
به گزارش ایکنا؛ ابلاغ سند ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی به دستگاهها، اجرای طرح آمبولانس آموزشی دوستدار کودک، اجرای بیش از ۱۱ هزار برنامه فرهنگی در هفته کودک، هشدار وزارت بهداشت نسبت به عادیسازی مصرف مواد مخدر در برنامههای نمایشی و فضای مجازی، جمعآوری ۷۶۵ میلیارد تومان کمکهای نقدی و غیر نقدی در جشن عاطفهها، اعطای تسهیلات به موکبداران، اعزام ۸ هزار دانشگاهی راهی سرزمین وحی، اعلام جزئیات ثبتنام حج سال آینده، تجهیز انبارهای هلال احمر و ... از جمله رویدادهای مهم اجتماعی طی هفته گذشته است.
هفته دوم مهرماه مصادف با هفته سالمندان و هفته کودک بود و در این راستا مصاحبههای تخصصی با کارشناسان انجام شده است که مورد توجه مخاطبان نیز بوده است.
در گزارش
برخط جامعه این هفته مروری بر رویدادها و مصاحبههای یاد شده داریم.
تجهیز انبارهای هلال احمر
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، چهارشنبه ۱۶ مهرماه طی نشست خبری با هدف تشریح برنامههای این جمعیت اعلام کرد: از آغاز سال تاکنون، بیش از ۲۱ هزار حادثه در سراسر کشور ثبت شده که ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد از آن مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.
وی افزود: در مجموع بیش از ۴۵۹ هزار نفر از خدمات امدادی هلال احمر در حوادث مختلف بهرهمند شدهاند که استانهای مازندران، اصفهان و گلستان بیشترین حوادث را به خود اختصاص دادهاند و در میان آنها نیز بیشترین موارد ترافیکی در اصفهان، گلستان و مازندران رخ داده است.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: به طور میانگین، هر ماه حدود سه حادثه بزرگ در کشور رخ میدهد و روزانه به صورت میانگین ۱۱۵ عملیات امدادرسانی انجام میشود. بر همین اساس، ماهیانه حدود ۷۶ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات امدادی هلال احمر بهرهمند میشوند.
جزئیات ثبتنام حج ۱۴۰۵
پیش ثبتنام حج تمتع ۱۴۰۵ از ۲۰ مهر در سراسر کشور آغاز میشود؛ در همین راستا سازمان حج و زیارت در اطلاعیهای به تشریح جزئیات روند این مرحله از نامنویسی پرداخته است.
متن کامل اطلاعیه برای مرحله نخستنامنویسی حج تمتع ۱۴۰۵ به این شرح است:
با استعانت از خداوند متعال، براساس برنامهریزیهای انجام شده توسط سازمان حج و زیارت، مقرر است پیش ثبتنام از دارندگان قبوض حج تمتع (با شرایط ذیل)، همزمان از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۲۰ مهرماه در سراسر کشور آغاز شود که تا زمان تکمیل ظرفیت اختصاص یافته به هر استان ادامه خواهد داشت.
تمامی دارندگان قبوض ودیعهگذاری حج تمتع تا تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۳۱ از ساعت ۱۰صبح یکشنبه ۱۴۰۴/۰۷/۲۰؛ دارندگان قبوض ودیعهگذاری حج تمتع تا تاریخ۱۳۸۶/۰۸/۳۰ از ساعت ۱۰صبح چهارشنبه ۱۴۰۴/۰۷/۲۳ و دارندگان قبوض ودیعهگذاری حج تمتع تا تاریخ۱۳۸۶/۰۹/۳۰ از ساعت ۱۰صبح شنبه ۱۴۰۴/۰۷/۲۶ میتوانند ثبت نام کنند.
این افراد لازم است قبل از نامنویسی با مراجعه به سامانه حج من به نشانی my.haj.ir نسبت به تکمیل و بهروزرسانی اطلاعات خویش اقدام کنند. در صورت عدم مراجعه هر یک از اولویتهای اعلام شده، تا تکمیل ظرفیت اختصاص یافته به هر استان، برای ظرفیتهای باقیمانده، از دارندگان اولویتهای بعدی دعوت بعمل خواهد آمد.
۸ هزار دانشگاهی راهی سرزمین وحی میشوند
نشست خبری بیستویکمین دوره عمره دانشگاهیان، یکشنبه ۱۳ مهرماه در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجتالاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها از آغاز ثبتنام عمره دانشگاهیان خبر داد و گفت: امسال مفتخریم سهمیه اعزام دانشگاهیان دو برابر شده و هشت هزار دانشگاهی که عمدتا دانشجو هستند راهی عمره میشوند. پیشثبتنام عمره از ۱۳ مهر آغاز و تا ۲۰ مهر ادامه دارد و پس از قرعهکشی نتایج اعلام شده کاروانها تشکیل میشوند و از خود دانشگاهیان، کارگزاران عمره دانشگاهی انتخاب خواهند شد.
وی همچنین اعلام کرد: ۲۵ آبان اعزام کاروانهای دانشگاهی آغاز میشود. البته پرداخت هزینه این سفر بر عهده خود زائران است ولی تسهیلاتی برای زائران دانشجو در نظر گرفته شده از جمله اینکه دانشگاهیان نیازی به تهیه فیش عمره ندارند. سال گذشته ۳۰ برابر ظرفیت اعزام، متقاضی زیارت داشتیم و بر همین اساس امسال سهمیه عمره دانشگاهیان را دوبرابر کردیم.
