به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) در پی برگزاری همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی که هفته گذشته در کنار مسابقات بینالمللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران برگزار شد، یکی از اعضای هیئت علمی در رشته علوم قرآن، با ارسال یادداشتی به ایکنا به انتقاد از این همایش پرداخت که متن کامل این یادداشت را در ادامه میخوانید:
انتظار برای مشاهدۀ نتایج نهمین همایشِ «پژوهشهای قرآنی» به سر انجام رسید. همایشی که به شکلی خارج از عرف فراخوان خود را اعلام کرده بود و زمانِ اعلان فراخوان تا دریافت مقالات خود را تنها دو ماه درنظر گرفته بود. از همین ابتدا می شد حدس زد که خروجی این همایش در چه سطحی است و مقالاتی که در دو ماه تدوین شوند چگونه خواهند بود.
حالا و پس از اعلان برگزیدگانِ این همایش می توان تمام آن احتمالات را به رأیالعین دید. شاهکارِ این همایش نیز همان رتبۀ اول آن است. پژوهشگری که به حوزۀ روان شناسی تعلّق خاطر دارد و حتی یک مقاله پژوهشی در مطالعات قرآنی ندارد، در این همایش قرآنی رتبۀ اول را به دست آورده است. اعلان چنین نتیجهای شمشیر دولبهای را برای مسئولین و داوران این همایش به وجود آورده است: این چالش از آن روست که اگر یک پژوهش گر غیر متخصص در مطالعات قرآنی بتواند گوی رقابت را از تمام متخصصان این رشته برباید و رتبۀ اول را کسب کند که باید فاتحه رشتۀ قرآن و حدیث را در کشور بخوانیم و بر پیکر بی جان آن نماز بگذاریم.
اما در مقابل اگر چنین انتخابی بر اساس سیاسیکاری باشد که میبایست بر پیکر بیجانِ اخلاق حرفهای در کشورمان نماز بخوانیم؛ همایشی با این حد از اطلاع رسانی و تبلیغ، ضعیفترین انتخاب ممکن برای برگزیده خود را در نظر گرفته است.
فارغ از این مباحث صوری و ظاهریِ در ارتباط با رتبۀ اول همایشِ پژوهش های قرآنی، وقتی به چکیدۀ این مقاله مراجعه میکنیم و دستآوردهای آن را مینگریم، نوآوری(!) و مسئلهمحوری(!) را در آن به خوبی مشاهده می کنیم.
او در این زمینه نوشته است: «در مجموع، نقشه مدیریت فرهنگ اسلامی بر اساس نظریه شجره طوبی ترسیم شد که بر اساس آن دولت و ملت باید با همدلی و همزبانی و با علم و عمل در ایجاد و مدیریت فرهنگ اسلامی تلاش کرده تا جامعه موجود به جامعه مطلوب یا آرمانی تبدیل شود».
بسیار جالب است که دست آورد اصلیِ این پژوهش، همان شعار سال است که مقام معظم رهبری ابتدای سال بیان کردهاند. شعاری که قرار بوده است به عنوان یک خطمشی و شروعی باشد برای سرانجامی نیکو، در این مقاله به عنوان دستآورد و سرانجامِ پژوهش در نظر گرفته شده است. اینکه دولت و ملت باید همدلی و هم زبانی داشته باشند، یک ایدهآل است که باید توسط هر دو گروه مورد عمل قرار بگیرد و چیزی نیست که بخواهیم در مقالات و پژوهشها آن را بازتکرار نماییم.
متاسفانه عادت کردهایم که شعارهایی که هر سال توسط رهبر انقلاب و برای عمل دولت و ملت است، در حد یک بیانیه پایین بیاوریم و با بازتکرار آن در تالیفات، از عمل به آن سر باز زنیم. متاسفانه حالا میبینیم که این عملگریزی در همایشهای ملی و بینالمللی ما نیز محقق شده است.
در مجموع انتظار آن میرود که فعالیتهای پژوهشی مدعی، از ابتذال علمی بپرهیزند و اخلاق حرفهای را سرمشق خود قرار دهند تا بتوانیم مطالعاتِ قرآنی را از این وضعیت بغرنج و وخیم خود رهایی دهیم.
