کد خبر: 2822510
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
معاون فرهنگی مجمع تقریب عنوان کرد:

عمق‌یابی و دوام انقلاب؛ دلیل اصلی اتخاذ رویکرد فرهنگی از سوی امام(ره)

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین گل‌زاده با بیان اینکه فرهنگ امری زیرساختی و پایه‌ای است، گفت: امام(ره) نیز می‌خواستند انقلاب اسلامی دارای بنیاد، ریشه، استحکام، دوام و بقا باشد و براین مبنا روش‌های فرهنگی را در پیشبرد انقلاب به کار بستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادق گل‌زاده، معاون فرهنگی ـ پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل تأکید حضرت امام خمینی(ره) بر اتخاذ رویکرد و مشی فرهنگی و آگاهی‌بخشی به مردم در فرآیند انقلاب اسلامی و پرهیز از ورود به فاز نظامی و مسلحانه در مبارزه با نظام شاهنشاهی گفت: امام عظیم الشان انقلاب اسلامی حقیقتا بهره‌‌های وافری از مکتب پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) برده بودند. به همین جهت دیدگاه، نظر، اخلاص، عمل، هدایت و رهبری ایشان بسیار متفاوت با سایر رهبران بود و ریشه در فطرت، دیانت، قرآن مرام و مسلک پیامبر(ص) داشت.

راه‌یابی به دل‌ها دلیل اتخاذ رویکرد فرهنگی از سوی امام(ره)

وی ادامه داد: انسان در بعد روحی، دل در گرو فطرت  خودش دارد و فطرت انسانی چون امر خدایی است لذا انسان بالاصاله موجودی فرهنگی و با ظرفیت‌های فراوان فطری است و قبل از اینکه تغییر و تبدلی در وی صورت بگیرد حقیقت‌جو، عدالت‌طلب و صداقت‌خواه است.

حجت‌الاسلام گل‌زاده اظهار کرد: تأکید امام راحل بر مشی فرهنگی و زیربنایی در دوران انقلاب اسلامی به جای رفتارهای مقطعی و کوتاه‌مدت، که در اکثر انقلاب‌های جهانی متعارف است، مانند مبارزات چریکی و مسلحانه، به این دلیل بود که امام(ره) می‌خواستند به اراده الهی بر دل‌ها حکومت کنند. حکومت بر دل‌ها ماندگار و پایدار خواهد بود و انقلاب امام تحقیقا انقلابی الهی و انقلاب دل‌ها بود و خمینی، روح خدا، امام دل‌ها بود.

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه فرهنگ امری زیرساختی و پایه‌ای است، گفت: امام(ره) نیز می‌خواستند انقلاب اسلامی دارای بنیاد، ریشه، استحکام، دوام و بقا باشد و براین مبنا روش‌های فرهنگی را در پیشبرد انقلاب به کار بستند.

تکلیف محوری؛ مبنای اصلی حضور فعال امام(ره) در فرآیند انقلاب

وی تأکید کرد: امام(ره) بر مبنای نگاه الهی تکلیف‌محور بودند. هم خودشان برای انقلاب کوتاهی نمی‌کردند و آن را وظیفه الهی خود می‌دانستند و هم یاران و پیروان ایشان به عنوان یک وظیفه شرعی به انقلاب و مبارزه نگاه می‌کردند.

حجت‌الاسلام گل‌زاده ادامه داد: امروز نیز رهبر حکیم انقلاب، مقام معظم رهبری، حقیقتا همان راه را می‌روند و پیام اخیر ایشان به جوانان اروپا و آمریکای شمالی گفت‌وگو با فطرت انسان‌ها بود که ادامه همان مشی و رویکرد امام(ره) است.

وی یادآور شد: اگر فطرت و وجدان انسانی، به مانند کاری که انبیا می‌کردند مخاطب قرار داده شود و به دل‌ها ورود پیدا کرد به صورت طبیعی خدا اراده کرده است تا انسانی که به دل‌ها راه می‌یابد دوام و بقا پیدا کند و فکر، اندیشه، انقلاب و مرامش استوار بماند.

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار کرد: امیرالمؤمنین امام علی(ع) سخن عجیبی دارند و می‌فرمایند: «هر که درون خود را اصلاح کند خدا ظاهرش را نیز اصلاح کند. هر که بین خود و خدای خود را نیکو گرداند خدا نیز بین او و مردم محبت و مؤدت را برقرار می‌سازد». یعنی عشق و محبت الهی موجب عشق و محبت مردم به بنده می‌شود.

