مشترکات شیعه و سنی درباره حضرت فاطمه(س)/ از الگوهای دینی دور افتاده‌ایم
کد خبر: 3116078
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
حسن پویا تبیین کرد:

مشترکات شیعه و سنی درباره حضرت فاطمه(س)/ از الگوهای دینی دور افتاده‌ایم

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن پویا معتقد است که حضرت فاطمه(س) در رفتار با پدر، همسر و تعلیم فرزندان رفتارهایی دارد که به زمان و مکان خاصی بستگی ندارد و می تواند الگویی برای زن و مرد مسلمان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا، معاون پژوهشی موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ضمن تبریک تولد حضرت زهرا و همزانی آن با تولد امام خمینی (ره)، در خصوص اشتراکات شیعه و سنتی در خصوص شخصیت حضرت زهرا(س)، گفت: برای پاسخ به این سوال باید به موقعیت زندگی حضرت زهرا(س) بازگشت. ایشان به عنوان تنها دختر پیامبر باقی ماندند و جایگاه بالایی یافتند. مادر بزرگوار ایشان حضرت خدیجه (س) بود که جایگاه ویژه‌ای در میان قریش و اعراب داشت که این مساله جایگاه خاصی به حضرت فاطمه (س) داده است.
وی ادامه داد: نگاه اعراب در آن دوره به زن نگاهی پست بود و قرآن از آن زمان در این خصوص به شدت و سختی یاد می‌کند. همچنین دشمنان پیامبر (ص) به هنگام درگذشت فرزندان پیامبر به او ابتر می‌گفتند به معنای کسی که نسلش قطع شده است و در چنین شرایطی خداوند به پیامبر فرزند دختری اعطا می‌کند و او را کوثر به معنای خیر کثیر می‌خواند. این یعنی فرزندی که خودش کثیر است و می‌تواند منشا خیرات کثیر باشد و در این مساله همه مفسران شیعه و سنی مطرح شده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: کوچکترین سوره قرآن با این شکل تنها یک بار آمده است و این به ویژگی و تک بودن حضرت فاطمه (س) اشاره دارد. از این رو جایگاه حضرت زهرا (س) آنقدر بلند بود که توجه بزرگان عرب و قریش را جلب می‌کند که به خواستگاری ایشان اقدام می‌کنند و این مساله نیز در گزارشات شیعه و سنی نقل شده است.
پویا افزود: حضرت پیامبر (ص) تعمد داشتند که توجه ایشان به حضرت فاطمه (س) به اطلاع همه برسد و این مساله نقل عمومی شود. اهل سنت از زبان همسران پیامبر بارها توجه مهربانانه‌ پیامبر به حضرت زهرا (س) را نقل کرده‌اند.
وی در خصوص درس‌هایی که حضرت زهرا (س) به انسان امروز می‌دهد گفت: برخی از اوصاف ایشان منحصر به فرد است و برخی به زمانی که ایشان زندگی می کنند بر می گردد، اما بخشی دیگر از خصوصیت ایشان که می‌تواند الگو قرار گیرد بخشی است که هم در زندگی فردی و هم اجتماعی نمود پیدا کرده است.
پویا افزود: حضرت فاطمه (س) در رفتار با پدر، همسر و تعلیم فرزندان رفتارهایی دارد که به زمان و مکان خاصی بستگی ندارد و می‌تواند الگویی برای زن و مرد مسلمان باشد. رفتار حضرت بعد از رحلت پیامبر (س) و چگونگی دفاع از امیر مومنان (ع) قابل توجه است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: روایت است که روزی پیامبر وارد خانه شدند و دیدند که حضرت خدیجه (س) با خود سخن می‌گوید وقتی از ایشان پرسیدند با که سخن می‌گویی، حضرت خدیجه (س) گفتند که انیس و مونس تنهایی من فرزندی است که در رحم دارم. وقتی ایشان به دنیا آمدند، اطاعت ایشان از پدر الگویی برای همه انسان‌ها شد. بعد از مرحله ازدواج، همراهی و همدلی ایشان با همسر بزرگوارشان می‌تواند الگویی برای زن و دختران مسلمان باشد. ایشان به کمترین امکانات قانع بودند و این مسائل برایشان اصلا مهم نبود.
پویا تصریح کرد: گذشت و ایثار در زندگی درسی است که ایشان به جوانان امروز می‌دهد. تربیت فرزندانی چون حسن و حسین (ع) توسط ایشان در خانه‌ای کوچک و با کمترین امکانات انجام شده است.
وی افزود: در زندگی اجتماعی هم وقتی لازم شد که پا به عرصه اجتماعی بگذارد این کار را انجام دادند و از حضرت امیر دفاع کردند و با رعایت همه جوانب دینی این کار را انجام دادند و به صورت کامل از دین پدر بزرگوار و جایگاه حضرت علی (ع) پاسداری نمودند.
پویا در پایان گفت: زندگی‌های ما از الگوی حضرت فاطمه (س)، حضرت زینب (س) و زنان نمونه‌ای که در صدر اسلام بودند، دور افتاده است و قدری باید در این خصوص توجه و مطالعه بکنیم و فراز و فرود زندگی را به ارزانی نفروخته و زندگی های خود را تباه نکنیم.

captcha