
به گزارش ایکنا، آئین رونمایی از ۴۰ جلد کتاب کارگروه «تجربهنگاری فرهنگی ـ تبلیغی»
پژوهشکده باقرالعلوم(ع) وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با حضور رئیس این سازمان و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در قم برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شامگاه 25 آبان ماه در این
مراسم با بیان اینکه گاهی برخی افراد خودشان در درون میدان هستند و به تجربهنگاری کارهای فرهنگی و تبلیغی میپردازند و گاهی برخی افراد به تجربهنگاری تجارب دیگران میپردازند، گفت: کسانی که در میدان مبارزه فرهنگی هستند، ذوق آنان هم ارزشمند است زیرا ذهن فعالی دارند که میتوانند در برخی مواقع در یک لحظه تصمیمات خوبی بگیرند.
وی با اشاره به تألیف 40 اثر از تجارب مرتبط با فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی، افزود: امروز 40 کتاب در این عرصه رونمایی میشود که جا داشت 40 مراسم برای آن گرفته و از منظر روشی، محتوایی و ... توضیحاتی در مورد این آثار ارائه میشد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مکرراً بر بحث تجربهنگاری تأکید فرمودند، اظهار کرد: ایشان با استناد به فرمایشات حضرت علی(ع) بر موضوع ثبت تجربه تأکید کردند از جمله مثال زدند که ما در کشور، دولتهای مختلفی داشتیم که برخی کارهایشان خوب بود و برخی بد و باید از همه تجارب آنان بهره بگیریم.
تجربهنگاری، خودستایی نیست عین خردمندی است
قمی با بیان اینکه در سخنان ایشان رابطه محکمی بین خردمندی و حفظ تجربه و استفاده از آن وجود دارد، بیان کرد: ذائقه ما بیشتر به سمت کارهای کتابخانهای است و متأسفانه برخی فکر میکنند اگر به ثبت تجارب تبلیغی و فرهنگی خود بپردازند، از اخلاص آنان کم میشود و خودستایی است، در حالی که این کار عین خردمندی است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه تجارب برای آینده حرف دارند زیرا تکرارپذیر هستند، گفت: البته یک پدیده با دقت عمیق فلسفی قابل تکرار نیست ولی با عقل عرفی و مدیریتی، ما با پدیدههای تکراری مواجهیم و هرقدر در ثبت و ضبط تجارب مثبت و منفی دقیق عمل کنیم، نتایج بیشتری نصیب ما خواهد شد.
قمی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به کارهای بدیع در عرصه دفاع مقدس اشاره فرمودند که بعضاً برخی از آنها هم موفق نبود، اظهار کرد: براساس فرمایش رهبری، علم و تجربه ربط طرفینی دارند و همیشه نیاز نیست تجارب مثبت ثبت شود.
وی اضافه کرد: میدان تجربهنگاری میدان مجاهده است؛ چه کسانی که در درون میدان بودهاند و وارد این وادی شدهاند و چه برخی افراد که درون میدان نبودند ولی باز تجارب میدان را مکتوب کردهاند که هر دو ارزشمند است.
قمی اضافه کرد: ما میتوانیم از آنها استفاده دانشی داشته باشیم و قواعد منضبط و روشمند را در اختیار دیگران هم قرار دهیم؛ تلاش ما باید رسیدن به قواعد تعمیمپذیر باشد که همه بتوانند در همه شرایط و محیطی از آن استفاده کنند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: این کار آغاز یک راه بزرگ است و باید از تجارب موفق به خصوص اندیشمندانه و کاربردی بهره ببریم.
همچنین حجتالاسلاموالمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده باقرالعلوم، با بیان اینکه تبدیل تجربیات موفق انقلاب اسلامی به دانش قابل تکثیر، ضرورتی انکارناپذیر است، گفت: بخش عمدهای از محتوای نظری تولید شده در حوزهها، قابلیت اجرا در محیطهای عملی را ندارد و ما هنوز نتوانستهایم تجربههای گسترده انقلاب اسلامی را به دانش تجربی تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: در اداره امور، ناچاریم ساختارهای غربی را بدون بومیسازی وارد کنیم، در حالی که حوزه تبلیغی ما سرشار از سرمایههای تجربی است.
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به روند شکلگیری کارگروه تجربهنگاری از سال ۱۳۹۸، افزود: از مجموع ۲۳۵ سوژه بررسیشده، ۷۴ مورد تأیید شد؛ تاکنون ۲۸ اثر چاپ شده، ۲۳ اثر در شرف چاپ است و در مجموع ۴۱ اثر منتشر یا آماده انتشار داریم. همچنین ۱۸ طرحنامه در حال اقدام است.
موسوی با تجلیل از حجتالاسلام قرائتی، گفت: ایشان یک پدیده بینظیر هستند و همین نشان میدهد هنوز نتوانستهایم چنین تجربههایی را به الگوهای تکرارپذیر تبدیل کنیم، در حالی که انقلاب اسلامی نیازمند تولید انبوه شخصیتهای اثرگذار است.
انتهای پیام