استاد معینی از نگاه شاگردان/ مفاهیم قرآنی در شخصیت ایشان تجلی یافته است
کد خبر: 3106490
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳

استاد معینی از نگاه شاگردان/ مفاهیم قرآنی در شخصیت ایشان تجلی یافته است

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد سیدعبدالرضا معینی پیشکسوت و فعال قرآنی طی سه دهه فعالیت شاگردان بسیاری را تحویل جامعه داده است که در این جلسات علاوه بر آموزش تخصصی قرآن، مفاهیم این کتاب الهی را در قالب رفتار و کردار به شاگردانش ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نخستین نشست «ضیافت در محضر استاد» ایکنای خراسان رضوی، میزبان استاد سیدعبدالرضا معینی، پیشکسوت و فعال قرآنی به همراه شاگردانش از جمله محمد مؤذنی‌راد، حمید صفدری، امید رمضانی، سجاد افضلی و سعید حق‌طلب بود، شاگردانی که هر کدام خاطراتی خوش از حضور در جلسات قرآنی استاد به همراه داشتند.

خاطراتی که یادگیری قرآن همراه با عمل به آیات کلام‌الله مجید را به آن‌ها آموخته بود زیرا این استاد همواره بر این نکته تأکید داشته و خود را نیز ملزم به انجام این کار می‌دانسته است؛ صبوری، منظم بودن در کارها، رعایت ادب، پاکیزگی، صداقت، داشتن حافظه قوی، دارا بودن هوش اجتماعی بالا، اعتماد به شاگردان جدیت، دستگیری از مردم و انجام کارهای خیر، برخورداری از احساس مسئولیت و ... از خصوصیاتی بود که تنها از سوی پنج شاگرد استاد معینی عنوان شد.

ویژگی‌های جلسات استاد معینی
محمد مؤذنی‌راد، قاری کشوری و موسیقی‌دان که از شاگردان سیدعبدالرضا معینی است، یکی از اتفاق‌های خوب زندگی خویش را حضور در حسینیه خیاط‌ها و آشنایی با این استاد بیان کرد و گفت: کار با استاد معینی از دو جنبه طاقت‌فرسا است، یکی شیوه‌های آموزشی بود که یک بخش آموزشی قرآن تا یک ساعت و یا بیشتر ادامه می‌داشت و دوری راه یکی دیگر از سختی‌های من برای حضور در جلسات استاد بود اما زمانی که می‌خواستم اعتراض کنم با مشاهده سختی‌هایی که ایشان در مسیر می‌کشیدند و تحمل می‌کردند، از اعتراض کردن خجالت می‌کشیدم.

وی با بیان اینکه استاد معینی شخصیتی هستند که مفاهیم قرآن را در عمل برای شاگردانش به تصویر کشیده است، گفت: تمام نکات اخلاقی و رفتاری که در قرآن به آن اشاره شده است، در این استاد نمود دارد و تاکنون نشنیده‌ام ایشان غیبت کنند یا دروغی بگویند؛ همیشه صداقت در رفتار این استاد دیده می‌شود.

مؤذنی‌راد با اشاره به ورود خود به دنیای هنر بیان کرد: اولین کار موسیقی‌ام را که به استاد معینی نشان دادم، ایشان توصیه‌های فنی در خصوص صوت و اشکالات صدا را به بنده تذکر داده و تأکید کردند: «تو از مسیر قرآن به اینجا رسیدی، اگر پشت به راهت کنی به هیچ جایی نخواهی رسید، پس توجه داشته باش که شأن و منزلت اجتماعی‌ات و همچنین آخرتت بسته به مسیر قرآن است».

وی در خصوص خاطره‌ای از علاقه به تلاوت در محضر رهبر معظم انقلاب سخن گفت و ابراز کرد: در سال 70 به عنوان قاری به بیت آیت‌الله خامنه‌ای دعوت شدم و دوست داشتم این دیدار را با استاد معینی بروم تا بتوانم در آنجا تلاوت کنم اما چون استاد عازم کشور ابوظبی برای شرکت در مسابقات بود، نمی‌توانست مرا همراهی کند؛ لذا سوره حمد را در گوش من تلاوت کرده و به پشتم زد و گفت: «برو خدا پشت و پناهت». 

