کد خبر: 1381356
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
آیت‌الله موسوی جزایری:

روند رشد علمی حوزه‌های علمیه شیعی هیچ گاه متوقف نشده است

گروه حوزه‌های علمیه: امام جمعه اهواز با بیان این که روند رشد علمی حوزه‌های علمیه شیعی هیچ وقت متوقف نشده است، عنوان کرد: امام راحل بحث فقه جواهری را مطرح کردند و امروز ما نباید خود را از این سنت جدا بدانیم.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان پیش از ظهر امروز دهم اسفند ماه در چهاردهمین اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه سفیران هدایت، در قم گفت: مصداق بارز مرزبانی علما و طلاب، مرزبانی و سربازی در عرصه فرهنگی است.
وی افزود: حملات و تهاجمات دشمن از هر سوی به جامعه مسلمین وارد می‎شود و علما و طلاب با فداکاری، خود را سپر قرار می‎دهند تا مردم و جامعه آسیب نبینند.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به سابقه فقاهت و صدور فتوا از سوی علما در زمان ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: این جایگاه از زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، مورد تاکید بود و علاوه بر کرسی علمی و درس این بزرگان، شاگردان برجسته ایشان از جمله «ابان بن تغلب» به عنوان نمایندگان این مکتب در مسجدالحرام به صدور فتوا مشغول بودند و مشکلات شرعی مردم را حل می‎کردند.
وی گفت: ائمه ما شاگردان خود را به شکلی تربیت می‎کردند که اجتهادی رشد کنند و توان حل مسایل را داشته و پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی باشند؛ همین روند ادامه داشت تا در دوران غیبت صغری و در دوران محدثین ثلاث، تحولی جدی در حوزه حدیثی در شیعه بوجود آمد.
عضو خبرگان رهبری افزود: در این دوره کتب اربعه شیعه تدوین شد؛ تدوین اصول اربع مائه نیز که از صحابه ائمه(ع) صادر شده بود در قالب کتب اربعه شیعه توسط بزرگانی چون مرحوم کلینی(ره) شیخ صدوق(ره) و شیخ طوسی(ره) انجام شد.
وی ادامه داد: شایعه‌ای از سوی برخی از علمای اهل سنت رواج پیدا کرد که می‌گفتند شیعه کتب علمی و بزرگان علمی ندارد و تنها به نقل حدیث می‌پردازد، از این رو روند علمی گسترده‌ای از سوی شیخ مفید(ره)، سید رضی(ره)، شیخ مرتضی(ره) و شیخ طوسی(ره) آغاز شد.
موسوی جزایری بیان کرد: «شیخ مفید» بنیانگذار حرکت علمی تکامل یافته شیعه بود و پس از وی شاگردان ایشان راه ایشان را در حوزه‎های مختلف علوم طی کردند؛ پس از تدوین فقه تشیع، در زمان «علامه حلی»، ایشان مدرسه‎ای را با عنوان مدرسه فقه تطبیقی ایجاد کردند که این مدرسه با بنیان فقه جعفری، فقهای شیعه و سنی را گردآورد و به شکل مقایسه‎ای مطالعه آنها پرداخت و برایند این تطبیق، آشکار شدن ارجحیت فقه تشیع بود.
وی گفت: با مطالعه روند علمی در جهان اسلام و تشیع باید به جرأت گفت که هیچ وقت روند علمی حوزه‌های علمیه شیعی متوقف نشده است و ما نیز امروز باید این روند را به خوبی با ابتکارات مبتنی بر اصول کتاب و سنت دنبال کنیم.
این استاد حوزه با اشاره به مجاهدت بزرگانی چون «وحید بهبهانی» در راستای منسوخ کردن اخباریون تصریح کرد: هرجا که نیاز به تحول باشد باید با فکر و با تکیه بر اصول این تحول بوجود آید؛ اگر روزی شیخ انصاری توانست اصول را منظم کند و همچنین بزرگانی چون امام راحل این مسیر را طی کردند، ما هم باید در حوزه چنین مشی‌ای داشته باشیم.
نماینده ولی فقیه در خوزستان یکی از مشکلات سفیران را ادامه تحصیل طلاب ذکر کرد و ادامه داد: طلابی که در این مدارس تحصیل می‌کنند طی پنج سال آموزش داده می‎شوند تا مبلغ دین باشند ولی تحصیل آنها پس از این پنج سال باید جدی گرفته شود.

captcha