وی از افزایش ایستگاههای پروازی از چهار ایستگاه به ۱۱ ایستگاه خبر داد و گفت: از ۲۵ آبان تا ۲۷ آذر تشرف زائران را خواهیم داشت و برنامههای فرهنگی قبل، حین و بعد از سفر نیز طراحی شده است. مبلغان و معینههای از میان بانوان فرهیخته نیز برای کاروانهای ویژه بانوان درنظر گرفته شده است.
مراحل حج؛ نخست تفکر و سپس تشرف
حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفتوگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که برخی مطرح میکنند توجه جوانان به مسائل دینی کاهش یافته است، آیا حضور جوانان در سفرهای زیارتی مثل عمره کاهش یافته که دلیلی بر اثبات این ادعا باشد؟ گفت: استقبال از برنامههای فرهنگی و مذهبی منوط به عوامل مختلفی است؛ شرایط و عوامل در هر زمان با زمان دیگر تفاوت دارد و نمیتوان دو مسئله را در دو زمان متفاوت با هم مقایسه کرد بلکه باید به عوامل مؤثر بر آن توجه داشت.
وی با ذکر مثالی گفت: اگر در یک سال، استقبال زائران از سفر عتبات در ایام نوروز بسیار زیاد باشد و در سال دیگر، در همین ایام، استقبال کمتری صورت گیرد، نباید نتیجه گرفت که علاقه مردم به زیارت کاهش یافته است؛ بلکه باید بررسی کرد که چه عواملی در این تفاوت مؤثر بودهاند. مثلاً یک سال ایام عید مصادف با ماه مبارک رمضان بوده و مردم از سفرهای نوروزی عتبات استقبال نکردهاند تا بتوانند روزه بگیرند؛ بنابراین این عدم استقبال نشانه دینگریزی افراد نیست.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
اعطای تسهیلات به موکبداران برای حفظ کرامت زائران
مراسم «تجلیل از موکبداران اربعین ۱۴۰۴»، چهارشنبه ۱۶ مهر ماه برگزار شد. در ابتدای این مراسم پیام رئیس جمهور قرائت شد.
در ادامه مراسم حجتالاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تحلیل جایگاه اربعین در مواجهه با نظام سلطه و تفسیر آیات سوره حشر بر همین مبنا، گفت: محبت به اولیای الهی، خاستگاه جریان اربعین است. مواکب عراقی با پذیرایی شایسته و رفتاری صمیمانه از زائران استقبال میکنند. آنها با نیتی خالص و فقط برای رضای خدا خدمت میکنند و خوشحالند که زائران به سویشان میآیند. حجم سرمایهگذاری و هزینهای که زائران و موکبداران در این راه انجام میدهند، چنان عظیم است که از توان دولتها خارج است و فقط از عهده یک حرکت مردمی و امت واحد برمیآید.
حسن پلارک، رئیس ستاد پشتیبانی از جبهه مقاومت نیز در ادامه گفت: باید تلاش کنیم تا اربعین کاملاً مردمی شود و به یک برنامه روزانه و خودجوش مردمی تبدیل شود، به گونهای که نیاز به ورود مستقیم حاکمیت وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: مواکب باید دارای ساختمانهای ثابت باشند. ما به موکبدارانی که زمین خریداری کردهاند، تسهیلات اعطا میکنیم تا اقدام به احداث ساختمان کنند و زائران را از چادرها به ساختمانها منتقل نماییم تا کرامت زائران کاملاً حفظ شود. امسال ۴۰ موکب در چنین ساختمانهایی اسکان یافتند و همگی از خدمات ارائه شده راضی بودند. امیدواریم تعداد این موکبها در سالهای آینده افزایش یابد.
قنبری، کارشناس و سخنران دینی در ادامه گفت: معمار واقعی اربعین، حضرت زینب کبری (س) است. عاشورا خاص ماست، اما اربعین برای همه جهانیان است. در عاشورا شیعیان اهتمام ویژه دارند، اما در اربعین کسانی حضور مییابند که حتی در دین توحیدی نیز نیستند، اما در وجود حسین (ع) توحید را مییابند.
جمعآوری ۷۶۵ میلیارد تومان کمکهای نقدی و غیر نقدی در جشن عاطفهها
حسین گیلاسی، مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکتهای مردمی کمیته امداد در گفتوگو با ایکنا، ضمن تشریح برنامههای کمیته امداد امام خمینی (ره) در مراسم جشن عاطفهها سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: جمع کمکهای نقدی و غیر نقدی در سال جاری بالغ بر ۲۲۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین، در مراکز نیکوکاری که تحت نظارت کمیته امداد فعالیت میکنند نیز الحمدلله ۵۲۶ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی جمعآوری شده است. بنابراین، مجموع کمکهای نقدی و غیر نقدی در سراسر کشور از طریق کمیته امداد و مراکز نیکوکاری تحت نظارت آن بیش از ۷۶۵ میلیارد تومان بوده است. این ارقام نشاندهنده مشارکت گسترده و اثرگذار مردم در حمایت از دانشآموزان نیازمند و همراهی آنان با اهداف کمیته امداد است و نقش مردم در این فرآیند بسیار حیاتی و ارزشمند بوده است.

گیلاسی بیان کرد: امسال حدود ۸۵۳ هزار دانشآموز تحت حمایت کمیته امداد در سراسر کشور قرار داشتند. در بازه زمانی دو ماهه قبل از شروع سال تحصیلی با استفاده از کمکهای مردمی و بخش اعتبارات پیشبینی شده در بودجه دولت، موفق شدیم بستههای تحصیلی را به تمامی دانشآموزان تحت حمایت تحویل دهیم. این اقدام موجب شد تا نیازهای تحصیلی آنان به صورت کامل تأمین شود و دانشآموزان بتوانند با آرامش، انگیزه و اطمینان کامل سال تحصیلی جدید خود را آغاز کنند.
