کد خبر: 2887136
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲

استقرار دفتر ویژه معارف در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی/ بازطراحی دروس معارف با توجه به رشته‌های مختلف

گروه دانشگاه: مراسم افتتاحیه دفتر ویژه معارف امروز با حضور معاون آموزشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و سرپرست دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و جمعی از مسئولان دیگر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم افتتاحیه دفتر ویژه معارف در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی امروز، چهارم اسفند با حضور دکتر محمد اخباری، سرپرست این دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی، حجت‌الاسلام داود رنجبران،‌ معاون آموزشی و پژوهشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام محمدتقی مبشری، رئیس دفتر ویژه معارف در ساختمان مرکزی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی برگزار شد.

برنامه با قرائت قرآن کار خود را آغاز کرد. اخباری در ابتدا با تبریک میلاد حضرت زینب(س) و تبریک روز پرستار، گفت: دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی وظیفه مهارت‌آفرینی و تجاری‌سازی علم را بر عهده دارد و باید قطب مهارت‌آفرینی برای توسعه پایدار قرار بگیرد؛ لذا تلاش دوستان در این مجموعه این است که با هم مسیر را به نحوی طی کنیم که ماحصل آن در سر سفره‌های مردم قرار بگیرد.

وی افزود: این یکی از خواسته‌های رئیس جمهور نیز است و بارها اعلام کرده‌اند که اساس ارتباط دانشگاه با صنعت باید به مهارت تبدیل شود و آن مهارت باید بر سر سفره‌های مردم به ما به ازایی تبدیل شود که مردم از آن متنعم شوند.

اخباری با تأکید بر محوریت قرار گرفتن دانش بنیان کردن اقتصاد، عنوان کرد: دانشگاه جامع در راستای اهداف رهبر و دولت تدبیر و امید تلاش دارد که این مسیر را طوری مهیا سازد که کارآموزان در این دانشگاه به نتیجه‌ای که کشور به آن نیاز دارد، برسد و مهارت را نیز بیافرینند. باید سطح مهارت‌آفرینی را بالا ببریم و تلاش‌ها را مبتنی بر کارهای اولویت‌دار قرار دهیم.

سرپرست دانشگاه جامع اظهار کرد: متأسفانه بحث مدرک‌گرایی در اوج خود قرار دارد. مدرک نمی‌تواند منجر به مهارت شود. در این دانشگاه تلاش خواهیم کرد که روند مهارت‌آموزی را به نقطه حداکثری خودش برسانیم. تلاش کرده‌ایم تا فعالیت‌هایی که نهاد رهبری در دانشگاه‌ در زمینه معارف ارائه می‌دهد را به طرف مهارت‌آفرینی ببریم و نتیجه‌اش صرفاً نظری نباشد.

وی افزود: نتیجه این شد که دفتر ویژه معارف راه‌اندازی شود تا معارف مبتنی بر کسب و کار و مبتنی بر مهار‌ت‌آموزی باشد. افتتاح این دفتر در دانشگاه جامع باعث می‌شود که دانشگاه‌های مهارتی از این دفتر استفاده کنند و ماحصل آن در دروس دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد. ان‌شاءالله بتوانیم در این رابطه به اهداف عالیه نظام و همچنین رتبه بالای علمی در منطقه برسیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های جامع علمی ـ کاربردی با اشاره به وضعیت دروس معارف در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: جایگاه خود دروس معارف بر کسی پوشیده نیست. این نکته مغفول مانده است که هر کس متناسب با جایگاه و دانایی خود، معارف ارزشمند اسلام به او ارائه شود.
وی گفت: این دانشگاه به جایگاه واقعی خودش برسد تا وقتی دانشجو از اینجا فارغ‌التحصیل شد یک مهارت و ویژگی برتری نسبت به بقیه فارغ‌التحصیلان در دانشگاه‌ها داشته باشد. مع‌الأسف تا بحال متولی مشخصی در دانشگاه‌ها برای گروه معارف تعیین نشده است.

موسوی با اشاره به نقص‌هایی که در این زمینه وجود داشته است، افزود: از بعد محتوا و اینکه خود مدرسان دروس معارف آیا صلاحیت علمی و عمومی لازم را دارند یا خیر، نقص‌هایی وجود داشت.  هزار و اندی مرکز در سراسر ایران داریم. برآوردی انجام دادیم و طبق آن به آمار مطلوبی در این زمینه که آیا اساتید صلاحیت لازم را دارند یا نه، نرسیدیم.

هفت هزار نفر ثبت‌نام کننده در دانشگاه علمی ـ کاربردی

وی گفت: کمیته معارف تشکیل شد و مصوبات خوبی تصویب و چند کار مطلوب انجام شد. یکی از آن‌ها این بود که با معیار این دانشگاه، فرآیندها تسهیل شود و سایتی در IT دانشگاه تأسیس شد. معاونت پژوهشی و آموزشی دست به دست هم دادند و این کار انجام شد. اکنون هفت هزار نفر ثبت نام کننده در درس معارف در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی داریم.

موسوی اعلام کرد: برای اولین بار در همه دانشگاه‌های کشور موافقت شد که یک دفتر ویژه به عنوان دفتر ویژه معارف با اختیارات لازم در این دانشگاه مستقر شود.
بنا بر این گزارش، مبشری، رئیس دفتر ویژه معارف در ادامه عنوان کرد: دانشگاه جامع با اهداف تربیت نیروی انسانی متخصص، استعدادهای شکوفانشده و نهفته و تربیت متخصص برای مشاغل جدید تأسیس شده است.

