«پژوهش» در همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی نیز مظلوم است
کد خبر: 1413865
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
رضائی اصفهانی:

«پژوهش» در همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی نیز مظلوم است

گروه اندیشه: مدیر مرکز پژوهشی قرآن کریم عنوان کرد: مقوله پژوهش حتی در همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی نیز مظلوم است و خلاصه هیچ یک از مقالات برتر در صحن اصلی همایش ارائه نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، مدیر مرکز پژوهشی قرآن کریم، در گفت‌وگوبا خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در خصوص هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی اظهار کرد: اصل همایش پژوهش‌های قرآنی کار خوبی است و ما به سهم خود از سازمان اوقاف و امور خیریه و دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم تقدیر و تشکر می‌کنیم.

استقبال باید 10 برابر میزان موجود باشد
وی ادامه داد: ظرفیت همایش پژوهش‌های قرآنی در کشور ما بسیار فراتر از این است و به نظر من عدد 800 مقاله دریافتی تعداد کمی است و انتظار می‌رفت که با داشتن این تعداد مرکز پژوهشی، دانشگاه، حوزه علمیه و ... هشت هزار مقاله به دبیرخانه ارسال می‌شد.
وی بیان کرد: باید آسیب‌شناسی کنیم که چرا از نظر کمّی استقبال کم بوده است. انتقاد دوم از نظر محتوایی، موضوعات باید ریز شود و از کلی‌گویی بیرون بیاییم. موضوع بسیاری از مقالات کلی است و بسیاری از این مقالات، مسئله‌ای را حل نمی‌کند. سمت و سوی ما در پژوهش‌ها و به خصوص پژوهش‌های قرآنی باید در راستای حل مسئله باشد.
مدیر مؤسسه پژوهش‌های قرآنی المهدی(عج) افزود: البته همه مقالات اینگونه نبودند و برخی حقیقتا مسئله‌محور بودند. مسئله سوم در انتقاد این برنامه این است که مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بیش از پنج روز را به خود اختصاص داده است و در رشته حفظ کل قرآن کریم و قرائت تحقیق دنبال می‌شود. هرکسی با یک نگاه اجمالی می‌تواند متوجه شود که وزن مسابقات چندین برابر نسبت به این همایش سنگین‌تر است.
پژوهش در کشور مظلوم است حتی در مسابقات !
وی افزود: کارهای پژوهشی در کشور ما مظلوم است  به تعبیر دیگر در تمام جهان اسلام مظلوم است. یکی از راه‌های ارتقای سطح این همایش‌ها، بیشتر شدن مدت زمان آن است و حداقل می‌توان زمان برگزاری را به صورت مساوی برقرار کرد و سه روز همایش پژوهش‌های قرآنی و سه روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم انجام شود.
گرفتن فرصت‌ها از پژوهشگران
حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی اظهار کرد: در صحن علنی سالن اجلاس حتی برای ارائه یک مقاله هم زمان داده نشد. سال‌های گذشته حداقل چند مقاله برتر در صحن اصلی برنامه توسط مؤلفان آنها ارائه می‌شد اما امسال در فضای عمومی آن هم حذف شد. هرقدراین فضاها تنگ‌تر شود، رشد فعالیت‌های پژوهشی نیز به همین میزان کمتر می‌شود.

captcha