خطر عادیسازی مصرف مواد مخدر در برنامههای نمایشی و فضای مجازی
مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت با توجه به مشاهدات، بررسیهای میدانی و پژوهشی و اعلام هشدار چهرههای برخی فرهنگی و اجتماعی درباره آثار سوء نمایش مصرف مواد مخدر و روانگردان در آثار سینمایی روز، سریالهای شبکههای نمایش خانگی و برخی برنامههای نمایشی گفتوگو محور فضای مجازی، توجه سیاستگذاران و جامعه عمومی را به نکات زیر جلب میکند.
در سالهای اخیر، صحنههای مصرف مواد مخدر در فیلمها و سریالها بیار واضحتر و بیپردهتر شده است. شبکههای نمایش خانگی و برخی تاکشوها به گونهای عمل میکنند که انگار مصرف مواد مخدر امری طبیعی یا پذیرفته شده در سطح جامعه است و مصرف این موارد به گونهای تصویر میشود که نه تنها عواقب منفی ندارد بلکه تاثیرات مثبتی هم دارد.
تحقیقات علمی نشان میدهند که در حوزه رسانهای سه عامل اصلی در طبیعی سازی مصرف مواد مخدر و درنتیجه افزایش مصرف این مواد در جوامع نقش دارند که شامل موارد زیر است: نمایش محتواهای حاوی مصرف: افزایش نشان دادن مصرف مواد مخدر بدون پیامهای منفی یا عدم تأکید بر پیامدهای خطرناک آن؛ افزایش احساس دسترسپذیری و نگرش اجتماعی: وقتی مصرف مواد مخدر در جامعه بیشتر تصویر شود انگار که مصرف آن رایجتر است، افراد و به ویژه جوانان احساس گناه یا نگرانی کمتری نسبت به آن خواهند داشت و تکرار و نمایش گسترده مصرف: تکرار مصرف این مواد در شکل نمایشی موجب کاهش حساسیت مخاطب و احتمال افزایش کنجکاوی برای تجربه مواد مخدر میشود.
ذائقه کودکان را ما میسازیم
کودکان روشنایی زندگی هستند، اما همین روشناییها اکنون تبدیل شدهاند به نقطه مشترک هدفگذاری کافیشاپها، کارخانههای بزرگ تولید خوراکی و تنقلات و البته داروخانهها. ذائقه بچههای امروز طالب مضرترین غذاها و خوراکیهای ممکن است و والدین نگران برای سلامتی فرزندان خود و گاهی حتی برای کاستن از عذاب وجدانشان با خرید مکملهای غذایی، ویتامینها و ... تلاش میکنند هرآنچه کودکشان برای سلامتی و رشد نیاز دارد را برایش فراهم کنند.
هفته کودک بهانهای شد برای بررسی همین مسئله که چرا ذائقه کودکان ما تغییر کرده و آیا مصرف مکملها، ویتامینها و ... میتواند مواد مورد نیاز بدن کودکان را تأمین کند؟ آیا این هزاران قلم قرص و شربت و کپسول که قفسههای زیادی از داروخانهها را به خود اخصاص داده میتواند جایگزین مناسبی برای مواد غذایی مورد نیاز کودک باشد که از طریق خوردن غذاهای سالم به دست نیاورده است؟

غلامرضا محمدی فارسانی، دانشیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با ایکنا به سؤالات مطرح در این زمینه که دغدغه بسیاری از والدین نیز هست پاسخ داد و در پاسخ به این سؤال که چرا ذائقه کودکان ما به سمت مصرف فستفودها و تنقلات مضر رفته است؟ گفت: اگر میخواهیم بدانیم چرا ذائقه کودکان به سمت خاصی گرایش پیدا میکند، باید به این نکته توجه کنیم که پایههای ذائقه از «دوره شیرخوارگی» شکل میگیرد. اینکه متخصصان تغذیه به والدین تأکید میکنند که در ششماه اول زندگی کودک، بر اساس دستورالعملهای تغذیهای، فقط شیر مادر و در ششماه دوم، غذای کمکی بدون هیچ افزودنی مانند نمک، شکر یا ادویه به کودک داده شود و در سال دوم زندگی کودک نیز ترکیبات غذایی بر اساس پروتکلهای مشخص تعیین میشود، به همین دلیل است.
وی تصریح کرد: اگر از دوران شیرخوارگی به تغذیه کودک دقت کنیم و پس از دو سالگی که او غذای کامل خانواده را میخورد، ذائقهاش را به درستی شکل بدهیم، به طور ناخودآگاه گرایش غذایی او را از اول مدیریت کردهایم. بنابراین، اگر قرار است تغییر مثبتی ایجاد کنیم، بهتر است از بدو تولد به تغذیه فرزندمان توجه داشته باشیم.
متن مصاحبه را
اینجا بخوانید.
کودکی در گذر زمان؛ از کوچههای خاکی تا دنیای دیجیتال
با نفوذ تکنولوژی به زندگی، بازیها و حتی خود کودکی رنگ و شکلی دیگر گرفت. دیگر کودکی به معنای کفشهای خاکی و زانوهای زخمی نبود. نسلی از بچهها به دنیا آمد که شاید هنوز دست راست و چپشان را خوب نمیشناختند، اما موبایل به دست، مشغول بازی با موجود کوچکی به نام «پو» بودند؛ موجودی ناشناخته، اما پرطرفدار؛ یا پسربچهای که بیوقفه به دنبال سکهها میدوید و دنیای کودکی بسیاری را به سمت دیجیتال برد.