وی افزود: برای رسیدن به این اهداف با توجه به تأکید دین اسلام بر تعلیم و تزکیه، طبیعتاً این دانشگاه که وظیفه ذاتی آن، تربیت افراد است، تربیت معنوی افراد را نیز مد نظر قرار داده است.

رئیس دفتر ویژه معارف اظهار کرد: ان‌شاءالله در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد بتوانیم دست به دست هم دهیم و کارهای خوب و موفقی را به سرانجام برسانیم.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبران، معاون آموزشی و پژوهشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تبریک میلاد حضرت زینب کبری(س) گفت: در این مدت که با ظرفیت‌های این دانشگاه آشنا شدم، احساسم این بود که ظرفیت کمی و کیفی آموزش عالی در اینجا خیمه زده است؛ هم از جهت تعداد دانشجویان و هم از جهت تأثیرگذاری که دارد.
وی افزود: ایجاد مهارت در دانشجویان و رساندن آن‌ها به اهداف نظام، اولویت این دانشگاه است. فارغ‌التحصیلان این مجموعه احساس هویت و مهارت می‌کنند که به واسطه برنامه‌ریزی مدیران این مجموعه است. ما به لحاظ اهمیت این دانشگاه، وقتی قرار شد دفتر ویژه را تأسیس کنیم، بنا شد تمام اختیارات ستادی را در اینجا متمرکز کنیم و کل کارهایی که در زمینه دروس معارف انجام می‌شودد ان‌شاءالله با حضور آقای مبشری به سرانجام برسد.

رنجبران گفت: نگاهی که در مجموعه مدیریت این دانشگاه دیدم نگاه بسیار بدیعی است. برای تحول در دروس معارف به چهار رکن معتقد هستیم که باید در آن‌ها تحول اتفاق بیفتد. اولین رکن دانشجویان هستند. باید درک درست و کاملی از دانشجوی دانشگاه جامع داشته باشیم و با توجه به اقتضائات آن باید دروس معارف مجدداً طراحی شود.
وی اظهار کرد: اولین کار، انجام چند طرح پژوهشی برای رصد نیازهای رشته‌های مختلف است و متناسب با هر کدام از رشته‌ها، محتوای دروس معارف تعیین می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره دومین رکن که نیاز به تحول دارد، گفت: رکن دیگر توجه به اساتید دروس معارف است. سیستم پیچیده و متقنی را در گزینش اساتید دروس معارف داریم. از چند زاویه اساتید حائز اهمیت هستند. بحث جذب و پذیرش و صدور مجوز تدریس یکی از بحث‌های مهم است. این فرآیند، طولانی مدت بود؛ اما از طریق دفتر ویژه معارف امیدواریم با سرعت بیشتری انجام شود. دیگر اینکه بحث آموزش‌های ضمن خدمت و کارگاه‌های آموزشی در حوزه مباحث مهارتی و بینشی را داریم. در هر دوی این حوزه‌ها اگر می‌خواهیم این خیل عظیم اساتید را به حد مطلوب برسانیم باید اقدامات خودجوش انجام دهیم و کارگاه‌هایی را در این زمینه برگزار کنیم. اجرایی کردن بخش نامه چهار هزار نیز بخش دیگری است که در این رابطه انجام خواهد شد.

آغاز تحول در حوزه محتوایی دروس معارف از اول مهرماه

وی عنوان کرد: رکن سوم، محتوای دروس معارف است. در این زمینه برنامه‌های مفصلی را طراحی کردیم که در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی به نحو ویژه به آن توجه می‌شود. 60 جلد کتاب برای اساتید معارف در مرکز قم آماده کرده‌ایم و 90 جلد کتب کمک آموزشی نیز تهیه کرده‌ایم. اما همه آن‌ها بازطراحی می‌شوند تا طرح مجددی برای ارائه دروس داشته باشیم. آغاز عملی این تحول را در حوزه محتوایی از آغاز مهرماه خواهیم داشت.

رنجبران اظهار کرد: ارائه دروس معارف اسلامی در برخی از رشته‌ها متناسب با ظرفیت اساتید به صورت مجازی است. دروس معارف را به صورت مجازی و به طور کامل ارائه نمی‌کنیم بلکه کمک آموزشی هستند. بخشی از این دروس آماده بارگذاری است.

وی افزود: رکن چهارم ساختار گروه‌های معارف است. ساختاری که با خود تشکیل گروه معارف طراحی می‌شود و خود بحث گروه معارف به‌عنوان یک گروه فراگیر نسبت به همه بخش‌های واحدهاست. هیچ گرایشی را پیدا نمی‌کنید که به اندازه معارف همه‌گیری داشته باشد.

رنجبران گفت: نیاز به اساتید در این زمینه داریم اما فقط 7 هزار نفر را توانسته‌ایم سامان‌دهی کنیم. این جلسه خودش نویدبخش این است که در حوزه برنامه‌ریزی‌ها به دروس معارف با نگاه ویژه‌ای نگاه شود. برنامه‌های بسیار مفصلی را برای این مجموعه به لحاظ علاقه‌مندی و تقاضای ویژه خود دانشگاه تدارک دیده‌ایم.

captcha