ابتذال علمی! چون برنده یک همایش قرآنی یک روان شناس بوده ابتذاله...
آخ آخ
استاد شما خودتون رو ناراحت نکنید. حالا خدا خیر بده به اوقاف که 4 تا داور برای بررسی مقالات دعوت کرده. همین سازمان فعالیتهای قرانی که شما بهش نامه نوشتی چند وقت پیش در حاشیه مسابقات بین المللی دانشجویان مسلمان یه سمینار بین المللی قرانی برگزار کرد و مقالات رو داد به دو تا از کارمندهای خودش داوری کنند.اون بندگان خدا هم هر کدوم رو که جلدش زیباتر بود انتخاب کردند و برنده اعلام کردند.
جالب بود . هم موضوع و هم نتیجه ی مقاله جالب بود ؟؟؟؟؟؟ نفر اول ؟؟؟؟؟
معلومه داورای مسابقه از عملکرد خودشون دفاع می کنند. خواستین از این مطلب که به ضررشونه دفاع کنند ؟؟؟؟
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا ...
ای اهل ایمان، از بسیاری پندارها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظنّ و پندارها گناه است و هرگز (از حال درونی هم) تجسس نکنید ...(سوره حجرات / آیه 12)
استاد قرآنی!! خوب بود ابتدا به دبیرخانه همایش می رفتید و از نزدیک و نه از دور و بدون اطلاع، به بررسی روند داوری همایش و مستندات داوری مقالات که اکثراً از داورهای کشوری و خارج از دانشگاه بودند می پرداختید و سپس این اظهار نظر کودکانه را می کردید. جای بسی تاسف است که برخی از اساتید به دلیل عدم پذیرش مقالاتشان در همایش به این گونه اظهار نظرهای غیر اخلاقی و غیر قرآنی می پردازند.
لازم به ذکر است که چه بسا کسانی هستند که مقالاتی از قبل آماده شده داشته اند و در طول چند هفته به باز نگری دوباره و ارسال به دبیرخانه همایش می پردازند اشکال هم به آنها وارد نیست که چرا مقالاتشان در جند هفته آماده و پذیرفته شده است.
جای بسی تآسف برای این چنین اساتید.....
بنده ایمانم را به عدل الهی شاهد میگیرم که هیچ یک از اعضای دبیرخانه اجرایی هرگز پس از کد گذاری اولیه توسط کاربر سیستم از کد مقاله خود هم مطلع نبودند چه برسد به کد مقاله دیگران. پس از کد گذاری و چک اینترنتی و سپس ارزیابی علمی- ترویجی، اثار اندکی به مرحله داوری علمی-پژوهشی راه یافتند که پس از ارسال رندمی هر کد - مقاله به دو داور سطح1 و سطح 2 (جهت ایجاد توازن بین داوریها) نتیجه حاصله مشخص شده است و اگر اختلاف بین داوری دو داور بیش از 20 امتیاز بوده، جهت عدم تضییع حق نویسنده، به داور سوم (در واقع داوری پنجم) ارجاع شده است و نمره ان داور به هر نمره ای که از دو داور قبلی نزدیک تر بوده با ان نمره جمع و سپس معدل گرفته شده است. چون طبیعتا وقتی اختلاف بیش از 20 امتیاز باشد حتما یکی از دو داور نمره غیر منطقی داده. یا خیلی سهل گرفته یا خیلی سخت. پس با این حساب نباید حق مقاله نویس تضییع شود. امسال به دلیل نزدیکی بیش از حد نمرات به یکدیگر تا حدی که نمرات چند نفر نیم نمره یا هفتاد و پنج صدم با نفر قبلی و بعدی فرق داشته ، از این رو افرادی بوده اند که جزء چهل نفر واقع نشده اند اما نمره شان نزدیک به رتبه های بالاتر بوده است. این تورنومنت علمی به دلیل استفاده از بیش از 70 داور از سراسر کشور در نوع خود بی نظیر است چرا که از هفتاد و اندی استاد برجسته دانشگاه ها استفاده کرده که جای افتخار برای مجموعه دانشگاه قران است. متاسفانه برخی مقالات به دلیل نپرداختن به بحث فرهنگ، نمره کمی اورده اند در حالی که گاه مقالات خوبی نوشته شده اما داور محترم در ان قسمت مفهوم شناسی نمره کمی داده و از این رو نمره کل مقاله کم شده است. رتبه اول طرح های پژوهشی هم طرح خود را طی حدود چهار سال نگاشته و طبیعتا وقتی در پژوهشگاهی معتبر در خارج از دانشگاه داوری طرح ها صورت گیرد همان طرح رتبه اول می اورد. رتبه اول طرح ها کسی است که دو سال قبل که باز هم برگزیده شد ، طرح خود را از این همایش حذف کرد. ایا این ایثار نیست؟ نفر اول طرح پژوهشی، مبدع چهار نوع طرح نگاری پژوهشی هستند و از نخبگان دانشگاه امام صادق ع و مشکل انجاست که طرح های دیگر ان قدر قوی بوده!!!!!! که علارغم حذف نام افراد از بالای طرح، باز هم طرح ان فرد رتبه اورده است.
