ابهام در برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور/ سقوطی که تعطیلی را هدف گرفته است
کد خبر: 3588483
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲

ابهام در برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور/ سقوطی که تعطیلی را هدف گرفته است

گروه مسابقات: در حالی که اغلب دستگاه‌های دانشگاهی مهم‌ترین مرحله جشنواره قرآنی خود را که همان مرحله دانشگاهی است برگزار کرد‌ه‌اند، دانشگاه پیام نور اما هنوز هیچ تصمیمی برای برگزاری یا عدم برگزاری این جشنواره در دوره جدید اتخاذ نکرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ جشنواره‌های قرآن و عترت دانشجویی در حالی در بسیاری از دستگاه‌های دانشگاهی آغاز شده و به مراحل مهم خود رسیده است که تنها یک دستگاه از هشت دستگاه دانشگاهی کشور هیچ فعالیتی برای برگزاری این جشنواره در دوره جدید خود انجام نداده تا بر اساس آن نشان دهد قصد برگزاری این جشنواره را دارد یا خیر.
دانشگاه پیام نور در حالی از سال قبل سیر نزولی برگزاری جشنواره خود را آغاز و امسال آن را به اوج رسانده است که تا پیش از آن شاهد یکی از منظم‌ترین جشنواره‌های قرآنی در این دانشگاه بودیم که از ماه‌ها قبل برنامه زمان‌بندی آن مشخص بوده و بسیار زودتر از سایر دستگاه‌های دانشگاهی مرحله نهایی را - در اردیبهشت‌ماه - برگزار می‌کرد.
این دانشگاه از سال قبل سیر نزولی خود را آغاز کرد،‌ به گونه‌ای که از همان سال قبل و دوره قبل جشنواره برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت اما در نهایت پیگیری‌های ایکنا مانع از اجرا نشدن آن شد. امسال نیز وضعیت این دانشگاه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و مشخص نیست مسابقات این دانشگاه برگزار می‌شود یا خیر. این در حالی است که تقریباً تمامی دستگاه‌های دانشگاهی حداقل مرحله دانشگاهی خود را برگزار کرده‌اند.
برای اینکه مشخص شود این دانشگاه از لحاظ برگزاری جشنواره قرآن و عترت نسبت به سایر دستگاه‌های دانشگاهی در چه وضعیتی قرار دارد، نگاهی گذرا به شرایط دیگر دستگاه‌های دانشگاهی در زمینه برگزاری جشنواره قرآن و عترت شده است.
وزارت علوم؛ در حال حاضر درگیر برگزاری سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان خود است، این دوره از جشنواره بلافاصله بعد از پایان دوره قبل کار خود را با مشخص کردن آئین‌نامه دوره سی و دوم آغاز کرد. بعد هم دستورالعمل‌های اجرایی این جشنواره به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شد. این دستورالعمل در دی‌ماه ابلاغ شد. هم اینک مرحله دانشگاهی این جشنواره در اغلب دانشگاه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله کتبی و شفاهی به پایان رسیده و مرحله منطقه‌ای آن نیز از اردیبهشت‌ماه در مناطق پنج‌گانه آغاز می‌شود.
دانشگاه علوم پزشکی؛ نیز همچون وزارت علوم از برنامه‌ زمان‌بندی دقیق و منظمی برخوردار بوده و رقابت‌های آن در بخش‌های مختلف بر اساس برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده در حال اجراست. مراحل ابلاغ آئین‌نامه، اطلاع‌رسانی و تبلیغات جشنواره در ماه‌های پایانی سال 95 اجرا شد و در این فاز با طراحی سایت ثبت‌ نام علاوه بر تسهیل در ثبت نام دانشجویان، کارکنان و اساتید، آمار لحظه به لحظه شرکت‌کنندگان در بخش‌ها و رشته‌های مختلف به صورت آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کشور که زیر نظر وزارت بهداشت برگزار می‌شود، تاکنون رقابت‌های بخش کتبی و شفاهی مرحله دانشگاهی را برگزار کرده است. البته برخی دانشگاه‌ها برگزاری بخش شفاهی را در فروردین‌ماه به پایان خواهند رساند.
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ امسال پانزدهمین دوره جشنواره خود را با یک تغییر نام آغاز کرد، جشنواره دانشگاه علوم و معارف که تا پیش از این با نام «المپیاد» شناخته می‌شد در پانزدهمین دوره نام «جشنواره» بر آن نهاده شد. مقدمات برگزاری این جشنواره در سال 95 فراهم شد و هم اینک این دانشگاه مقدمات را برای برگزار مرحله کشوری که اردیبهشت‌ماه در قم برگزار می‌شود، فراهم کرده است. تا به این ترتیب اولین دستگاهی باشد که مرحله دانشگاهی خود در دوره جدید را برگزار می‌کند. این دانشگاه طی روزهای گذشته کمیته‌های مختلف مرحله کشوری جشنواره را مشخص و مدیران آنها را نیز منصوب کرد تا یک گام تا برگزاری مرحله کشوری فاصله داشته باشد.