دو بار تلاوت در محفل قرآنی رهبر معظم انقلاب با دعای استاد
این قاری قرآن ادامه داد: با برادرم به بیت رهبری رفتیم، محمدکاظم محمدزاده در این محفل حضور داشتند و در بالای مجلس نشسته بودند برادرم پیش او رفت و درخواست کرد من نیز در این مجلس تلاوت داشته باشم؛ بر حسب اتفاق قاری گنبدی که قرار بود تلاوت کند نیامد و استاد محمدزاده خودش را به مجری رساند و گفت اسم من را صدا بزنند، عباس سلیمی، مجری برنامه صدایم کرد و به جایگاه رفتم. شروع به تلاوت آیاتی از سوره اسراء کردم، هنوز چند آیه‌ای نخوانده بودم که از من خواستند به تلاوت پایان دهم چون رهبرمعظم انقلاب در حال ورود به حسینیه بودند، از اینکه تلاوتم را ناتمام گذاشتند، خیلی ناراحت شدم اما به هر حال زمان من تمام شده بود و چاره‌ای جز پایان تلاوت نداشتم.

وی افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب وارد شدند با چهره درهم به اطرافیانشان گفتند چرا تلاوت کسی که راغب می‌خواند را قطع کردید، بگویید قاری بیاید و تلاوتش را ادامه دهد آنجا بود که مجدد به جایگاه دعوت شدم و برای بار دوم و این بار در حضور ایشان به تلاوت پرداخته و اینگونه با دعای استاد به آرزویم رسیدم. پس از تلاوت برای دستبوسی به محضر آیت‌الله العظمی خامنه‌ا‌ی رفتم و ایشان از تلاوت من تعریف کرده و گفتند از کجا آمده‌ای گفتم مشهد، ادامه دادند: استادت کیست، گفتم آقای معینی؛ آقا از شنیدن اسم استاد بسیار خوشحال شده و گفتند: تمام شاگردان استاد اینجا تلاوت‌های خوبی ارائه داده‌اند ولی هنوز این استاد را ندیده‌ام، در ادامه فرمودند: «سلام مرا به استاد برسان».

حمید صفدری، دارنده رتبه نخست مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در بخش شکوفه‌ها به عنوان دیگر شاگردان استاد، خود را متولد سال 69 معرفی کرد و گفت: از سال 80 زیر نظر استاد معینی تعلیم قرآن را آغاز کرده‌ام و طی این 13 سال توانستم به مقام ‌هایی دست یابم که از جمله این مقام‌ها کسب رتبه نخست در مقطع شکوفه‌ها سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری مسابقات قرآن اوقاف در سال 85 بود.

وی ادامه داد: همان سال برای اعزام به مسابقات بین‌المللی لیبی اعزام شدم و با توجه به تلاوت خوبی که ارائه دادم ولی به خاطر شرایط سیاسی آنجا رتبه چهارم را به من دادند و پس از بازگشت به ایران از تهران با من تماس گرفته و برای تلاوت در بیت رهبری در ماه رمضان دعوت شدم.

صفدری، مسئولیت پذیری و دلسوزی را از ویژگی‌های بارز استاد معینی عنوان کرد و افزود: استاد مانند یک روانشناس عمل می‌کنند و به هر یک از شاگردانشان با توجه به شرایط سنی وی تعالیم قرآن را می‌آموزد و مفاهیم این کتاب وحی را به آن‌ها انتقال می‌دهد.

پیشقدم بودن در کار خیر؛ ویژگی بارز استاد معینی
وی نیکی کردن، پیشقدم بودن در کار خیر و به قول معروف دست خیر داشتن را از دیگر ویژگی‌های استاد معینی دانست و اظهار کرد: این استاد در کار خیر همیشه پیشقدم بودند و در طول مدت همراهی با استاد به منظور فراگیری کلام پروردگار می‌دیدم استاد یا حضوری و یا با یک تماس مشکل دیگران را حل می‌کند.

امید رمضانی، دانشجوی عمران که به مدت 12 سال شاگرد استاد معینی بوده است، نیز در این ضیافت گفت: سال 1370 در شهر مشهد متولد شدم اما سال دوم راهنمایی به دلیل عشق و علاقه به قرائت و صدای خوش در صف مدرسه به تلاوت آیاتی می‌پرداختم که در این سال به پیشنهاد یکی از دوستانم با جلسه استاد معینی آشنا شدم و از سال 82 توفیق داشتم از محضر این استاد بهره‌مند شوم.

وی با اشاره به اینکه اولین‌بار که در جلسه استاد حضور پیدا کردم چون جمعیت زیاد بود نوبت به من نرسید که قرآن بخوانم و در جلسه دوم توانستم در محضر استاد قرآن بخوانم، افزود: استاد معینی پس از این تلاوت به من پیشنهاد کردند به سبک مصطفی اسماعیل قرآن بخوانم و من نیز یک نوار از این قاری مصری تهیه کردم ولی وقتی گوش کردم از این سبک خوشم نیامد از همین رو به استاد گفتم به سبک شحات انور بخوانم و ایشان اجازه داد که من به این سبک تلاوت داشته باشم؛ اما پس از مدتی، قرائت آیه 250 سوره بقره مصطفی اسماعیل را شنیده و به این سبک بسیار راغب شدم لذا آن را تمرین کرده و در جلسه استاد ارائه دادم که استاد معینی در این زمان گفتند من از شش ماه قبل تشخیص دادم صدای شما به سبک مصطفی اسماعیل نزدیک است و در این سبک قرائت موفق خواهی بود.