امروز صدای خنده و بازی کودکان از کوچهها رخت بسته و زنگ خانهها دیگر برای صدا کردن بچهها به صدا درنمیآید. کودکی آرامآرام رنگ عوض کرده است و حالا باید دوباره فکر کنیم که کودک امروز در این دنیای پر از صفحهنمایشها، کجا میخندد و چگونه بزرگ میشود؟
با گذشت سالها، شبکههای اجتماعی داخلی شروع به فراهم کردن بستری برای حضور کودکان در فضای مجازی کردهاند، اما این بسترسازی به معنای ایجاد یک فضای کاملاً امن نیست. «لیلا نیرومند»، کارشناس سواد رسانه در گفتوگو با ایکنا اظهار کرد: قبل از استفاده از هر ابزار یا پدیده جدید، باید فرهنگسازی مناسبی انجام شود تا کودکان به سمت استفاده صحیح و سالم هدایت شوند.
نیرومند براساس تجربیات خود تأکید میکند که کودکان بیشتر جذب محتواهای «زرد» و مبتذل میشوند؛ محتواهایی مانند کتابها یا فیلمهایی که سطح پایینی دارند و پس از مدتی، به سمت محتوای پیچیدهتر و سطح بالاتر نمیروند: «این روند طبیعی است، اما اگر هدایت درست صورت نگیرد، کودکان ممکن است به جای استفاده کوتاهمدت، به طور طولانیمدت در این فضای ناسالم باقی بمانند و در نهایت دچار آسیبهای جدی شوند. بنابراین، شبکههای اجتماعی داخلی و مسئولان فرهنگی باید تلاش کنند محیطی امن و متناسب با رشد سالم کودکان ایجاد کنند. این اقدام میتواند کودکان را در مسیر صحیح و سالم رشد قرار دهد و از آسیبهای فضای مجازی جلوگیری کند.»
متن کامل این گزارش را
اینجا بخوانید.
برنامه اجرایی منسجم برای سند ملی کودک تدوین شود
نشست خبری تبیین «سند ملی کودک و نوجوان» و هفته ملی کودک، یکشنبه ۱۳ مهرماه با حضور سیدعلی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک، فهیمه فرهمندپور، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی و حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
سیدعلی کاظمی، معاون وزیر دادگستری در این نشست با اشاره به تاریخچه سند ملی حقوق کودک گفت: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد محتوای این سند بسیار خوب است. با این حال، بخشهایی نیاز به اصلاح و اضافه شدن دارد و مرجع ملی حقوق کودک آماده است تا برای بهروزرسانی این سند کمک کند. در نهایت، لازم است یک برنامه اجرایی منسجم برای این سند نوشته شود تا از پراکندگی و عدم اجرای مؤثر آن جلوگیری شود. با این اقدامات، میتوانیم سندی قوی به عنوان مانیفست جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق کودک، با نگاهی اسلامی-ایرانی، به دنیا معرفی کنیم.
فهیمه فرهمندپور، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: متأسفانه پس از تصویب این سند، غفلت عجیبی در مورد آن رخ داده است. وقتی به کنوانسیون حقوق کودک پیوستیم، آموزشهای گستردهای در مورد آن انجام شد، اما برای سند ملی خودمان چنین تلاشی انجام نشده است. نکته مهم دیگر، ضرورت تدوین «آییننامههای اجرایی» و «نگاشت نهادی» برای این سند است. این یک نقطه ضعف است که باید برطرف شود.
اجرای بیش از ۱۱ هزار برنامه فرهنگی ویژه کودکان
نشست خبری تبیین «سند ملی کودک و نوجوان» و هفته ملی کودک، یکشنبه ۱۳ مهرماه با حضور سیدعلی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک، فهیمه فرهمندپور، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی و حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست به برنامههای متنوع هفته ملی کودک اشاره کرد و گفت: شعار امسال در هفته کودک «کودکان، حال خوش زندگی» است و حدود ۱۱ هزار برنامه فرهنگی، ادبی و هنری در سراسر کشور از جمله جشن ملی «نوخوانها» اجرای تئاتر، نمایشگاه، سینما و مسابقات مختلف برگزار میشود.
وی از همه دستگاهها، نهادها و مردم خواست تا در اجرای برنامههای هفته ملی کودک و تحقق اهداف سند ملی همکاری کنند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: براساس اصل عدالت آموزشی، امروز با قاطعیت اعلام میکنم و این را با آگاهی کامل و با مشاهده همه فعالیتهای بینالمللی و عرصههای سیاست خارجی و داخلی میگویم، که رئیسجمهور هفتهای حداقل چهار تا پنج ساعت جلسه میگذارند و شخصاً پیگیر حوزه عدالت آموزشی هستند.
اجرای طرح آمبولانس آموزشی دوستدار کودک در مدارس تهران
آموزشی دوستدار کودک با هدف ارتقای فرهنگ همنوعدوستی، یاری به دیگران و تقویت روحیه کمکرسانی در میان دانشآموزان طراحی شده و تلاش دارد با شیوهای نوین، کودکان و نوجوانان را با اهمیت امدادرسانی و نقش حیاتی اورژانس در نجات جان انسانها آشنا کند.