حتی پایان نامه ها هم وقتی به داوری داده شده هم نام استاد راهنما و هم
متاسفانه قرار نیست گاهی ماست هر کسی برای خودش ترش باشه......... همیشه قطعا شیرینه و اما دموکراسی علمی یعنی همین. یعنی همین که اعضای دبیرخانه دست در نمره داوری داوران نبرده اند و و نفر اول واقعا بالاترین نمره را کسب کرده. اگر منتقدان علاقه داشته و دارند که اعضای دبیرخانه دین فروشی کنند ، بسم الله.... خودشان بیایند برگزیده ها را گزینشی انتخاب کنند و نظرات داوران کشک. سال بعد خودتان برگزار کنید و هر طور صلاح می دانید داوری بفرمایید. البته مراقب باشید دین نفروشید. بدرود. نکته مهم دیگر این است که دانشگاه علوم و معارف قران کریم به دلیل اینکه چند سال است این نوع همایش ها را برگزار می نماید طبیعتا دانشجوها و اساتید این دانشگاه در روش نگارش مقاله همایشی تبحر یافته اند و نکات قوت و ضعف سالهای گذشته خود را می دانند. از این روست که افرادی از این دانشگاه هم حایز رتبه شده اند. اما اگر امار مقالات اینترنتی و نامقالاتی که گاه سرقت علمی و گاه تلفیقی از سرقت علمی و نگارش نویسنده اش بوده بیان شود .مشخص میشود که چه اساتید و دانشجویانی که از سراسر کشور مقاله فرستاده اند و در چک اینترنتی مشخص شده که ....
تازه بعدش هم زیر بار نمیروند و می گویند فلانی از ما دزدی کرده!!!!!!
البته هر سال امار این سرقتها کمتر میشود. همه داوران، مشروح داوری کرده اند و صرف یک نمره خالی نبوده است. ضمنا لطفا اساتیدی که رتبه نیاورده اند به دانشجویانی که رتبه اورده اند خرده نگیرند چون ملاک متن داوری داوران محترم بوده است نه استادیار بودن یا دانشیار بودن یا استاد تمام بودن فلان استاد و شهرت فلان پژوهشگر و انتسابش به فلان جا. . امیدواریم خداوند ما را از مسیر حق خارج نگرداند و پایمان نلغزد.
واقعا چنین چیزی تنها یک افتضاح برای جامعه آکادمیک قرآنی ما است
جالبتر اینکه بسیار واضح است بسیاری از نظرات کاربران از ناحیه مسئولان همین همایش بوده است و همه آنها به شدت از این افتضاح علمی خود دفاع میکنند
با سلام
بخدا قسم نقد منتقدین بر اجرای این همایش و بخصوص منتخبین که همه از خود دوستان و نیروهای دبیر علمی این همایش هستن دقیق بجا و به حق است
این لایک ها هم از طرف خودشان ایجاد میشه و تشویق می شوند
اشتباهی به من هم گفتند که لایک طرفداری بزنم قبول نکردم
متاسفم برای چنین معاون پژوهشی حیف این دانشگاه با تفکرات 200 سال قبلی
کاملا کم کاری و جهت گیری در عملکردشان مشهود است. 7 ماه قبل حضورا و کتبا پیشنهاد اهدای 400 نسخه از آثار خود (در زمینه میانرشتگی) را به مسئولین شان دادم. تاکنون هنوز جوابی نداده اند. آقایان هدایای مردم به احترام قرآن را هم فرصت ندارند بپذیرند. حتی دریغ از یک تلفن!!.. جالب اینکه در موقع حضور بنده کارمندان آنجا با وسواس خاصی از مافوق خود با عنوان «حضرت آیت الله» یاد می کردند!!!
حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
..................... قرآن را
دوستان عزیز جهت رفع ابهامات ارزیابی همایش لطفا به خبری که چند روز پیش در سایت محترم ایکنا توسط دانشگاه ارسال شده مراجعه نمایند. ؛ عنوان خبر: توضیحات دانشگاه علوم و معارف قرآن درباره نحوه داوری آثار همایش بینالمللی پژوهشهای قرآن
نمیدانم کدام واژه ها تحمل انعکاس اوج تاسف و تاثرم را دارند؟!!
لطفا در دعواها و دفاع های بعضا پوچ و عذر بدتر از گناهتان، آیات و روایات قرآن و مفاهیم ارزشمند دین را قربانی نکنید
لطفا با چنگ زدن به آیات قررآن در پی توجیه اشتباهت فاحش خود برنیایید
واای
ای کاش میدانستید این موضوعات و کشمکش ها با دین مردم چه میکند
اگر نمیتوانید عذر خواهی و جبران کنید استعفا بدهید
برای دنیا و آخرتتان بهتر است!
دقت کنید
تمام پیامها که بدون ذکر مشخصات اشخاص است (چه جو تامل برانگیزی دارد این جامعه علمی!!)، با فواصل چند ساعته و چند روزه مراجعین نوشته شده است.
اما در رابطه با نظر اینجانب – که ربطی هم به همایش نداشت ولی شهامت ذکر مشخصات خودم را داشتم- به فاصله 1/5 دقیقه یک نفر خادم القرآن! دو نقاب متفاوت زده و جواب داده است.
مرتبه اول در لباس یک ادم مودب برای بنده توضیحاتی نوشته است.
سپس، با مکث 1 دقیقه ای ، با عنوان «منتقد» توپ و تشر زده است.
آری علت ترقی محیطهای دانشگاهی ما (حتی از نوع معارفی و حدیثی و غیره اش) همین است. همین دونقابی بودنهاست که قرآن و اسلام را قربانی چنین مشاجرات «تنازع بقا» کرده است.
زهی ناشیگری که تزویر همیشه ترکیبی ناپایدار دارد. امثال بنده آنقدر تجربه داریم که این جناب را فوری تشخیص دهیم و حتی لهجه محلی ایشان را هم از روی نوشته شان بشناسیم!!!
البته، استادی به نام جناب آقای کاوند از دانشگاه علوم قرآنی با ارسال ایمیلی به بنده فرستادند (در پاسخ به همان پیام) و ضمن ابراز لطف به بنده، کم کار بودن برخی کارمندانشان زا با ذکر نام اذعان فرمودند. و ایمیل ایشان نزد اینجانب است.
لیکن، وظیفه مراجعین غیردانشگاهی نیست که تقسیمات اداری درون دانشگاه و وظایف هر کدام را از بر بدانند!!
بلکه هنر یک دانشگاه سامانمند آن است که هرکسی را در محل خودش راهنمایی و تحویل بگیرد. وانگهی، چه برای مدعای ما چه سندی بالاتر از اینکه (به اذعان خودشان در همین پیام زیر) کسی مستقیم به دفتر بالاترین مسئول مراجعه کند، و چهار جلد کتاب و درخواست کتبی او گم و گور شود؟؟؟؟
پس، این دونقابی ها را دست کم نگیریم و آن شعر بنده خیلی بی مورد نبود.
امیدوارم خبرگزاری قرآنی محترم این جواب را اجازه نمایش بدهد.