حجت‌الاسلام گل‌زاده عنوان کرد: امام(ره) مصداق شایسته و ارزشمند این سخن امام علی(ع) است. امام(ره)، خدایی بود و برای خدا با مردم سخن می‌گفت و حرکت می‌داد و برای خدا از اقدام و خدمات ملت تشکر و تقدیر می‌کرد.

نگاه فرهنگی امام(ره) به توده‌های مردمی

وی تصریح کرد: این تعبیر امام راحل یک دنیا برای ملت ایران می‌ارزد که ‌فرمودند «مانند ملت ما در زمان رسول‌الله (ص) هم نبود». به جز خواص در زمان صدر اسلام که یاران مخلص فوق‌العاده‌ای مانند امیرالمؤمنین، اهل بیت(ع)، سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و ... بودند اما توده مردم آن زمان به توده مردم زمان امام(ره) نمی‌رسند و نگاه الهی سپاس و تشکر امام(ره) از مردم  برگرفته از «من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر الله عزوجل» است.

حجت‌الاسلام گل‌زاده عنوان کرد: امام(ره) اینگونه اقدامات را انجام دادند  تا در د‌ل‌ها و قلوب جای گرفتند و تعبیر خودشان در آن روزگار خفقان این بود که «سربازان من در گهواره هستند» و این نگاه و مشی فرهنگی امام(ره) بود.

وی اظهار کرد: لذا دلیل اتخاذ رویکرد فرهنگی از سوی امام(ره) این بود که ایشان فرهنگ را اصل و زیربنای یک جامعه انسانی می‌دانستند ‌و از این طریق امام(ره) توانستند به عمق وجود و دل انسان‌ها راه پیدا کند و اگر انقلابی در دل‌ها ریشه پیدا کرد آن انقلاب ماندگار خواهد بود.

تداوم  رویکرد فرهنگی امام(ره) پس از پیروزی انقلاب

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: اگر امروز بخواهیم بگوییم انقلابی در دنیا صادر شده و نفوذ پیدا کرده است و به انقلاب‌های قرن‌ها و سده‌های اخیر بنگریم هیچ انقلابی به مانند انقلاب اسلامی ایران در دل‌های جهانیان یارگیری نکرده است چون انقلاب ما پیام فطرت را با خود همراه داشته است.

وی تأکید کرد: اما نکته مهم دیگر اینکه امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بر این رویکرد فرهنگی تأکید ورزیدند و از این مشی دست برنداشتند. جواب این سؤال به تعبیر حکما این است که علل موجده، مبقیه هم هستند. یعنی آنچه که موجب ایجاد یک شیء می‌شود همان عوامل موجب حفظ و بقای آن شیء هم خواهند شد.

حجت‌الاسلام گل‌زاده ابراز کرد: وحدت، انسجام و تبعیت از یک رهبر و عالم دینی که ریشعه در فرهنگ اسلامی داشت از عوامل مهم پیروز انقلاب اسلامی شدند و امروزه نیز اگر بر همین عوامل تأکید کنیم سبب توسعه انقلاب امام خواهند شد. تبعیت از ولی فقیه در زمان امام(ره) برگ برنده ملت ایران بود و امروز هم تبعیت از رهبری باید حرف اول باشد.

وی ادامه داد: قانونگرایی و رعایت قانون تا آنجا که امام(ه) فرمودند رعایت قوانین عادی جمهوری اسلامی مانند رعایت شرع است، و خصوصا تعبد به قانون اساسی امروز نیز باید مدنظر همه مسئولان و مردم باشد. وحدت امت و امامت و دلبستگی به یکدیگر سرمایه عظیم به یادگار مانده از امام(ره) است که امروز نیز پایدار مانده است.

حجت‌الاسلام گل‌زاده  در پایان اظهار کرد: امام(ره) در دوران رهبری خود و امروز نیز رهبر معظم انقلاب براساس همین نگاه فرهنگی در برابر اینکه اسلام را دین خشونت معنا کنند و این تفکر را توسعه دهند، ایستادند و با مخاطب قرار دادن فطرت‌ها با این توطئه‌ها مقابله کردند و اسلام آنها را اسلام آمریکایی، اسلام داعشی و اسلام استکباری خواندند و خط این اسلام را اسلام اصیل با تعبیر اسلام ناب محمدی جدا کردند.

captcha