بنابر این گزارش راهاندازی این آمبولانس آموزشی، گامی مؤثر در جهت تربیت نسل آیندهای آگاه، مسئولیتپذیر و توانمند در حوزه کمکهای اولیه و امداد خواهد بود.
برگزاری کارگاههای آموزشی در مدارس، شبیهسازی شرایط اورژانسی و آموزش چهرهبهچهره از جمله برنامههای این آمبولانس ویژه است که در اختیار دانشآموزان تهرانی قرار میگیرد.
آغاز ثبت نام دوره آموزش تولید محتوا با هوش مصنوعی
سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دوره آموزش تولید محتوا با محور هوش مصنوعی (متن، تصویر و ویدیو) را برگزار میکند.
در دوره عملی نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید متن، تصاویر خلاقانه و گرافیکی و ویدئوهای کوتاه و حرفهای به علاقهمندان آموزش داده میشود.
درخشش در فضای دیجیتال با تولید محتوای فاخر، تهیه پروژهها و کنفرانسها به شکل حرفهای و تولید محتوای تأثیرگذار توانمندیهایی است که شرکت در این دوره به شما ارائه خواهد داد.
این دوره آموزشی در چهار جلسه دو ساعته روزهای سهشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به صورت مجازی برگزار میشود و شروع کلاسها از ۲۰ آبان ماه خواهد بود.
علاقهمندان به ثبتنام در این دوره میتوانند از لینک: qurani.jdereg.ir استفاده کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز با شماره ۱۵-۰۲۱۶۷۶۱۲۲۱۳ تماس برقرار کنند. شبکههای اجتماعی: @education_isqa و @education_iska اطلاعات تعاملی را در این زمینه در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
مولانا میراث مشترک ایران، ترکیه و افغانستان است
نشست خبری سیدرضا صالحیامیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سهشنبه ۱۵ مهرماه با حضور معاونانش در سالن فجر برگزار شد.
صالحیامیری در بخشی از سخنان خود به پرونده ثبت جهانی مثنوی معنوی اشاره کرد و گفت: براساس رویه کمیته حافظه جهانی یونسکو، هنگامی که کشوری اثری را برای ثبت معرفی میکند، سایر کشورها نیز میتوانند نظرات خود را اعلام کنند. در مورد مثنوی معنوی، ترکیه به دلیل قرارگرفتن آرامگاه و مدرسه مولوی در آن کشور، اعتراضی را مطرح کرد که منجر به خروج موقت این پرونده از دستور کار یونسکو شد. پس از گفتوگوهای سازنده بین ایران و ترکیه، تصمیم بر آن شد که این اثر ارزشمند به صورت مشترک به ثبت برسد.
وی افزود: سپس با پیشنهاد ترکیه، افغانستان نیز به این پرونده پیوست و در نهایت مثنوی معنوی به عنوان میراث مشترک سه کشور ایران، ترکیه و افغانستان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. مولانا فراتر از مرزهای جغرافیایی است؛ چرا که سخن او، سخن انسانیت، اخلاق و معنویت است و از این رو، میراثی جهانی محسوب میشود.
وزیر میراثفرهنگی در ادامه به جایگاه شمس تبریزی اشاره کرد و گفت: در حوزه عرفان، شمس تبریزی پیشگام مولاناست. سال گذشته با تخصیص اعتبارات لازم، پروژه ساخت و تکمیل آرامگاه شمس در شهر خوی آغاز شد که هماکنون نیز در دست اجراست. جالب توجه اینکه روز بزرگداشت شمس و مولانا در تقویم فرهنگی کشور مصادف با یک روز است و این همزمانی، نماد وحدت معنوی این دو شخصیت بزرگ به شمار میرود.
راهکار مواجهه با تهدیدهای دیجیتال؛ توسعه فردی و تفکر
ایکنا در ر ابطه با بررسی چالشهای آموزشی کشور در حوزه آموزش و پرورش و ضرورت تغییر مسیر آموزشی، بازتعریف نقش خانواده و مدرسه و استفاده از روشهای نوین تربیتی برای دانشآموزان به گفتوگو با زهرا پروازیمقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پرداخته است.

زهرا پروازیمقدم در بخشی از این مصاحبه تأکید کرد: اولین محور، توسعه فردی دانشآموزان است. برنامه درسی طراحیشده تأکید دارد که در حوزه توسعه فردی و توسعه شخصی دانشآموزان باید کار شود. این محور بیشتر به سمت مهارت خودآگاهی هدایت میشود؛ بدین معنا که دانشآموزان باید ابتدا بتوانند خود را بشناسند، علاقهها، هیجانات و ویژگیهای شخصیتی خود را درک کرده و هیجانات خود را تنظیم کنند. پس از شناخت کامل خود، توسعه فردی آنان به شکلگیری هویت منجر میشود و این هویت با احساس خودارجمندی و عزتمندی همراه خواهد شد. اهمیت این مرحله از آن جهت است که دانشآموزان امروزی در معرض اطلاعات فراوان و دسترسی گسترده به منابع متنوع قرار دارند و خلأ توسعه فردی و شناخت روابط فردی و بینفردی میتواند آنان را در مواجهه با اطلاعات متعدد، آسیبپذیر کند. مهارت خودآگاهی که اولین ایستگاه در این مسیر است، باید بهطور مؤثر در دانشآموزان تقویت شود تا توانایی مدیریت هیجانات و شناخت روابط بین فردی و اجتماعی آنان فراهم شود.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
سند ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی به دستگاهها ابلاغ شد
حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی طی سخنانی گفت: «سند برنامه جامع ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی» یکی از مهمترین اقدامات سند راهبردی فضای مجازی که پس از طی مراحل مختلف در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور به تصویب رسیده بود، توسط دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور برای اجرا ابلاغ شد.
