به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، نویسنده مباحث خود را در این کتاب در چهار بخش «مباحث تمهیدی»، «مبانی»، «کارایی روایات در تفسیر قرآن» و «آسیبشناسی روایات تفسیری» دستهبندی کرده است.
بنا بر این گزارش، در بخش اول مباحث ذیل دو فصل «مفهومشناسی» و «تاریخچه تفیسر روایی و اهمیت آن» مطرح شده و در بخش دوم نیز مباحثی در سه فصل «مبانی صدوری»، «مبانی دلالی» و «مبانی احراز حجیت» آمده است.
«اصل تعامل روایات با قرآن»، «کاربردهای تقنینی و تشریعی» و «کاربردهای تشریحی روایات» فصلهای بخش سوم را تشکیل میدهند و در بخش چهارم نیز دو موضوع کلی مطرح شده و در فصلهایی با عناوین «انواع آسیب در روایات تفسیری» و «معیار نقد و تشخیص» مورد بحث قرار گرفته است.
نویسنده منظور خود از تفسیر روایی در این کتاب را این بیان کرده است که به وسیله روایت به معنی و مراد آیه برسیم؛ با قطع نظر از اینکه منابع دیگر برای تفسیر وجود دارد یا ندارد. در واقع، به بیان وی این تفسیر روایی به معنی عام آن است و تفسیر روایی به معنی خاص، آن است که در آن، روایات، نقش انحصاری را در تفسیر قرآن ایفا کند، به نحوی که هیچ منبع نقلی و عقلی واقعاً توانایی تفسیر آن را نداشته باشد.
در مقدمه این کتاب آمده است «یکی از مباحث بسیار مهم و حیاتی که در زمینه تفسیر قرآن کریم نقش اساسی ایفا میکند آگاهی به نقش روایات تفسیری است؛ زیرا روایات از یک سو منبع بسیار مهم در تفسیر قرآن است و از سوی دیگر بیان کننده قواعد تفسیر، مبادی و مبانی آن است. به تعبیری میتوان گفت هر آن چه از میراث غنی قرآن به ما رسیده است، همه از برکت این روایات است.»
در ادامه میخوانیم که روایات تفسیری «برخی درباره معرفی قرآن مطابق شأن این کتاب عظیم است، بعضی در باب مبانی علوم قرآنی، بخشی در زمینه معیار تفسیر صحیح قرآن و بیان آسیبهای حوزه تفسیر است. گروهی از روایات از نقطه نظر وجهه آموزش روشهای تفسیری سخن گفته است. دستهای دیگر بیان کننده بطون و تأویلات آیات و ارائه ملاکات صحیح آن است. و در نهایت، حجم زیادی از روایات، تفسیر مباشر قرآن کریم است.»
همچنین نویسنده در مقدمه این کتاب بیان کرده است که «هر چند در بسامد روایات تفسیری کوششی تام و دقیق صورت نگرفته است، لیکن با مرور دو موسوعه تفسیر روایی شیعه و اهل سنت، نورالثقلین و الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، به احتمال نزدیک به تحقیق میتوان گفت که روایات تفسیری نزد هر یک از اصحاب دو مکتب، بالغ بر 10 هزار میباشد.»
یادآور میشود، کتاب «مبانی تفسیر روایی» به قلم محمدفاکر میبدی با شمارگان 1500 نسخه، در 438 صفحه و قیمت 180 هزار ریال منتشر شده است.