بارانی بودن مشهد در شب تاسوعای حسینی/ آسمان هم در سوگ یل کربلا گریست
کد خبر: 1466897
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
گزارش ایکنا از حال و هوای حرم رضوی در شب تاسوعا؛

بارانی بودن مشهد در شب تاسوعای حسینی/ آسمان هم در سوگ یل کربلا گریست

گروه اجتماعی: آسمان مشهدالرضا در شب تاسوعای حسینی همچون سوگواران و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) بارانی شد و در سوگ یل کربلا گریست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با شب تاسوعای حسینی در مشهد، کربلایی دیگر برپا شده بود و آسمان مشهد الرضا، پایتخت معنوی ایران نیز در این شب همراه با دلدادگان سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) بر مظلومیت سید جوانان اهل بهشت و یارانش خون گریست.

طبق رسم هر ساله و همزمان با ایام محرم و صفر، تمام مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، امامزادگان، بقاع متبرکه و به ویژه حرم هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت سیاه پوش می شوند.

در شب تاسوعای حسینی با وجود ترافیک سنگین در همه خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا(ع)، صدها هزار زائر و مجاور عاشق حسین(ع) هم، گویی که عزیزترین فرد زندگی خود را از دست داده باشند، آمده بودند و پروانه وار آستان مقدس رضوی را در برگرفتند و با تسلیت این شب به فرزند رسول الله(ص) به اقامه عزا پرداختند.

گویی آسمان دیشب دیگر یارای تحمل مصیبت وارده بر حسین(ع) و یاران حسین(ع) را نداشت و بغضش ترکید و صحن های حرم مطهر رضوی را مملو از اشک های بی پایان خود کرد اما این مسئله باعث نشد تا عاشقان حسینی در عزای یل کربلا حضور نیابند، بلکه علاوه بر رواق ها و مکان های سرپوشیده حرم، در گوشه گوشه های صحن ها مردمانی از همین دیار در زیر باران با ریختن اشک ماتم و غم در رثای شهدای کربلا، از عاشورا، عاشورای دیگری خلق کردند.

با توجه به اینکه مشهد الرضا پایتخت معنوی ایران است و فضای معنوی خاصی بر این شهر و مردمانش حاکم است، مردم سعی کرده بودند با وجود تمام مشکلاتی که داشتند در این شهر مذهبی حضور داشته باشند تا بتوانند در کنار مرقد فرزند بزرگوار امام حسین(ع) به عزدارای بپردازند.

فضای معنوی خاصی در جای جای حرم مطهر رضوی ایجاد شده بود و ندای یا حسین(ع) و یا ابوالفضل(ع) با صلابت متوالی مردم در صحن وسرای حرم  پیچیده شده بود.

در میان این شلوغی ها با خانم جوانی هم زبان شدم که از تهران به مشهد الرضا سفر کرده بود، وی در این گفت و گو با بیان اینکه برای عرض تسلیت به مولایم امام رضا(ع) به پایتخت معنوی ایران سفر کرده ام، گفت: به مشهد الرضا سفر کردم تا از فضای معنوی حاکم بر این شهر استفاده کنم تا بتوانم بهترین محرم خود را در این شهر معنوی داشته باشم.

وی ادامه داد: محرم که فرا می رسد همه جای ایران در غم و ماتم فرو می رود اما مشهد و حرم مطهر امام رضا(ع) بهترین مکان برای این عزدارای است که خوشبختانه خدای متعال این توفیق را به من داد تا در این شب های عزیز در این مکان مقدس حضور داشته باشم.

آری همه آمده بودند تا عرض تسلیتی را به مولایمان امام رضا(ع) بگویند، برف و باران نیز سبب عدم حضور آن ها در این مکان مقدس و معنوی نشد زیرا آن ها این باران را رحمت الهی می دانند که به یمن ماه محرم و شهادت سید و سالار شهیدان بر این شهر نازل شده است.

سپس با مرد میانسالی روبه رو شدم، وی با بیان اینکه از ابتدای محرم الحرام به مشهد الرضا آمده ام، گفت: حضور در چنین روز ها و شب های ارزشمندی در کنار بارگاه منور امام رضا(ع) توفیقی است که نصیب هر کسی نمی شد اما خوشبختانه امسال لطف الهی شامل بنده شد تا در کنار حرم فرزند امام حسین(ع) باشم.

وی افزود: فضای معنوی بسیار خاصی در شهر مشهد و به خصوص حرم مطهر رضوی حاکم است، به همین جهت من سعی کرده ام در این چند روزی که توفیق دارم، بیشترین حضورم در کنار بارگاه منور و نورانی حضرت رضا(ع) باشد.

حرم مطهر رضوی نیز برنامه های ویژه ای را برای این ایام در نظر گرفته است تا زائران و مجاوران امام رضا(ع) از آن بهره مند شوند که سخنرانی، مداحی و مرثیه سرایی از مهم ترین این برنامه ها محسوب می شود.

captcha