وی افزود: سه هدف اصلی این سند ایجاد نهضت ملی سواد فضای مجازی، بستر سازی و حمایت از بوم سواد فضای مجازی و ایجاد تمرکز در سیاست گذاری و راهبری اثربخش در این حوزه است.
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در این سند در سه حوزه زیرساختی، آموزشی و ترویجی سیاستگذاری شده و بر تقویت زیرساختهای فنی، حمایتی و محتوایی، شبکهسازی، تعیین متولی واحد و شفافسازی مسئولیتها، مقرارتگذاری هوشمند برای سکوها و دیگر ذی نفعان، استقرار نظام پایش و ارزیابی، حاکمیت دادهمحور و اصلاح مستمر، انسجامبخشی به محتوای آموزشی و مهارتی، تولید دانش بومی و خللاقیت محور، توانمندسازی مربیان، مدرسان و کنشگران اجتماعی، توسعه سکوهای آموزشی هوشمند، آموزشهای موقعیت محور و رسانهای، ارائه منابع آموزشی فراگیر و چند رسانهای، جلب مشارکت عمومی و بهینهسازی نقش رسانههای ملی و فراگیر تأکید شده است.
هشدار محیط زیستی آیه «یُهْلِکُ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ»
آیتالله احمد مبلغی، استاد درس خارج فقه محیط زیست طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، به تفسیر زیست محیطی آیه «وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ؛ و، چون برگردد [یا ریاستى یابد]کوشش مى کند که در زمین فساد نماید و کشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهکارى را دوست ندارد» (آیه ۲۰۵ سوره بقره) پرداخته و با اشاره به پیوستگی اکوسیستمهای محیط زیست به زندگی بشر، هشدار داده است که تخریب گیاهان منجر به از بین رفتن حیوانات و انسانها خواهد شد؛ که در ادامه این یادداشت را میخوانیم.
آیه شریفه «یُهْلِکُ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ؛ کوشش مىکند که در زمین فساد نماید و کشت و نسل را نابود سازد» (بخشی از آیه ۲۰۵ سوره بقره)، گنجینهای از معنا و معدنِ اشارت است؛ آیهای که در ظاهر، از ویرانی کشت و تباهی نسل میگوید و در باطن، از گسست پیوند انسان و نظام طبیعت حکایت دارد. این کلامِ الهی، آینهای است که رفتار آدمی را در سیمای زمین بازمیتاباند و نسبتِ او را با هستی، به داوری مینشاند.
در روزگار ما که علمِ محیط زیست پرده از اسرار اکولوژی برداشته، این آیه در افقی نو جلوهگر میشود؛ افقی که در آن سخن وحی، نه تنها هشدارِ به تباهی مزرعه و نسل است، بلکه ندای بیدارباشِ انسان است در برابر تخریب نظام آب، خاک و حیات. چند نقطه آیه این نگاه متمرکز بر محیط زیست را ارائه میکند.
متن کامل یادداشت را
اینجا بخوانید.
اهمیت توجه به واقعیتهای اجتماعی در تحلیل آیات قرآن
آیتالله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج حوزه علمیه در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده به تشریح «دخالت دادن عنصر روانشناسی اجتماعی در استنباط» پرداخته است.
«محقق اردبیلی در عرصه استنباط، نکتههای بدیع و باریکاندیشیهای فراوان دارد؛ یکی از آنها التفات او به بُعد روانشناختی ـ اجتماعی در فهم نصوص (آیات قرآن که معنی آنها صریح و آشکار باشد) است. او در تفسیر برخی از متون، تنها به ظاهر دستور بسنده نمیکند، بلکه ریشههای آن را در دو ساحت جستوجو میکند: یکی در روان آدمی و دیگری در واقعیت اجتماعی. بدینگونه، نص را نه در خلأ، بلکه در بستر حیات انسانی و حیات جمعی میخواند.
در میان وضعیت پیچ در پیچ روان آدمی، چه بسیار حالتهایی که در ظاهر به یکدیگر همانندند، اما در حقیقت از هم بیگانهاند؛ همچون دو رود که در یک بستر روان باشند، لیک سرچشمهشان دو کوه جداست. محقق اردبیلی، با دقتی که هم ریشه در لغت دارد و هم تکیه بر عرف و هم دقت در واقعیت اجتماعی، میان «استثقال» و «بغض» خطی روشن میکشد.
متن یادداشت را
اینجا بخوانید.
همکاری صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران با دانشگاه علوم قضایی
تفاهمنامه همکاری مشترک در حوزه دانشجویی بین صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران و دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دوشنبه ۱۴ مهرماه با حضور افسانه بیات، مدیرعامل صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران و معاون اداری و مالی این دانشگاه امضا شد.
افسانه بیات، مدیر عامل صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران با تأکید بر ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاهها، این مفهوم را گفتمان اصلی «دانشگاههای نسل چهارم» معرفی و تصریح کرد: تعهد این نهادها به جامعه، فراتر از آموزش است و شامل نقشآفرینی فعال در توسعه اجتماعی، التزام به شایستهسالاری و رعایت حقوق عامه برای تحقق زیست اخلاقی در محیط دانشگاه است.
