است

 

ایام ماه صفر، ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع) است و عرض تسلیت محضر قلب عالم امکان حضرت بقیة الله(عج) دارم؛ سخن درباره زیارت عاشوراست؛ این زیارت بسیار مهمی که در قرون متمادی مورد توجه عالمان شیعه بوده است و شیعیان دلسوخته در طول تاریخ با خواندن این زیارت، مرهمی بر جراحت‌های قلب نهاده‌اند. این زیارت پرنور از ناحیه مقدسه ربوبی صادر شده است؛ بنابراین اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که زیارت عاشورا، حدیث قدسی است و نسبت به سایر زیارات امتیاز دارد؛ زیرا در روایتی که مرحوم «شیخ طوسی» در کتاب ارزشمند «مصباح المتهجد» از امام صادق(ع) نقل کرده است که این زیارت از پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) و بعد از جد بزرگوارشان امام سجاد(ع) و به این ترتیب سند به پیامبر(ص) متصل می‌شود. 


براساس نقل شیخ طوسی امام صادق(ع) به صفوان فرمودند این زیارت را بخوان و مقید به زیارت امام حسین(ع) با این زیارت و دعا باش و بعد فرمودند: «وجدت هذه الزیارة مضمونا بهذا الضمان عند أبی و أبی عن أبیه...»؛ امام صادق(ع) فرمودند من این زیارت را در نزد پدر بزرگوارم امام باقر(ع) یافتم با این ضمانت؛ ضمانت مربوط به آثار و برکات این زیارت شریف است؛ امام صادق(ع) فرمودند: «فانی ضامن علی الله تعالی لکل من زار بهذه الزیارة و دعی بهذا الدعاء...»؛ امام فرمودند من ضمانت می‌کنم از سوی خداوند تعالی که هر کس امام حسین(ع) را با این زیارت، از راه دور یا نزدیک زیارت کند زیارتش مقبول درگاه خداوند قرار خواهد گرفت و سعی و تلاش او مشکور و مورد توجه خداوند است و سلام او به امام(ع) می‌رسد و حاجت او هم از طرف خداوند برآورده می‌شود؛ «بالغاً ما بلغت...»؛ هر حاجتی داشته باشد مورد توجه خداوند قرار خواهد گرفت و خدا حاجت او را روا می‌کند و او را ناامید نمی‌کند؛ امام صادق(ع) فرمودند من این زیارت را با این ضمانت در نزد امام باقر(ع) یافتم.


امام باقر(ع) هم این ضمانت را نزد امام سجاد(ع) یافت تا می‌رسد به پیامبر اکرم(ص) و پیامبر هم نزد جبرئیل یافت با این تضمین و جبرئیل هم این زیارت را در نزد خداوند یافته است. این تعابیر نشان می‌دهد زیارت عاشورا از ناحیه مقدسه ربوبی به پیامبر تعلیم شده است و سپس به اولاد طاهرین او تا امام صادق(ع) منتقل شده است و ایشان آن را به شیعیان آموخته‌اند. 


برخی این اشکال به ذهنشان رسیده است که در زیارت تعبیر «بابی انت و امی» آمده است، مگر می‌شود خداوند چنین عبارتی را نسبت به امام حسین(ع) بفرماید؛ در پاسخ عرض می‌کنیم: زیارت عاشورا تعلیم به شیعیان و عموم مسلمین است مانند «ایاک نعبد و ایاک نستعین» در سوره حمد است. این آیه تعلیم به ما بندگان است تا این‌گونه با خداوند سخن بگوییم؛ زیارت عاشورا نیز تعلیم الهی برای توسل به ساحت قدسی حضرت سیدالشهدا(ع) است.

انتهای پیام
captcha