به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین رجایی، معاون پژوهشی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه شنبه، 23 آذرماه، در همایش پژوهش و مرجعیت جامعهالصطفی(ص) با اشاره به اهمیت پژوهش در نظام آموزشی حوزه گفت: برای رسیدن حوزه و المصطفی(ص) به قللی که برای خود تعریف کرده است نیازمند رسیدن به مرجعیت علمی هستیم.
وی افزود: رسیدن به مرجعیت علمی نیز از طریق حضور فعال در عرصه علم و پژوهش قابل دسترسی است؛ در واقع پژوهش شامل تالیف و تحقیق و ترجمه است است که در قالبهایی چون کتاب و مقالات و ... ارایه میشود.
معاون پژوهشی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه یادآور شد: پژوهش نیازمند منابع و گردش مالی است که در سه وجه نظام تولید، عرضه و تقاضا تقسیمبندی میشود.
وی گفت: در عرصه و تقاضا باید دارای یک نقشه مدون باشیم؛ در وهله اول باید متقاضیان پژوهش را شناسایی کنیم و بدانیم چه پژوهشی باید در این حوزه انجام دهیم.
رجایی یادآور شد: تقاضای پژوهش هم به شکل بالفعل انجام میشود و هم به شکل بالقوه، در واقع ظرفیتهای پژوهشی بسیار گسترده است که باید آنها و متقاضیانش را به خوبی پیدا کرد.
وی عنوان کرد: ازجمله متقاضیان پژوهش میتوان به دولت و ارگانهای دولتی و فرهنگی و اجرایی، حوزه، مراکز علمی و فرهنگی و ... اشاره کرد.
معاون پژوهشی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: شناخت اجمالی از نیازهای کشور مبدا، از جمله مباحثی است که طلاب به خصوص غیرایرانی باید به آن توجه کامل داشته باشند؛ باید از محققان کشور مبدا خود نیز شناخت پیدا کنید و پژوهشهای به روز کشور خود را نیز رصد کنید.
وی گفت: مدیریت خط تولید پژوهش از دیگر لوازم این عرصه است یعنی وقتی که توانستیم یک خط جریان تولیدی را کشف کنیم در مرحله بعد نوبت به مدیریت جریان تولیدی است؛ دراین عرصه نیازمند مدیریت و خلاقیت هستیم.
رجایی عنوان کرد: در تالیف باید از دانش موجود به خوبی و دقت استفاده شود؛ یعنی این دانش را با توجه به نیازهای جامعه خود تولید کنیم؛ طلاب المصطفی(ص) باید پژوهشهای خود را ناظر به تحولات کشور مبدا خود متناسبسازی کنند.
وی با اشاره به اهمیت توزیع و نشر علم در کشورهای جهان تصریح کرد: تبلیغ محصولات از جمله مهمترین بایستههای حضور جدی در عرصه نشر کتاب در سراسر جهان است که در این رابطه باید از ظرفیتهای بازار به خوبی استفاده شود.