مدیرعامل صندوق قرضالحسنه دانشجویان ایران، ضمن اشاره به منطقهای مادی و منفعتگرایانه که در جوامع پیشرفته در حال گسترش است، اظهار کرد که فلسفه بنیادین این صندوق بر مبنای آموزش فرهنگ قرضالحسنه و توسعه رفاه اجتماعی شکل گرفته است.
یوسف محمدی مقدم، معاون اداری و مالی نیز گفت: دانشگاهها کانون تحول و پیشرفت جامعه هستند، بنابراین ضروری است که برای بهبود رفاه و معیشت دانشجویان گامهای مؤثری برداشته شود. بر این اساس، امیدوارم طرح حمایت از دانشجویانی که زیرپوشش بورسیه دستگاه قضایی هستند، مورد توجه و پیگیری جدی قرار گیرد. این حمایتها نه تنها بار مالی این دانشجویان را کاهش میدهد، بلکه با فراهم آوردن فضایی امن و باثبات، به آنها امکان میدهد تا با فراغ بال و تمرکز بیشتر، به تحصیل و پژوهش بپردازند و در نهایت، به عنوان نیروهای متخصص و دلسوز، خدمات ارزشمندی به نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند.
سایر مسئولان دانشگاه علوم قضایی نیز بر حفظ عزت نفس دانشجویان تأکید کردند.
لزوم تقویت مثلث خانه، مسجد و مدرسه برای تعالی خانواده
خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی اولین محیطی است که فرد در آن رشد میکند و پایههای شخصیت، ارزشها و مهارتهای ارتباطی او شکل میگیرد. یکی از مهمترین مهارتهایی که در این محیط باید نهادینه شود، فرهنگ گفتوگو است. گفتوگو فراتر از تبادل ساده اطلاعات، وسیلهای است برای درک متقابل، حل تعارضها، تقویت همدلی و ایجاد روابط عاطفی پایدار. وقتی گفتوگو در خانواده به یک فرهنگ و عادت روزمره تبدیل شود، اعضا یاد میگیرند که نه تنها احساسات و نیازهای خود را با احترام و شفافیت بیان کنند، بلکه به نظرات و دغدغههای دیگران نیز توجه نشان دهند.
در واقع، گفتوگو نه تنها ابزاری برای ارتباط کلامی، بلکه یک فرایند تربیتی و اجتماعی است که مهارتهای زندگی را در فرد پرورش میدهد و به ایجاد نسلی با تفکر انتقادی، توانایی مذاکره و قدرت تصمیمگیری کمک میکند. نهادینه شدن فرهنگ گفتوگو در خانواده، به منزله سرمایهگذاری روی سلامت روانی و اجتماعی نسلهای آینده است و میتواند جامعهای صلحجو، همدل و توانمند بسازد که در آن ارزشهای انسانی و احترام متقابل به صورت طبیعی جریان داشته باشد.
ایکنا در رابطه با ضرورت نهادینه شدن فرهنگ گفتوگو در میان خانوادهها و نیز چگونگی رشد و تعالی نظام خانواده به گفتوگو با غلامعلی افروز، رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت پرداخته است.
غلامعلی افروز در بخشی از این مصاحبه گفت: خانواده تنها نهاد فکری، طبیعی و بیبدیل انسان است. خانواده بهشت زمین است و زمینه سرنوشت انسان در خانواده رقم میخورد. خانواده بوستان دلآرامی است که مادرها باغبان و پدرها سنگربان آن هستند. خانواده کانون مهرورزان و سنگر عاشقان است. خانواده زیارتگاه همسران محبوب است. زیارت یعنی مطلوباندیشی و محبوبطلبی؛ زیارت یعنی همدل کردن. زیارت همسر ثواب زیادی دارد. ممکن است فردی به زیارت نجف، کربلا، مکه و ... رود، اما با همسر خود اخم و دعوا کرده و با تهدید صحبت کند. حتی ممکن است او را تحقیر کرده و اهمیتی بدان ندهد که این دقیقا به معنای آن است که این فرد زیارت اصلی را فراموش کرده است.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
خطر نادیده گرفتن فردیت متربیان
بخش هشتم درسگفتارهای استاد خسرو باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با عنوان «آسیبشناسی در تربیت دینی؛ رابطه مرید و مراد، نادیده گرفتن فردیت متربیان» ارائه شده است.
در بخشی از این درگفتار آمده است: اگر در تربیت خودمان دقت کنیم، میبینیم که جایگاه ابعاد فردی چندان روشن نیست. چند مثال را بهصورت موردی در نظر میگیریم: فرض کنید ممکن است با یک کودک کمسن در خانه مواجه باشید. آیا برای او بشقاب جدا برای غذایش در نظر میگیرید یا نه؟ این یکی از علائم فردیت است. یعنی اگر او احساس کند که مثلاً اینجا صندلی من است —، چون بعضی جاها میبینیم که والدین کودک را در کنار خود مینشانند و بعد میگوییم ما با هم غذا میخوریم — شاید اینها به نظر جزئی باشد، اما همین جزئیها حاوی نکات مهمی است. وقتی که شما برای این کودک، صندلی مستقل، ظرف مستقل و جای مستقل در نظر نگیرید، معنایش این است که تو چیزی نیستی. وقتی که میتوانی کنار من روی این صندلی بنشینی یا میتوانی کنار ظرف غذای من غذا بخوری یا این که در این خانه برای تو جای ویژهای تعریف نشده است، کودک احساس میکند که در این خانه جای ویژهای برای او وجود ندارد و در ضمن دیگران قرار دارد. همه اینها به نحوی میتواند فردیت فرد را نادیده بگیرد.

