نخستین تجربه مسابقات قرآنی نابینایان در ایران تحسین‌برانگیز است
کد خبر: 3498161
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
داور روشندل یمنی:

نخستین تجربه مسابقات قرآنی نابینایان در ایران تحسین‌برانگیز است

گروه بین‌الملل: برخی حافظان روشندل که در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی روشندلان در ایران حضور یافته‌اند، دارای ضعف‌هایی در اجرای خود هستند، اما در مجموع این رویداد قرآنی که اولین تجربه در سطح جهان اسلام محسوب می‌شود، تحسین برانگیز است.


مسابقات حفظ ویژه نابینایان ایران منحصر به فرد است

«یحیی محمد احمد الحلیلی»، داور یمنی روشندل در بخش «حسن حفظ» سی‌وسومین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: «ما از جمهوری اسلامی ایران به خاطر برگزاری این‌ رویداد بزرگ و منحصر به‌فرد قرآنی و همچنین، برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان کمال تشکر و قدردانی را داریم».

وی افزود: برگزاری نخستین دوره مسابقات حفظ قرآن ویژه روشندلان حافظ قرآن در سطح جهان اسلام، منزلت و جایگاه‌ ویژه‌ای به این قشر داده و آن‌ها را با دیگر برادران خود در جایگاه یکسان و برابر قرار داده است.

این داور یمنی مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران گفت: رقابت‌های بین‌المللی قرآن ویژه روشندلان در نوع خود منحصر به فرد است و کشورهای اسلامی می‌توانند از اجرای این مسابقات در ایران الگو بگیرند.

برخی روشندلان دارای ضعف‌هایی در اجرا هستند

یحیی محمد احمد الحلیلی در ادامه این گفت‌وگو، برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه روشندلان در ایران را نقطه آغاز تحسین‌برانگیزی دانست و  گفت: متأسفانه در اجرای برخی حافظان روشندل شاهد ضعف‌هایی هستیم، اما براساس آنچه که شنیدیم، با توجه به این که این مسابقات نخستین تجربه بین‌المللی در جهان اسلام محسوب می‌شود، اجرای حافظان روشندل تاکنون از مقبولیت برخوردار بوده است.

وی اضافه کرد: «امیداوارم حافظانی که در این مسابقات حضور دارند، ضعف‌های خود را برای سال‌های آینده برطرف کنند و قوی‌تر در این رقابت‌های قرآنی حضور یابند».

رقابت روشندلان در رشته قرائت دشوار است

داور بخش حسن حفظ مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا امکان برگزاری مسابقات ویژه روشندلان در رشته قرائت با استفاده از نسخه‌های قرآن به خط بریل وجود دارد یا خیر؟، گفت: «به نظر من برگزاری این رقابت‌ها در بخش قرائت خیلی امکان‌پذیر نیست و یا در صورت برگزاری با مشکلات زیادی همراه خواهد بود، رقابت روشندلان در رشته حفظ کل قرآن موفق‌تر به نظر می‌رسد».

وی افزود: استفاده از قرآن به خط بریل فقط در زمان تدریس و آموزش کلام وحی و استفاده شخصی امکان‌پذیر و آسان است و استفاده از این نسخه‌های بریل برای انجام مسابقات بین‌المللی قرآن امری دشوار به نظر می‌رسد است، اما در رشته حفظ، روشندلان با تکیه بر محفوظات قرآنی خود به اجرا می‌پردازند و مشکل زیادی در این زمینه وجود ندارد».

الحلیلی در ادامه این گفت‌وگو، مسابقات بین‌المللی قرآن ایران که به صورت سالانه برگزار می‌شود را الگو و نمونه‌ای برای تمام مسابقات جهان اسلام و عرب دانست و گفت: این رقابت‌ها نقش مهمی در تحقق همبستگی و وحدت میان مسلمانان ایفا می‌کند.

وی تأکید کرد: چیزی که من در این مسابقات شنیدیم و لمس کردم، تجمع بسیار بزرگ حافظان و قاریان از کشورها و قاره‌های مختلف با رنگ‌ها و نژادهای مختلف از سراسر جهان است و در هیچ یک از مسابقات بین‌المللی قرآن که در کشورهایی همچون مصر و عربستان برگزار می‌شود، من شاهد چنین اجتماع عظیم قرآنی نبوده‌ام.

الحلیلی در رابطه با ویژگی‌های خاص مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در مقایسه با دیگر مسابقات بین‌المللی گفت: این مسابقه ویژگی‌های بسیار منحصر به‌فردی دارد و یکی از این ویژگی‌ها این است که متسابق می‌تواند با هر روایتی که خود اعلام می‌کند، قرائت کند و شاهد تلاوت قرآن به روایت‌های مختلف «حفص از عاصم»، «ورش از نافع» و روایت «قالون» هستیم.

داور یمنی روشندل در بخش «حسن حفظ» سی‌وسومین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در پایان گفت: در این دوره مسابقات، صوت‌های بسیار زیبایی حضور دارند که  این امر بر جذابیت این رقابت‌ها افزوده است.

نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در جهان اسلام، با حضور ۱۶ روشندل حافظ کل قرآن از کشورهای مختلف جهان همزمان با سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در حال برگزاری است.

مطالب مرتبط
captcha