دانشگاه فرهنگیان؛ نیز خبرهای چندانی از بیست و هفتمین جشنواره خود به بیرون درز نداده است و دلیل آن نیز این بوده است که شیوه‌نامه این جشنواره تنها یک یا دو روز است که ابلاغ شده است. بر همین اساس ثبت نام برای حضور در این جشنواره طی روزهای اخیر آغاز شده و مرحله استانی و کشوری آن نیز به ترتیب خرداد و تابستان برگزار خواهد شد. بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان در 19 رشته برگزار می‌شود. این دانشگاه میزبان دوره گذشته جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بود.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ در حال برگزاری مرحله دانشگاهی بیست و پنجمین دوره جشنواره داخلی خود است. این مرحله از اسفندماه در دانشگاه‌های مختلف آغاز شده و تا پایان فروردین‌ماه به پایان خواهد رسید. همچنین شیوه‌نامه این جشنواره بهمن‌ماه سال گذشته به 170 دانشکده آن ابلاغ شده و بر اساس زمان‌بندی در نظر گرفته شده در آن شیوه‌نامه، مرحله نیمه‌نهایی در خرداد و تیرماه و مرحله کشوری نیز در اواخر مرداد یا اوایل شهریورماه برگزار خواهد شد.
دانشگاه علمی ـ کاربردی؛ هم بر اساس تقویم کاری که دارند برنامه‌ها و مقدمات هر دوره از جشنواره را در دوره جدید و اولین روزهای سال جدید نهایی ‌می‌کنند، ‌با این وجود و در آخرین تماسی که با مسئولان قرآنی این دانشگاه گرفته شد اعلام شد که طی هفته آینده شیوه‌نامه اجرایی جشنواره ابلاغ خواهد شد. البته این جشنواره بر اساس تقویم ثابتی که دارد در ماه‌های ادریبهشت‌ماه، خرداد‌ماه و شهریورماه مرحله‌های دانشگاهی، استانی و کشوری خود را برگزار می‌کند.
دانشگاه آزاد؛ نیز همگام و همزمان با سایر دانشگاه‌ها و حتی یک گام جلوتر یعنی از مهرماه سال 95 ثبت نام برای بیست و دومین دوره جشنواره خود را آغاز کرد. مرحله دانشگاهی این جشنواره به پایان رسیده و مرحله استانی آن نیز در اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. بر اساس آئین‌نامه مسابقات دانشگاه آزاد، مرحله کشوری این جشنواره در شهریورماه برگزار می‌شود، همچنین بخش کتبی این جشنواره که تک‌مرحله‌ای است نیز در آذرماه برگزار خواهد شد.  
همانطور که ملاحظه شد تمامی دستگاه‌های دانشگاهی نه تنها فازهای مقدماتی جشنواره قرآنی خود را آغاز کرده‌اند بلکه حتی وارد فاز اجرایی شده و حداقل یک مرحله از مراحل دو یا سه گانه جشنواره را نیز برگزار کرده‌اند.
این در حالی است که دانشگاه پیام نور هنوز هیچ تصمیمی در مورد اینکه قصد برگزاری جشنواره را دارد یا خیر اتخاذ نکرده است، بر اساس شنیده‌ها آنچه که باعث شده تا سرنوشت فعالیت‌های قرآنی این دانشگاه و در رأس آن جشنواره قرآن و عترت مشخص نباشد مشکلات بودجه‌ای است، معضلی که دامن بسیاری از دستگاه‌های دانشگاهی را گرفته اما به تعطیلی جشنواره قرآنی آن دانشگاه‌ها نرسیده است.
با این وجود باید منتظر ماند و دید جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور که طی دو سال اخیر سیر نزولی را طی کرده و تا حدود زیادی نسبت به سایر دستگاه‌ها تضعیف شده است، سرانجام به تعطیلی کشیده خواهد شد یا مسئولان این دانشگاه و در رأس آن رئیس دانشگاه پیام نور،‌ تصمیمی انقلابی و جهادی برای برگزاری جشنواره خواهد گرفت یا خیر.
خبرگزاری ایکنا بر اساس رسالت خود پیگیری برگزاری جشنواره قرآنی این دانشگاه و سرانجام آن خواهد بود و در این راه منتظر نظرات دانشجویان این دانشگاه در این زمینه است.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۱۰:۳۸
0
0
یه زمانی پیام نور از نظر برگزاری جشنواره جزء بهترین دانشگاه های کشور بود
اما انگار نه انگار
آقایونی که این همه بودجه رو صرف سفرهای بی خود و بی جهت خارج از کشور می کنن
آقایونی که این همه بودجه صرف برگزاری همایش الکی در خارج از کشور می کنن به اسم پیام نور و به کام خودشون باید اون دنیا پاسخگوی خیل دانشجویان قرانی این دانشگاه باشن
باید اون دنیا پاسخگوی قرآن و پیامبر باشن
captcha