«فرهنگ اصطلاحات طلاب» اثری بدیع در عرصه فرهنگ طلبگی است
کد خبر: 1359654
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
حجت‌الاسلام مسائلی:

«فرهنگ اصطلاحات طلاب» اثری بدیع در عرصه فرهنگ طلبگی است

گروه حوزه‌های علمیه: نویسنده کتاب «فرهنگ اصطلاحات طلاب» این کتاب را اثری بدیع در عرصه فرهنگ طلبگی برشمرد و عنوان کرد: طلاب با آشنایی با ریشه کلمات و اصطلاحاتی که به کار می‌برند، وسواس بیشتری در استفاده از آنها خواهند داشت.


حجت‎الاسلام والمسلمین مهدی مسائلی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) گفت: کتاب «فرهنگ اصطلاحات طلاب» یکی از آثار بدیع در عرصه فرهنگ طلبگی است؛ زیرا طلاب یک سری اصطلاحاتی را در محاورات و خطابات خود به کار می‏برند که شاید اطلاع چندانی از ریشه این جملات و تعابیر ندارند و اگر ریشه این کلمات و جملات بیان شود در به کار بردن آن وسواس بیشتری به خرج می‏دهند.



وی افزود: یک سری اصطلاحاتی است که طلاب در مکالمات‎‏شان به کار می‎برند ولی برای دیگران آشنا نیست؛ ولی برای خودشان به دلیل تکرار بدیهی است؛ این جملات برای برخی از مردم جذابیت دارد و علاقه‏مند هستند به معانی دقیق آن دست یابند.



نویسنده کتاب «فرهنگ اصطلاحات طلاب» بیان کرد: از طرفی دانستن برخی از معانی به روشن‏سازی فرهنگ حاکم به حوزه‏ها کمک می‎کند؛ این ابهامات کلامی و ادبیاتی ممکن است بین ادبیات رایج طلبگی و مردم جدایی بیاندازد که باید پس از روشن‎‏سازی مفهومی به درک صحیح از آنها بپردازیم.



استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: این کتاب، کاری جدید و بدیع است که قطعا در هر دوره باید تکمیل شود زیرا برای یک مولف بسیار مشکل است که بتواند همه این کلمات و تعابیر و جملات را بیان کرده و به عمق آنها در یک دوره زمانی خاص دست یابد.



مسائلی یادآور شد: این کتاب از سوی افراد صاحب نظر در حوزه مطالعه شده است و بازخوردهای مثبت و منفی آن بررسی شده است.



وی بیان کرد: این کتاب 160صفحه است و به ترتیب حروف الفبا، لغات مرتب شده است؛ ترجمه لغات بیشتر با تحقیق فردی و از روی متون علمی انجام شده است؛ البته برخی از لغات و اصطلاحات محاوره‎ای نیز در میان طلاب رایج است که در این کتاب در حد توان گنجانده شده است.



وی گفت: مطلب دیگر آنکه در محاورات حتی علمی بیان می‏‎شود که در مثال مناقشه نیست؛ این جمله برگرفته از یک مغالطه منطقی است که مغالطه نیز کاری نادرست است و به همین دلیل بدون اینکه بدانیم ریشه این ضرب‏‎المثل چیست بنا را بر درستی آن می‎گذاریم و در معنایی برعکس به کار می‏‎گیریم.

captcha