به گزارش ایکنا، آیتالله حسن رمضانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سیدحسن نصرالله در مؤسسه آوای توحید قم، با بیان اینکه یک سال از شهادت سید مقاومت؛ گذشت، گفت: یک سال از شهادت مردی گذشت که هم مرد علم بود و هم مرد عمل. جهاد علمی و عملی در برابر دشمنان و صهیونیست استکبار جهانی داشت؛ مردی که خود به تنهایی یک امت بود.
وی، با بیان اینکه او خواب را از چشم دشمنان ربوده و مایه امید مظلومان بود، اظهار کرد: شهادتش برای خود او سعادت عظمی بود، زیرا به لقاءالله پیوست و به آرزوی دیرینه خویش رسید اما امت اسلامی سرمایه عظیم و بزرگی را از دست دادند. به اقتضای آیه شریفه «مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»؛ در برابر این مصیبت و ضایعه، امیدواریم خداوند بهتر از او را نصیب امت اسلامی کند یا در حد پایینتر مانند او را.
رمضانی بیان کرد: راه، فکر، سیره و معارف او باقی است و هر کسی که با این شهید بزرگوار و رفتار او آگاه باشد با ایمان قلبی در مسیر او گام برمیدارد و دشمنان گمان کردهاند با شهادت این افراد به اهدافشان خواهد رسید، این یک توهم کامل است؛ مگر تاکنون توانستهاند به نیات پلیدشان دست یابند؛ مردم بیشتر با این شخصیتها آشنا میشوند، بیشتر به راه ایشان ایمان میآورند و در مسیر آنان گام برمیدارند؛ راه، راه خدا، اولیاء و انبیاء الهی است؛ خداوند فرمود: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ». غلبه با من و فرستادگان من است؛ ممکن است چند صباحی بر حسب ظاهر خسارات و مصیبتهایی را وارد کنند، سرمایههایی از ما بگیرند اما غلبه از آن جبهه حق است و باطل زهوق و نابودشدنی است؛ حق زوالناپذیر است.
استاد حوزه، با بیان اینکه در حادثه عاشورا شخصیتی چون امام حسین(ع) شهید شد اما روز به روز حقانیت آن بزرگوار روشن شد و مردم عشق او را در دل جای دادند، گفت: لذا زینب کبری(س) فرمود: شما نمیتوانید نور حسین را خاموش کنید. خداوند در قلب مؤمنین حرارتی قرار داده است که تا قیامت خاموش نخواهد شد؛ زیرا حق ثابت و غیرمتزلزل است و باطل در برابر آن پوچ. اگر شهید نصرالله در زمان حیاتشان، دهها هزار فدایی داشت در حال حاضر میلیونها مرید دارد. دشمنان در طول حیاتش نتوانستند مقاومت را نابود کنند و قطعا بعد از شهادتش هم نخواهند توانست.
بیآبرویی صهیونسیتها
استاد حوزه گفت: دشمن صهیونی، هزاران بیگناه را کشت اما به کدام هدفش رسید؟ کار به جایی رسید که زمان سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل، بسیاری از صندلیها خالی شد و این بیآبرویی بدتر از هر چیزی برای این رژیم است، بدترین حالت بر دشمن صهیونی حاکم است؛ با زور آمریکا و حمایت مادی او فعلا سر پا مانده است و اگر لحظهای این حمایت از میان برداشته شود از بین خواهد رفت؛ کما اینکه در جنگ 12 روزه به تعبیر رهبری له شد و انشاءالله، جهان روزی را خواهد دید رژیم صهیونی رو به زوال است، ما باید برای این هدف سرمایهگذاری کنیم و تاوان بدهیم که یکی از این تاوانها، شهادت شهدای مقاومت و در رأس آن، سیدحسن نصرالله بود.
آیتالله رمضانی، با اشاره به آیه 10 سوره مبارکه صف «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ»، تصریح کرد: آیه فرموده است: ای مؤمنان آیا من شما را دلالت و راهنمایی کنم بر تجارتی که شما را از عذاب دردناک رهایی بخشد؛ این سخن، سخن خداوند است نه سخن یک بشر و انسان. این عذاب، چه عذابی است؟ عمده نظریه مفسران معطوف به عذاب آخرت است اما این عذاب منحصر به عذاب اخروی نیست و عذاب دنیوی را هم شامل میشود؛ عذاب وابستگی، مقهورشدن، ذلت و خواری در نشئه دنیا، عذاب سلطه اجانب، قتل و غارت از ناحیه دشمنان. اگر میخواهید محیطی امن و برخوردار از امنیت، عظمت و شکوه در همین نشئه دنیا داشته باشید این آیه ما را راهنمایی میکند.