رمضانی بیان کرد: از زمانی که به سبک مصطفی اسماعیل کار می‌کنم، یک دریچه جدیدی از فعالیت‌های قرآنی بر روی من باز شده است که از جمله آنها می‌توان به شرکت در مسابقات استانی و کشوری و کسب مقام های برتر اشاره کرد.

وی به بیان خاطره‌ای از حضور در جلسات استاد پرداخت و اظهار کرد: در یکی از جلسات قرآن سال 85، فرد خیری تعداد 11 حج به عنوان جایزه به جلسه تقدیم کرد که این امر باعث شد جمع 50 نفری آن جلسه همزمان با ایام ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) به حج اعزام شویم.

خاطره‌ای از تلاوت در مسجدالنبی با استاد معینی
رمضانی افزود: یک شب در مسجدالنبی(ص) با حضور اساتید جلسه، محفل قرآنی برگزار کرده و قاریان با لباس‌های متحدالشکل(عبای سفید) به تلاوت قرآن مشغول بودند، این محفل با سخنرانی یکی از مفتی‌های این مسجد همزمان بود از همین رو جمعیت سخنرانی را رها کرده، به سمت ما آمده و عکس و فیلم گرفتند؛ شرطه‌ها که از این جمعیت عظیم احساس خطر می‌کردند چندین بار اخطار داده ولی ما اهمیت ندادیم و با درخواست استاد معینی و حجت‌الاسلام جواد رفیعی به تلاوت ادامه دادیم تا اینکه شرطه‌ها حجت‌الاسلام جواد رفیعی را دستگیر کرده و با خود بردند، در این زمان به پیشنهاد استاد معینی حالت یکنواختی لباس‌ها را بر هم زده و عباها را از دوشمان برداشتیم تا کمتر ایجاد حساسیت شود و همراه جمعیت متفرق شویم، ... توانستیم با نامه‌ای که از کنسولگری ایران برای تلاوت در آنجا داشتیم پس از یک ساعت حجت‌الاسلام رفیعی را از دست شرطه‌ها آزاد کنیم. 

سجاد افضلی، قاری نوجوان و شاگرد استاد معینی نیز در این نشست با بیان اینکه جدیت همراه با صمیمت یکی از ویژگی‌های استاد معینی است که برای من اهمیت دارد و سبب شده تا از حضور ایشان کسب فیض کنم، گفت: جلسه این استاد حالت خشک و کسل کننده ندارد و استاد سعی می‌کند جلسه همراه با شادی و نشاط قرآنی همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه استاد معینی مخلصانه کار می‌کند و در قبال زحماتی که برای شاگردانشان می‌کشد توقعی نداشته و از دل و جان برای نوجوانان مایه می‌گذارد، ادامه داد: سال گذشته سفری با استاد به عتبات عالیات رفته و به مدت 25 روز در کربلا و نجف اقامت داشتیم، موقع بازگشت به ایران از پرواز جا مانده و همه ناراحت بودیم ولی استاد سعی می‌کردند در آن موقعیت به ما آرامش بدهند که دوباره توفیق یافتیم به مدت شش روز میهمان تولیت حرم مطهر امام علی(ع) باشیم.

رابطه صمیمانه و دوستانه استاد معینی با شاگردان
در ادامه این نشست سعید حق‌طلب که شاگرد استاد معینی است و عنوان نخست رشته قرائت برنامه قرآنی اسراء را به دست آورده است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی و بارز استاد و جلسات ایشان، خارج شدن از بحث کلیشه‌ای شاگردی و استادی است یعنی بیشتر رابطه ایشان با شاگردانش، صمیمانه و دوستانه است؛ این رابطه نزدیک با استاد موجب شده تا شاگردان وی در بسیاری از مسائل زندگی خویش همچون تحصیل، کار و ازدواج با استاد مشورت کنند.

وی به ویژگی دیگری که جلسه استاد معینی را از دیگر جلسات قرآن متمایز می‌کند اشاره کرد و افزود: جلسات سطح شهر نمایشی است و یک نفر تلاوت می‌کند و هیچ نکته آموزشی در آن جلسه عنوان نمی‌شود اما جلسه استاد معینی آموزشی است و ممکن است یک ساعت یا بیشتر روی تلاوت یکی از نوجوانان یا جوانان نکات آموزشی بیان شود و خستگی در هیچ از آنان دیده نشود چون آن نکات آموزشی برای دیگر افراد جلسه نیز قابل استفاده است.

captcha