اعلام فراخوان همایش «حکومت علوی؛ نگاهی پس از چهارده قرن»
کد خبر: 1387315
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵

اعلام فراخوان همایش «حکومت علوی؛ نگاهی پس از چهارده قرن»

گروه اندیشه: دانشگاه مفید همایش بین‌المللی «حکومت علوی؛ نگاهی پس از چهارده قرن» را همزمان با عید غدیر در مهرماه سال 1393 برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در فراخوان این همایش آمده است «مسلمانان حق‌طلب و عدالت‌خواه در ذی‌الحجه سال 35 هجری به در خانه مردی هجوم آوردند که بازگشت به آرمان‌های نبوی و احیایء حکومت عدل و انصاف را در منش او می‌دیدند. علی بن ابی‌طالب به رغم میل و تصمیمش به رأی اکثریت شورمند مسلمان گردن نهاد و حکومتی آغاز شد که دوران پرتلاطم و کوتاهش معیاری شد برای حکم اسلامی و عدالت انسانی».
«اینک از آن روز ماندگار چهارده قرن می‌گذرد و با همه بسط و شرحی که فرهنگ حکومتی امیرمؤمنان امام علی بن ابی‌طالب(ع) یافته است، هنوز در آن میراث گرانسگ هزاران نکته برای آموختن هست. شربت‌های خوشگوار برای کام تشنه انسان دردمند معاصر. به امید تلاش برای واکاوی این خزانه پرگهر حکمت خداوندی، همایش بین‌المللی «حکومت علوی؛ نگاهی پس از چهارده قرن» در مهرماه سال 1393 برگزار می‌شود».
بنا بر این گزارش، فراخوان همایش «حکومت علوی؛ نگاهی پس از چهارده قرن» از سوی دانشگاه مفید و در پنج محور «مبانی مشروعیت، وظایف حکومت»، «اخلاق سیاسی و حکومتی»، «رهیافت‌ها و آیین حکومت» و «زمینه‌ها، دستاوردها و ارزیابی نتایج آن» اعلام شده است.
در محور «مبانی مشروعیت» عناوین فرعی حکومت و حق مردم و حکم خدا، حکومت و راهکارهای کسب قدرت، ویژگی‌های حاکم اسلامی و سنت اسلامی و سیره عقلایی پیشنهاد شده است.
در محور «وظایف حکومت» نیز وظایف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی و اجتماعی حکومت، هر کدام به طور مجزا، موضوعات مد نظر در این محور برای دریافت مقالات هستند.
در محور «اخلاق سیاسی و حکومتی» موضوعاتی نظیر وحدت اجتماعی، شفافیت و صداقت، رواداری حقوق مخالفان و حفظ حدود آزادی‌ها برای پژوهشگران علاقه‌مند به نگارش مقاله در این محور پیشنهاد شده است.
ساختارسازی و قانون‌مندی، استواری بر اصول و مبانی، اصلاح‌گری و تحول‌خواهی و مصلحت‌اندیشی و عمل‌گرایی نیز عناوین فرعی مطرح ذیل محور «رهیافت‌ها و آیین حکومت» هستند.
ذیل محور «زمینه‌ها، دستاوردها و ارزیابی نتایج آن» نیز 10 محور فرعی پیشنهاد شده است که عبارتند از حکومت علوی و سنت‌های جاهلی، حکومت علوی و سنت نبوی، حکومت علوی و سنت خلفا، حکومت علوی و فرهنگ ملل تازه مسلمان، نتایج کوتاه‌مدت اجتماعی و اقتصادی، نتایج کوتاه‌مدت سیاسی و فرهنگی، نتایج بلندمدت در جامعه، فرهنگ و سیاست، تأثیر حکومت علوی در ترسیم الگوی حکومت اسلامی، تأثیر حکومت علوی در تمدن‌سازی اسلامی و عناصر تمدن‌ساز در حکومت علوی.
پژوهشگران علاقه‌مند بایستی چکیده مقالات خود را حداکثر تا 31 فروردین‌ماه سال 93 و اصل مقالات خود را حداکثر تا 20 مردادماه به دبیرخانه همایش واقع در قم، میدان مفید، دانشگاه مفید ارسال کنند.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02532130298 تماس حاصل کرده و یا به پایگاه اطلاع‌رسانی همایش به آدرس www.hokomatealavi.com مراجعه کنند.

captcha