دیدار جمعی از پیشکسوتان و مسئولان قرآنی با خانواده استاد مرحوم اوحدی
کد خبر: 2714881
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
در آستانه دومین سالگرد مرحوم اوحدی صورت گرفت؛

دیدار جمعی از پیشکسوتان و مسئولان قرآنی با خانواده استاد مرحوم اوحدی

گروه فعالیت‌های قرآنی: در آستانه دومین سالگرد وفات استاد مرحوم محمدعلی اوحدی جمعی از پیشکسوتان و مسئولان قرآنی شب گذشته، ۲۵ دی‌ماه با خانواده ایشان دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جمعی از پیشکسوتان و مسئولان قرآنی در آستانه دومین سالگرد مرحوم محمدعلی اوحدی، پیشکسوت و قاری قرآن کریم به همت خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، شب گذشته، 25 دی‌ماه با خانواده استاد مرحوم اوحدی دیدار کردند.

محمدصادق علمی، عضو هئیت علمی دانشگاه فردوسی، عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره جامعه قاریان قرآن مشهد، حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، حمید صمدی، رئیس اداره تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، محمدجواد اعلمی، مدیر روابط عمومی جامعه قاریان قرآن مشهد، حمید غلامی، مدیر فرهنگسرای قرآن مشهد، سیدعبدالرضا معینی، خادم بارگاه منور رضوی، قاری بین‌المللی و حافظ کل قرآن کریم، حسین مقدم‌کیا، مدیرعامل مؤسسه قرآنی صراط مشهد و هادی بختیاری، مدیر خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی از جمله میهمانان خانواده استاد مرحوم اوحدی بودند.

محمدصادق علمی، عضو هئیت علمی دانشگاه فردوسی در این دیدار با اشاره به خوبی‌های استاد اوحدی، گفت: یاد این استاد بزرگ هیچ‌وقت در میان قرآنیان فراموش نخواهد شد.

شوخ‌طبعی و خوش‌اخلاقی؛ دو ویژگی بارز مرحوم اوحدی

وی یکی از جاذبه های استاد اوحدی را شو‌خ‌طبعی و اخلاق خوش ایشان عنوان کرد و افزود: متأسفانه در جامعه امروز ما این‌گونه باب شده است که برخی تیپ‌ها باید جدی باشند در صورتیکه میان قرآنیان، ایشان تنها فردی بودند که این سد و دیوار را شکستند و همیشه مجالس این استاد مرحوم مملو از خنده، نشاط و سرزندگی بود و کسی با حضور در جلسات او خسته نمی‌شد.

محمدجواد اعلمی، مدیر روابط عمومی جامعه قاریان قرآن مشهد نیز با اشاره به اینکه تمام خصلت‌های خوب در استاد مرحوم اوحدی جمع بود، بیان کرد: قبلاً اساتید قرآنی ما با سبک شیر و شکر و به فارسی کلام وحی را قرائت می‌کردند، اما قرآن در ایران با حضور ایشان متحول شد و همچنین، هیچ‌کس جز استاد اوحدی محضر اساتید بزرگ همچون عبدالباسط و مصطفی اسماعیل را درک نکرده بود.

وی با بیان اینکه مرحوم اوحدی تنها فردی بودند که مجوز قرائت از اساتید بزرگ مصر را داشتند، اظهار کرد: در قدیم این‌طور بود که هرکس می‌خواست حدیث نقل کند باید اجازه داشت برای قرآن نیز همین‌گونه بود، لذا از مرحوم اوحدی در مورد اینکه مجوز قرائت دارد، پرسیدم که ایشان گفت «مرحوم مصطفی اسماعیل به من گفت اوحدی بیا بهت مجوز بدهم».

عشق به عترت در کنار انس با قرآن

حمید غلامی، مدیر فرهنگسرای قرآن مشهد نیز در این دیدار از عشق و علاقه مرحوم اوحدی نسبت به اهل بیت(ع) سخن گفت و اظهار کرد: در آستانه شهادت امام هشتم(ع) با وجود ازدحام جمعیت در خیابان‌های محدود به حرم، ایشان نیز همانند دیگر زائران علی بن‌موسی‌الرضا(ع) خیابان توحید را به سمت حرم پیاده طی می‌کردند تا برای اجرای تلاوت در مسجدگوهرشاد حاضر شوند.

