وجود رشته‌های متعدد از محاسن جشنواره قرآنی المصطفی(ص) است/ لزوم تغییر بنیادی در قرائت
کد خبر: 2807107
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
علی‌اکبر حنیفی:

وجود رشته‌های متعدد از محاسن جشنواره قرآنی المصطفی(ص) است/ لزوم تغییر بنیادی در قرائت

گروه حوزه‌های علمیه: داور بیستمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) تاکید کرد: یکی از ضعف‌های عمده مسابقات قرآن کشور و از جمله این جشنواره قرآنی آن است که قرائت متسابقین تقلیدی و همانند یکدیگر شده است.

علی‌اکبر حنیفی، داور لحن بیستمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره این جشنواره گفت: این مسابقات به دلیل اینکه در رشته‌های متعدد برگزار می‌شود، تقریبا می‌‌توان گفت کلیدی و منحصر به فرد است و برای برخی برگزارکنندگان چراغ راه شده است و از این جهت قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: وضعیت این مسابقات نسبت به سال‌های قبل در ترتیل و قرائت بهتر شده و این امر به علت برگزاری دوره‌ها و کلاس‌هایی است که برای قاریان می‌گذارند و اساتیدی که دعوت می‌شوند واقعا تاثیر خود را داشته است.

این داور بین‌المللی تصریح کرد: حسن این مسابقات این است که این افراد در ایران به صورت اصولی با قرائت آشنا می‌شوند و وقتی به کشورهایشان برمی‌گردند می‌توانند قرآن را به صورت اصولی در آنجا رواج بدهند.

توسعه مسابقات قرآن در دیگر کشورها

حنیفی عنوان کرد: به اعتقاد من یکی از بهترین نقاطی که صلاحیت برگزاری این مسابقات را دارد و موضوعیت آن را هم دارد جامعه المصطفی است و امیدوارم این مسابقات گسترش و توسعه بیابد و حتی در کشورهای دیگر اسلامی نیز برگزار و به دیگر کشورها منتقل شود.

وی افزود: می‌توان با زعامت و رهبری جمهوری اسلامی ایران این مسابقات را در لبنان، سوریه، عراق و دیگر کشورها برگزار کرد تا آن‌ها هم تبعیت کنند و استمرار بدهند و قرآن در جهان اسلام منتشر شود.

حنیفی بیان کرد: هر مسابقه‌ای در کنار نقاط مثبتی که دارد نقاط ضعفی هم دارد و باید با شناسایی این نقاط ضعف و رفع آن باعث تقویت مسابقات بشویم.

وی اظهار کرد: نه تنها در این مسابقات بلکه در همه مسابقات کشور، کمبود رشته‌های قرائت داریم و باید این رشته خودش به 4 ، 5 رشته تقسیم شود و رشته‌های تقلیدی از رشته‌های غیرتقلیدی و ابداعی جدا و حتی ایجاد شوند.

وی تاکید کرد: ما الان قرائت‌های ابداعی و غیرتقلیدی نداریم و حتی تقلیدی‌ها هم یکی است و این ضعف مسابقات کل کشور و از جمله این مسابقات است که باید برطرف شود.

captcha