موزه آستان حضرت معصومه(س) توسعه یابد
کد خبر: 1455274
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
استاندار قم:

موزه آستان حضرت معصومه(س) توسعه یابد

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام صالحی‌منش موزه آستان حضرت معصومه(س) را جلوه‌گر عظمت این بانوی بزرگوار در اعصار مختلف دانست و خواستار تلاش برای توسعه آن شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق صالحی‌منش، استاندار قم هفتم مهر در بازدید از موزه آستان کریمه اهل بیت(س)، آثار باستانی را جلوه‌گر تاریخ ملت‌ها عنوان کرد و گفت: کشور ایران نیز از این حیث دارای پیشینه‌ای بسیار غنی و شکوهمند است.

وی با اشاره به نمایش آثار اسلامی به جای مانده از اعصار مختلف در شهر قم، تصریح کرد: آثار اسلامی با وجود بارگاه حضرت معصومه(س) در قم جلوه دیگری داشته و عزت و عظمت این بانوی بزرگوار را به منصه ظهور می‌رساند.

استاندار قم همچنین شرایط حفظ و حراست از آثار تاریخی در موزه حرم حضرت معصومه(س) را مطلوب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد با توسعه این موزه همه آثار باستانی و هدایای زائران کریمه اهل بیت(س) برای زائران و علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شود.

بنا بر این گزارش، موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در میدان آستانه قم و در جوار مدرسه فیضیه قرار دارد؛ ساختمان فعلی موزه متعلق به سال 1361 است اما خود موزه در آبان‌ماه 1314 شمسی تأسیس شده که از جمله قدیمی‌ترین و متنوع‌ترین موزه‌های کشور است.

ساختمان موزه فعلی مساحتی حدود یک هزار متر مربع دارد و شامل دو طبقه و دو تالار نمایش آثار و همچنین بخش‌های اداری، موزه داری، مخزن آثار، حراست و نگهبانی می‌شود و مجهز به سیستم‌های حفاظتی است.

این موزه از جهت موضوعی شامل بیش از 15 بخش از جمله قرآن‌های خطی، مسکوکات تاریخی، کاشی‌های مختلف دوره‌های اسلامی، انواع سفالینه‌ها، ظروف شیشه‌ای، آثار منبت‌کاری، آثار حجاری، آثار نقاشی، فلزکاری، پارچه‌های دستباف، قالی‌های دستباف و انواع درب‌های خاتم‌کاری می‌شود.

captcha