کد خبر: 2848411
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
شاکری نیا تبیین کرد:

نقش دینداری در بازدارندگی دانشجویان از اعتیاد

گروه‌سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان پناه بردن به مباحث معنوی به ویژه در حوزه مذهبی‌ را یکی از بهترین عوامل بازدارنده در گرایش به آسیب های اجتماعی‌ دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایرج شاکری‌نیا روان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اثبات نقش معنویت و دینداری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: تحقیقات مختلف داخلی و خارجی نشان داده است که توجه به مباحث معنوی می‌تواند چارچوب‌هایی را در زندگی انسان به وجود آورد و ضوابط و محدودیت‌هایی را برای فرد ایجاد کند و او را از گرایش به آسیب های اجتماعی بازدارد.

نقش دینداری در بازدارندگی دانشجویان از اعتیاد انکار ناپذیر است
وی با بیان اینکه نقش دینداری در بازدارندگی دانشجویان از اعتیاد انکار ناپذیر است، گفت: یکی از بهترین مداخله‌های ایمن‌سازی مداخله مبتنی بر تقویت قوای روحی و روانی انسان است از این رو دین می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده قوی برای دانشجویانی باشد که به محیط بزرگ‌تری مانند دانشگاه وارد می‌شوند و آسیب‌های زیادی آنها را تهدید می‌کند.
شاکری نیا ادامه داد: توجه صرف به مسائل مادی انسان را به پوچی و نیهیلیسم می‌کشاند به همین دلیل گرایش‌های معنوی و‌غیر‌مادی به صورت فطری در هر فردی وجود دارد اما این گرایش‌ها باید با شناخت صحیح از دین و عرفان همراه شود تا گرایش به راه‌های نادرست مانند عرفان‌های نوظهور و کاذب را باعث نشود.
وی عدم شناخت از معنویت واقعی و عرفان اصیل را خود باعث گرایش به عرفان‌های کاذب و به تبع آن برخی آسیب‌های اجتماعی ذکر کرد و بیان داشت: اگر عرفان‌های اصیل و مبتنی بر ادیان وحدانی به ویژه به دانشجویان طالب تحقیق و علم به خوبی معرفی نشوند ممکن است آنها در دام جاذبه‌های ظاهری عرفان‌های نوظهور بیفتند به این امید که معنویت جویی خود را از این طریق برآورده کنند. اما این عرفان‌های با جاذبه‌های زودگذر آثار و آسیب‌های عمیقی در افراد برجا می ‌گذارند.

عرفان‌های اصیل و دین واقعی را به دانشجویان معرفی کنیم
این روانشناس با اشاره به نقش نهادهای درون دانشگاه در شناساندن عرفان‌های اصیل و دین واقعی به دانشجویان خاطرنشان کرد: نهادهایی مانند دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، معاونت‌های فرهنگی، کانون‌های دانشجویی و کمیته‌های فرهنگی می‌توانند دانشجویان را با معنویت به معنای واقعی آن آشنا کنند و مضرات عرفان‌های نوظهور و کاذب را برای آنها بیان کنند.
وی ادامه داد: چنانچه ادیان توحیدی به نحو درست و شایسته و از طریق خود دانشجویان علاقه‌مند و خوشفکر داخل دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها به دیگر دانشجویان معرفی شوند می‌توانند سعادت و بهروزی دنیوی و اخروی را به همراه داشته باشند. اما این کار مستلزم صرف وقت و برگزاری جلسات آموزشی متعدد، سمینارها و کارگاه‌های‌ آموزشی است که دانشجویان را از اغتشاشات فکری برهانیم، پوشیدگی‌های فکری آنها را پاسخ دهیم و آنها را با الگوهای اخلاقی و تربیتی آشنا کنیم.
این روانشناس تاکید کرد: مسئولان دانشگاه‌ها در صورت مشاهده دانشجویی که به سوی عرفان‌های نوظهور گرایش یافته می‌توانند با ارشاد و برگزاری جلسات تخصصی با کارشناسان و مشاوران به سؤال‌های او پاسخ دهند و او را از پیش رفتن در این وادی بازدارند اما اگر کار به تبلیغ و یارکشی از سوی افرادی در دانشگاه‌ها برسد باید برخوردهای جدی صورت گیرد و از عوامل بازدارنده در این راه استفاده کرد تا دانشجویان دیگر گرفتار نشوند.

captcha