كتاب «تشيع در عراق، مرجعيت و ايران» منتشر شد
کد خبر: 1628291
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۴
با تازه‌های نشر:

كتاب «تشيع در عراق، مرجعيت و ايران» منتشر شد

گروه انديشه: كتاب «تشيع در عراق، مرجعيت و ايران»، تأليف «رسول جعفريان» به همت مؤسسه «مطالعات تاريخ معاصر ايران» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين نوشتار در پنج فصل با عناوين «پيشينه تشيع در عراق»، «جغرافيای انسانی و سياسی شيعه در عراق»، «گستردگی حضور اتباع ايرانی در عراق در آغاز قرن بيستم»، «مرجعيت شيعه عراق و ايران» و «مرجعيت در عراق و چالش‌های پيش رو در دوره اخير» تدوين شده است.
جعفريان در فصل اول به بيان موضوعاتی چون عراق در دوره صفوی، تشيع در ميان عشاير عراق، تعامل مذهبی جنوب ايران و جنوب عراق، بصره از مراكز اصلی شيعه در عراق اسناد عثمانی و مبارزه عليه تشيع و ... پرداخته است.
ايرانيان عراق و حقوق قضايی ويژه، بحث تابعيت، ترك تابعيت ايرانی توسط شماری از ايرانيان، مدارس ايرانی در عراق و ديگر موضوعات از مسائل فصل سوم اين اثر است.
مؤلف بخش فصل چهارم را به دو دوره اول و دوم تقسيم كرده و در دوره اول به بررسی مرجعيت فراملی، مسائل قومی و مرجعيت، تركيب نژادی در حوزه علميه نجف اشرف و كربلای معلی، همراهی علمای نجف اشرف با جريات اتحاد اسلامی و ... پرداخته و در پی آن در دوره دوم مسائل مرجعيت شيعه، سيد ابوالحسن موسوی اصفهانی و تحولات ايران و انتقال مرجعيت به ايران مطرح شده است.
در فصل آخر مؤلف موضوعاتی از قبيل بازگشت مرجعيت به عراق، اخراج ايرانيان از عراق، تأسيس حزب‌الدعوه و برآمدن شيعه در عراق، بعث و ايجاد مرجعيت عربی را بيان كرده است.
كتاب «تشيع در عراق، مرجعيت و ايران»، تأليف «رسول جعفريان»، به تازگی (15 بهمن‌ماه سال جاری)، به همت مؤسسه «مطالعات تاريخ معاصر ايران»، به شمارگان 1500 نسخه، در قطع وزيری (شوميز)، برای نخستين مرتبه منتشر شد.
بهای اين اثر 18000 ريال است.
captcha