وی با اشاره به لقب «استادالاساتید» که رهبرمعظم انقلاب به مرحوم اوحدی دادند، ادامه داد: از آن جهت که ایشان‌ اولین فرد قرآنی بودند که سبک قاریان مصری و لحن عرب را در ایران باب کردند این لقب به ایشان داده شد.

مدیر فرهنگسرای قرآن با بیان اینکه در قیامت سه گروه از ما انسان‌ها شکایت می‌کنند که یکی از این شاکیان، عالمی است که در شهر باشد و مردم از او بهره نبرند، اظهار کرد: بسیار خوب است که با برپایی مجالسی نام، یاد و خاطره یک عالمی ذکر شود ولی نباید به آن اکتفا شود بلکه باید از این محافل استفاده‌های کاربردی کرد.

غلامی اضافه کرد: ما اساتید بزرگ مثل مرحوم اوحدی زیاد داریم که اسفاده کامل و لازم از آن‌ها نمی‌شود بنابراین باید به این دست موارد بیشتر پرداخته شود.

خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی؛ پایگاه قابل اعتماد و اطمینان

وی با ابراز تشکر و خرسندی از برپایی این دیدار قرآنی، عنوان کرد: خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی یک پایگاه قابل اعتماد و اطمینان است که هر مطلب قرآنی به‌روز را می توان از آن استخراج کرد.

حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با ابراز تأسف از اینکه پس از 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی جاذبه‌های قرآنی در کشور ما معرفی نشده‌اند، گفت: رسول خدا(ص) جاذبه‌ای در صدر اسلام به وسیله قرآن ایجاد کرد که دشمنانش محرمانه و شبانه تلاوت ایشان را می‌شنیدند.

وی با بیان اینکه 1435 سال گذشته پیامبر اکرم(ص) بدون هیچ امکانات ارتباطی قرآن را جهانی کرد، ادامه داد: اما امروزه با وجود ماهواره، تلویزیون، رادیو و سایت‌های مختلف نتوانستیم به معرفی شخصیت های قرآن بپردازیم.

اهمیت شناخت چهره‌های قرآنی به نسل نوجوان و جوان به‌عنوان الگو

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی یکی از امتیازات جامعه کشورمان را بالا بودن نسل نوجوان و جوان دانست و به اهمیت معرفی چهره های قرآنی به آنان اشاره و بیان کرد: نسل جوان کشورمان نیاز به الگو دارد و الگوهای کاذب در دسترس او بسیار است که باید با شناسنادن شخصیت های قرآنی در قالب فیلم و مستند قدمی در این راستا برداشت.

 پایان‌ این دیدار قرآنی با تلاوت زیبای سوره‌های کوثر و توحید توسط سیدعبدالرضا معینی یکی از شاگردان استاد مرحوم اوحدی همراه بود.

یادآور می‌شود، استاد مرحوم محمدعلی اوحدی، پیشکسوت و بنیانگذار حضور قاریان مصری به ایران به علت بیماری کلیوی در بیمارستان امام زمان(عج) مشهد بستری شد و عصر روز جمعه، 29 دی‌ماه سال 91 در سن 71 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و جسم پاکش در جوار بارگاه منور امام هشتم(ع) آرام گرفت.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دوستدار قرآن
|
-
|
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ - ۱۲:۰۴
0
0
ممنون از خبرگزاری ایکنا
رفتن به خانواده قرآنیان و نشستن پای صحبت آنان کمتر خدمتی است که می توان به آنان کرد.
محسن
|
-
|
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ - ۱۲:۴۶
0
0
تاکنون نام این استاد بزرگ را نشنیده بودم متاسفانه ما مرده پرستیم تا زنده هستند به سراغشان نمی رویم وقتی فوت می کنند تازه به فکر این هستیم یادی از آن مرحوم و فضائلش بکنیم.
لطفا سراغ زنده ها نیز بروید خیلی ها هستند که همچون مرحوم اوحدی ناشناس در گوشه ای از شهر همچون عموم مردم زندگی می کنند.
captcha