نمایشگاه «ضریح خورشید» در مشهد آغاز به‌کار کرد
کد خبر: 2942634
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
در چهاردهمین سالگرد تعویض ضریح حرم رضوی؛

نمایشگاه «ضریح خورشید» در مشهد آغاز به‌کار کرد

گروه هنر: نمایشگاه «ضریح خورشید» همزمان با چهاردهمین سالگرد تعویض ضریح حرم مطهر رضوی(ع) ۱۶ اسفندماه در مشهد افتتاح شد.

سیداحمد هاشم‌آبادی، سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به برپایی نمایشگاه «ضریح خورشید» از 16 اسفندماه، عنوان کرد: در چهاردهمین سالگرد تعویض ضریح مطهر بارگاه امام رضا(ع) که 16 اسفندماه 1379 همزمان با عید قربان با حضور رهبر معظم انقلاب رونمایی شد، برگزاری این نمایشگاه تجدید خاطره‌ای برای شیفتگان و علاقه‌مندان به اهل بیت(ع) است.

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی ادامه داد: در این نمایشگاه 60 تابلو از ضریح نورانی امام هشتم(ع) و عکس‌هایی از مراحل بازکردن ضریح، تعویض و نصب ضریح قدیم و جدید برای بازدید زائران و مجاوران به معرض نمایش گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه ساخت ضریح پنجم 55 روز به طول انجامید، ابراز کرد: طراحی و نقوش ضریح را استاد فرشچیان قلم زدند، خاتم‌کاری این کار توسط استاد خداداد زاده‌اصفهانی انجام شد و طراحی داخل ضریح نیز توسط جمعی از اساتید این فن صورت گرفت، همچنین قلم‌زنی این کار به مدت پنج سال به سرپرستی مهدی عزیزیان بدون هیچ وقفه‌ای با موفقیت به پایان رسید.

هاشم‌آبادی طول این ضریح را چهار متر و 87 سانتی‌متر عنوان کرد و افزود: این ضریح با عرض سه متر و با ارتفاع معادل سه متر و 73 سانتی‌متر در عید قربان سال 1379 نصب شد.

وی با اشاره به اینکه گل و برگ در این ضریح نماد اعداد 5 و 8 هستند، بیان کرد: در این ضریح از نماد و نشانه‌هایی چون نام حیدر، بالای ضریح کلمه الله و پایین محراب از طرح و نقش اسلامی با 47 کیلوگرم طلا و 3/5 تن نقره استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عصر روز گذشته، 16 اسفندماه با حضور جمعی از زائران و مجاوران، خادمان و مسئولان آستان قدس رضوی با ارائه کلیپی از تصاویر ضریح‌های گذشته و جدید حرم برگزار شد.

یآدآور می‌شود، نمایشگاه «ضریح خورشید» ویژه سالروز نصب ضریح پنجم امام رضا(ع) از 16 تا 28 اسفندماه طی ساعات 9 تا 13 و 15 تا 19 در محل نمایشگاه دائمی آستان قدس رضوی واقع در باب الجواد برای علاقه‌مندان دایر است.

captcha