البته نمیخواهم بگویم که لزوماً در شرایط بسیار غنی میتوانیم این فردیت را ایجاد کنیم — مثلاً خانهای داشته باشیم با چند اتاق که یکی از آنها را به کودک اختصاص دهیم — ضرورتاً اینطور نیست. مهم این است که فرد احساس کند جایگاه مشخصی دارد. ممکن است یک صندلی در گوشه اتاق وجود داشته باشد که آن صندلی مال شماست. اینگونه حتی با امکانات کم نیز میتوان فردیت افراد را محترم شمرد.
۲۸ خانه جوان تا پایان سال افتتاح میشود
روحالله اسدی، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، با اعلام آمارهای جدیدی از توسعه مراکز جوانان، بر تغییر رویکرد ماهیتی این فضاها تأکید کرد و از هموار شدن راه برای ورود بخش خصوصی خبر داد.
وی در تشریح وضعیت کنونی گفت: هماکنون ۹۳ خانه جوان فعال در ۲۶ استان کشور وجود دارد و خوشحالیم که خبر افتتاح ۲۸ خانه جوان جدید از ۹۰ خانه در حال ساخت تا پایان سال جاری را اعلام کنیم که به توسعه زیرساختها فرهنگی و اجتماعی جوانان کمک شایانی خواهد کرد.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان هدف اصلی این مراکز را توانمندسازی و افزایش مشارکت نسل جوان دانست و افزود: خانههای جوان با هدف ایجاد فرصتی برای افزایش مهارتهای فردی و اجتماعی و تقویت مشارکت جوانان در تصمیمسازیهای محلی ایجاد شده است. جوانان میتوانند با بهرهگیری از برنامههای آموزشی، فرهنگی و کارآفرینانه، مسیر رشد و توسعه شخصی خود را هموار کنند. این فضاها بستر مناسبی برای ایدهپردازی نوآورانه در حوزه اجتماعی و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی هستند.
ضرورت توانمندسازی و مردمیسازی حوزه سالمندی در کشور
در هفته سالمندان، فرصتی فراهم شد تا به بررسی چالشها و برنامههای مرتبط با سالمندی در کشور بپردازیم، موضوعی که اهمیت آن با روند رو به رشد جمعیت سالمندان هر روز بیشتر نمایان میشود. سالمندی فقط یک پدیده جمعیتی نیست، بلکه یک مسئله چندوجهی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی را دربرمیگیرد و نیازمند برنامهریزی دقیق و سیاستگذاری جامع است. در این زمینه توجه به مناسبسازی فضاهای شهری و زیرساختهای اجتماعی، فرهنگی و ذهنی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
هدف نهایی این اقدامات، توانمندسازی سالمندان، ارتقای سلامت جسمی و روانی، کاهش انزوا و ایجاد مشارکت فعال اجتماعی است، به گونهای که سالمندان نه تنها به عنوان دریافتکنندگان خدمات، بلکه به عنوان بازیگران اصلی جامعه در فرآیند تصمیمگیری و اجرای برنامهها مشارکت داشته باشند.
ایکنا در رابطه با مقوله سالمندی و خدمات ارائه به شده به سالمندان از سوی شهرداری تهران به گفتوگو با حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران پرداخته است.

حمید صاحب در این راستا گفت: امید داریم جهشی در حوزه فرهنگی رخ دهد. زیرا مشکل جمعیت و فرزندآوری در اصل مسئلهای اقتصادی نیست و ریشه آن فرهنگی است. عوامل اقتصادی تنها تشدیدکننده هستند، اما علت اصلی، تغییر فرهنگی است. ذهنها موضوع فرزندآوری را از اولویت خارج کردهاند، تحت تأثیر فرهنگ غلطی که از اندیشههای مدرنیته و تفکر اومانیستی غرب وارد جامعه شده است. جامعه ما در گذشته سالم بود، اما اکنون به نوعی «عفونت فرهنگی» دچار شده است. این ویروسهای فکری غلط، جامعه را بیمار کردهاند، بیماری که موجب شده است خود را باور نکنیم و از غرب تقلید کنیم. در گذشته، هرکس کمتر از پنج فرزند داشت، دچار مشکل تلقی میشد، اما امروز کسی که فرزند سوم دارد، احساس خجالت میکند. این وضعیت باید اصلاح شود. باید به سلامت فرهنگی بازگردیم، به ریشههای خود رجوع کنیم و به ارزشهای اصیل و سالم خود بازگردیم. بازگشت به این ارزشها تنها یک روند احساسی یا نمادین نیست، بلکه فرآیندی عملی و ساختاری است که شامل بازسازی نگرشها، اصلاح سبک زندگی و ایجاد سیاستهای اجتماعی و فرهنگی مؤثر میشود.
بازگشت به سلامت فرهنگی به ما این امکان را میدهد که نسلهای آینده نیز در محیطی سالم، پویا و متعادل رشد کنند و نگرشهای نادرست و تقلیدی از فرهنگهای دیگر، جایگزین باورها و ارزشهای بنیادین جامعه ما نشود. اگر با همان روند کنونی پیش برویم، اثرات منفی آن به سرعت در جامعه نمایان خواهد شد. هر خطا و کوتاهی، پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم بر جامعه، سیاستها و کیفیت زندگی افراد خواهد گذاشت. بنابراین، ضروری است که هرگونه تشخیص خطا و نقص در روندهای فرهنگی و اجتماعی فورا اصلاح شود و در مسیر نادرست باقی نمانیم.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
انتهای پیام