وی افزود: اگر میخواهید جامعه قوی و مستقل داشته باشید باید مجهز به سلاح، قدرت اقتصادی، سیاسی و ... باشید و از سلاحهای پیشرفته بهرهمند شوید؛ در آیه دیگری فرمود: وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ؛ باید خود را تجهیز کنید تا دشمنان از شما بترسند و به شما حمله نکنند. عزت، شرف و آبروی دنیوی ما وابسته به این حقیقت است که الجنه تحت ظلال السیوف.
دلیل مخالفت با نظام اسلامی
رئیس مؤسسه آوای توحید بیان کرد: کیست که نداند تمام مخالفتها با جمهوری اسلامی به خاطر استقلالطلبی، عزت و عظمت او است؛ امیرمؤمنان(ع) فرمودند: جهاد، بابی از ابواب بهشت است که خداوند آن را برای اولیائش باز میکند؛ این بهشت هم نباید صرفا به بهشت اخروی خلاصه شود و باید آن را به بهشت سعادت توسعه دهیم؛ ملتی که از جنگ، جهاد و مقابله با دشمن بترسد ذلیل خواهد شد؛ البته این به معنای جنگطلبی نیست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در خصوص حکومت امام مجتبی(ع) بعد از شهادت امیرمؤمنان(ع) اظهار کرد: ایشان در دوره خلافتشان با امتی واداده و سست مواجه شدند و در خطبه خطاب به آنان فرمود: ما همانی هستیم که بودیم اما شما آنطور نیستید؛ قسم به خدا، ما از جنگ با معاویه هراسی نداشته و نداریم، تردیدی بر ما عارض نشده است اما سستی شما امت سبب شده است تا در برابر معاویه، آتشبس را بپذیرم. معتقدم کار امام مجتبی(ع) صلح نبود بلکه آتشبس بود؛ زیرا اساسا میان دشمنان خدا و مؤمنان، مصالحه وجود ندارد و صرفا آتشبس است.
وی، افزود: برخی، تحلیلهای غلط ارائه میدهند و میگویند، خلقوخوی امام حسن(ع) با امام حسین(ع) تفاوت داشت و چون امام حسین فردی تندخو و انقلابی و ... بود به جنگ روی آورد و امام حسن(ع) به صلح. چنین حرفی برای انسان کاملی که از عصمت برخوردار است قابل قبول نیست. اگر هر کدام این دو امام بزرگوار، به جای همدیگر بودند همین کار را میکردند؛ زیرا زمینهها و شرایط متفاوت بود.
آیتالله رمضانی افزود: امام مجتبی(ع) خطاب به مردم فرمودند: شما تا قبل از این، اهل مقاومت و صبر بودید و دنیای شما تابع دین شما بود اما اکنون، دین شما تابع دنیای شماست و صبر و مقاومت جای خود را به جزع و فزع داده است.
استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه امام حسین(ع) فرمودند: آیا کسی مانند من، با یزید بیعت میکند؟ اضافه کرد: در حال حاضر هم، شرایط ما این است؛ با زور میگویند یا باید مذاکره مستقیم را بپذیرید و تسلیم شوید، یا حمله میکنیم؛ ملتی که عشق حسین بن علی(ع) در دل او هست آیا میتواند دم از حسین(ع) بزند و تن به مذاکره ذلیلانه و مفتضحانه بدهد؛ مقام معظم رهبری، که سلاله اهل بیت(ع) است و خون اهل بیت در رگهایشان جاری است آیا میتواند چنین امری را بپذیرید؟ اینکه محاصره اقتصادی، تحریم نظامی، مادی و ... برای ما هزینه ایجاد کرده و میکند، درست است، اما امر، دایر میان عزت و ذلت است؛ لذا امام حسین(ع) و همفکران ایشان، قطعا ذلت را نخواهند پذیرفت.
وی در پایان تأکید کرد: ما هستیم و یک امت و عقبه؛ در مورد ما براساس ارزشهای قرآنی، اسلامی و ایرانی قضاوت خواهند کرد، اینکه چرا شما، برای برخی تنگناها و فشارها تن به ذلت دادید؟ ما باید جوابگوی تاریخ باشیم؛ کسانی که اهل جزع و فزع هستند، همیشه وجود دارند اما ملاک ما، وجدانهای بیدار انسانهایی است که دل در گرو ارزشها دارند؛ بنابراین امام حسن(ع) در دو راهی عزت و ذلت قرار نگرفت اما امام حسین(ع) را مجبور به تسلیم یا جنگ کردند. امروز هم به تعبیر رهبری، تکلیف ما همان کاری است که امام حسین(ع) کردند، ما تن به ذلت نخواهیم داد.
گزارش از علی فرجزاده
انتهای پیام