حجتالاسلام والمسلمین مهدی مردانی گلستانی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی با بیان اینکه هجرت تاریخی امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا با همراهی جمعی از اهلبیت(ع) انجام گرفت، اظهار کرد: زنان و فرزندان
امام حسین(ع) در این حرکت الهی حضور داشتند و در مسیر
نهضت عاشورا، رنجها و مصائب فراوانی را متحمل شدند.
وی ادامه داد: یکی از فرزندان امام(ع) که در این حرکت الهی حاضر بود و افزون بر رنج سفر کربلا، محنت سفر شام را نیز بر دوش کشید
حضرت رقیه(س) است. این دختر سهساله که به فاطمه صغری نیز معروف است، برجستهترین حضور خود را در دوران پس از شهادت امام حسین(ع) و در ایام اسارت شام تجربه کرد؛ ایامی که از سختترین روزگار
خاندان اهلبیت(ع) بود و مصیبتها و شدائد بسیاری بر ایشان وارد شد. آنچه درباره این شخصیت ارزشمند کمتر مورد توجه قرار گرفته، رسالت ایشان در قیام امام حسین(ع) است، اینکه در کنار نقشی که بهعنوان دختر امام(ع) ایفا کردند چه رسالت دیگری بر عهده داشتند و تأثیر ایشان در گسترهای فراتر از حادثه کربلا چه بود؟
این پژوهشگر با بیان اینکه نقش حضرت رقیه(س) در بُعد عاطفی ماجرا بسیار پررنگ و آشکار است، تصریح کرد: حضور پراحساس و تأثیرگذار ایشان در شام موجب تأثر دوست و دشمن شد، اما دختر امام حسین(ع) علاوه بر نقش خانوادگی، کارکرد سیاسی نیز داشت و با ابراز احساس معصومانه خود موجب علنی شدن مظلومیت امام حسین(ع) شد. در واقع، رفتار و گفتار ایشان در رثای امام حسین(ع) موجب شد تا مظلومیت سیدالشهدا(ع) در واقعه کربلا آشکار و حقانیت حضرت در برابر دشمن اثبات شود. این نقش صرفاً در ابراز علاقه دختری خردسال به پدر شهیدش تجسم پیدا نمیکند، بلکه رسالتی حماسی است که با برشمردن ظلم و شقاوت دشمنان و اعلام مظلومیت و بیگناهی امام حسین(ع)، چهره کریه و منفور دستگاه یزید را بر همگان آشکار کرد.
مردانی گلستانی افزود: این تأثیرگذاری بهگونهای بود که دشمن را مجبور به عذرخواهی و ابراز پشیمانی کرد، چنانکه وقتی سر مبارک امام حسین(ع) در پیش روی یزید قرار گرفت، او با سرودن اشعاری از کشته شدن حضرت اظهار شادی کرد، اما هنگامیکه از وضعیت کاروان اسرا مطلع شد و با افشاگریهای خاندان امام(ع) رسوا شد، از قتل امام حسین(ع) برائت جست، از کرده خود اظهار پشیمانی کرد و به خانوادهاش اجازه داد تا سه روز برای امام حسین(ع) سوگواری کنند. در واقع، حضرت رقیه(س) رسالتی را که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بر عهده گرفته بودند تکمیل کرد و با اظهار دلدادگی خود به امام حسین(ع) و خلق صحنههای دادخواهی به مأموریت ایشان برای افشا کردن چهره پلید دشمن جلوه بیشتری بخشید و حقانیت امام(ع) را برای همیشه تاریخ جاودانه ساخت.
پژوهشگر و عضو هیئت علمی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: امروز نیز دختران شهیدان میتوانند با الگو قرار دادن حضرت رقیه(س)، نام و یاد پدران خود را زنده نگه دارند و آرمانی را که پدر شهیدشان با خون خود آبیاری کرده است با رفتار و گفتار صحیح خود بارور سازند. این مهم از آن طریق محقق میشود که با بهرهگیری از منش حضرت رقیه(س) در اعلام مظلوم و افشای ظالم، حقانیت راه شهیدان را نشان دهند و چهره فریبنده دشمنان را برملا کنند تا غبار ابهام را از ذهن و باور جوانان بزدایند.
انتهای پیام