
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، زهرا باقرزاده، رئیس اداره کتابخانههای عمومی شهرستان مشهد، عصر روز گذشته، 21 آبانماه در نشستی خبری به مناسبت بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عضویت 35 درصد از جمعیت شهرستان مشهد در کتابخانههای عمومی شهرستان گفت: بر اساس آخرین آمار، حدود 60 از جمعیت شهرستان مشهد در کتابخانهها عمومی شهرستان عضویت دارند.
رئیس اداره کتابخانههای عمومی شهرستان مشهد، با اشاره به تعداد کتابخانههای عمومی موجود در شهرستان مشهد اظهار کرد: شهرستان مشهد دارای 51 کتابخانه است که 25 باب آن کتابخانه نهادی و 26 باب کتابخانه مشارکتی است و از 26 باب کتابخانه مشارکتی، 11 باب آن توسط خیرین کتابخانهساز ساخته شده است.
وی با بیان اینکه هر سال به صورت متوسط، 555 هزار و 725 نفر از کتابخانههای عمومی شهرستان کتاب به امانت میگیرند، عنوان کرد: کتابخانههای عمومی مشهد هر ساله به صورت متوسط، 700 هزار نفر مراجعه کننده دارند.
باقرزاده به استانداردهای موجود در حوزه مطالعه کتاب اشاره کرد و افزود: بر اساس شاخصهای استاندارد باید به ازای هر 100 نفر، هشت مترمربع زیربنا برای مطالعه وجود داشته باشد که این رقم در شهرستان مشهد به ازای هر 100 نفر، 0.68 مترمربع است.
وی با بیان اینکه کتابخانههای شهرستان مشهد تحت وب هستند، گفت: هر فردی که در یک کتابخانه عمومی عضو است، به صورت سیستمی، در تمامی کتابخانههای عمومی کشور عضویت دارد و میتواند از منابع موجود در این کتابخانهها استفاده کند.
رئیس اداره کتابخانههای عمومی شهرستان مشهد، تأکید کرد: تنها محدودیت موجود در این طرح، استفاده از سالنهای مطالعه است که به دلیل کمبود فضای فیزیکی، استفاده از سالنهای تمامی کتابخانههای عمومی ممکن نیست و اولویت استفاده از سالنها با افرادی است که در کتابخانه مورد نظر عضو هستند.
وی همچنین، طرح «کتاب من» را یکی از طرحهای شاخص در کتابخانههای عمومی عنوان کرد و افزود: در این طرح، افراد میتوانند کتاب مورد نیاز خود را به کتابخانه عمومی اعلام کنند تا کتاب توسط کتابخانه تأمین شده و در اختیار افراد قرار گیرد.
باقرزاده با اشاره به برنامههای اجرایی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در شهرستان مشهد گفت: در این هفته برنامههایی همچون برگزاری همایش کتابداران کتابخانههای عمومی ناحیه یک مشهد، تجدید میثاق با شهدا، به صدا در آوردن زنگ کتاب با همکاری آموزش و پرورش و پردهبرداری از لوح یادمان خیرین کتابخانههای عمومی درنظر گرفته شده است.
یادآور میشود، بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 آبانماه آغاز شده و تا ابتدای آذرماه ادامه دارد.