
به گزارش خبرنگار ایکنا، کاظم سلیم، معاون پژوهش نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان، ضمن خیرمقدم به حاضران و پژوهشگران، به تبیین اهداف همایش پرداخت و اظهارکرد: پیشنشست همایش بینالمللی «ما و غرب در آراء و اندیشههای حضرت آیتالله العظمی خامنهای» با عنوان «تمدن اسلامی و استعمار غربی» در واقع به بررسی ابعاد مقاومت اسلامی میپردازد که در عصر حاضر اقدام ارزشمندی است.
بازخوانی اندیشههای رهبری؛ گام مهم در بازسازی هویت تمدنی
وی با تأکید بر اهمیت این نشست افزود: امروز بازخوانی اندیشههای تمدنی و ضد استعماری رهبر معظم انقلاب اقدامی مهم و ضروری است؛ این اقدام گام مهمی در بازسازی هویت فکری و تمدنی امت اسلامی است.
مقاومت، پاسخ تمدن زنده به سلطه غرب است
در ادامه، پروفسور قندیل عباس، رئیس گروه روابط بینالملل دانشگاه قائد اعظم اسلامآباد، مقالهای با عنوان «مبانی نظری مقاومت در برابر استعمار در پرتو تمدن اسلامی» ارائه کرد.
وی با رویکردی جامعهشناختی، استعمار را نه صرفاً پدیدهای سیاسی بلکه ساختاری تمدنی دانست که بر ذهن، زبان و فرهنگ ملتها سلطه میافکند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: مقاومت، پاسخ یک تمدن زنده به تجاوز تمدن دیگر است؛ و این همان حقیقتی است که انقلاب اسلامی ایران در میدان عمل آشکار ساخت. وی با تأکید بر تجربه تاریخی ملت ایران افزود: خودباوری دینی و استقلال فرهنگی، مؤثرترین سپر در برابر استعمار نوین به شمار میآید.
مقاومت یک نظام معرفتی است؛ نه فقط تاکتیک
سپس سرتیپ پروفسور محمد خان، رئیس پیشین دانشکده روابط بینالملل دانشگاه دفاع ملی پاکستان، مقالهای با عنوان «تمدن اسلامی و گفتمان مقاومت با تأکید بر پروژه اسلامهراسی غرب» ارائه داد.
وی با تأکید بر ضرورت احیای اندیشه مقاومت در نظامهای آموزشی و پژوهشی جهان اسلام، اظهارکرد: رهبران انقلاب اسلامی با بازتعریف مقاومت به عنوان یک نظام معرفتی، فرهنگی و اخلاقی، روح تازهای در پیکر امت دمیدند. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پیوند عدالت، علم و مقاومت، بنیان بازسازی تمدن اسلامی در عصر جدید است.
خودآگاهی فکری ایران، سلطه استعمار را در هم شکست
همچنین شمشاد احمد خان، دیپلمات ارشد و دبیرکل پیشین وزارت امور خارجه پاکستان، ضمن تشریح تجربههای خود در عرصه دیپلماسی بینالملل، تأکید کرد: ملتهای مسلمان زمانی بر سلطۀ بیگانگان غلبه خواهند یافت که به خودآگاهی تمدنی و استقلال فکری دست یابند.

وی افزود: ایران و جریان مقاومت، با احیای اعتمادبهنفس اسلامی، نشان دادند که سلطه استعمار تقدیر محتوم نیست، بلکه اراده مؤمنانه میتواند آن را در هم شکند. تفکر مقاومت باید به یک الگوی معرفتی در سراسر جهان اسلام تبدیل شود تا امت اسلامی از موضع ضعف به موضع اقتدار عبور کند.
مقاومت اقتصادی؛ تجلی عینی اراده تمدنی ملت ایران
سپس رازق حسین، استاد روابط بینالملل دانشگاه مسلم یوته، در ارائه مقاله خود با عنوان «دکترین مقاومت؛ مبانی فقهی و جامعهشناختی» به تحلیل ساختار معرفتی مقاومت پرداخت و اظهارکرد: مقاومت، نظامی جامع و الهامگرفته از توحید و ولایت است که در اندیشۀ امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، به شکلی نظری و عملی تبیین شده است.
وی تأکید کرد: این نظام، شکستناپذیری در برابر استعمار را نه شعار، بلکه ایمان به وعده الهی میداند.
در ادامه محمد عاصم، پژوهشگر حوزه روابط بینالملل، با اشاره به ضرورت مقاومت در عرصههای گوناگون بهویژه در حوزۀ اقتصاد گفت: اقتصاد مقاومتی در اندیشه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، تجلی عینی مقاومت تمدنی در برابر نظام سلطه است.
وی افزود: اصل «ما میتوانیم»، اساس استقلال اقتصادی و نماد اراده تمدنی ملت ایران است.
تبیین اندیشههای رهبری، نسل جوان را از اسارت فکری غرب میرهاند
در انتهای مراسم آیتالله سید ساجد علی نقوی، از علمای بزرگ مکتب اهلبیت(ع) و نمایندۀ ولیفقیه در پاکستان، این حرکت علمی و پژوهشی را اقدامی ارزشمند و ضروری دانست.
وی با تقدیر از نمایندگی جامعه المصطفی، بر تداوم و گسترش اینگونه نشستها در دانشگاهها و مجامع نخبگانی تأکید کرد و گفت: تبیین اندیشههای تمدنی و ضد استعماری رهبر معظم انقلاب، ضرورتی فکری برای بیداری امت اسلامی است و چنین فعالیتهایی میتواند نسل جوان را از اسارت فکری غرب رهایی بخشد.
انتهای پیام