به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله اراکی، رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی در اختتامیه همایش بینالمللی دکترین مهدویت گفت: روز فتح، روز بزرگی است که قرآن کریم وعده داده است. در قرآن دو وعده بزرگ داده شده؛ این دو وعده به مومنان، صالحان و درستکاران داده شده است. نخستین وعده یوم الفتح است و وعده دیگر وعده بهشت برین در جهان دیگر.
وی ادامه داد: در هر دو وعده میراث زمین در اختیار مومنان قرار میگیرد. برقراری بهشت این دنیا در آیه «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ: و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.» (انبیا،105) آمده است.
آیتالله اراکی افزود: وعده الهی به معنی حکومت بر روی زمین است، این وعده در روز فتح تحقق خواهد یافت و به صراحت آیات آخر سوره سجده به این مسئله اختصاص دارد. در قرآن گفته شده است که این وعده بهشت زمینی و برقراری حاکمیت روی زمین و برپایی تمدن چه هنگام تحقق خواهد یافت، قرآن میگوید در روز فتح وقتی نوبت به حاکمیت تام اسلام بر روی زمین خواهد رسید و جایی برای نفاق نخواهد بود.
وی ادامه داد: در قیام آخرین که قیام برقراری حاکمیت تمدن اسلامی نهایی بر روی زمین است، جایی برای نفاق نخواهد بود و کفرِ نفاق نابود خواهد شد. دیگر همچون روز نخست و قیام محمدی(ص) اجازه زیست به منافقین در میان جامعه داده نخواهد شد.
آیتالله اراکی تصریح کرد: در روز فتح ایمان زبانی کافی نیست. در قیام یومالفتح اسلام ابراهیمی حاکمیت میکند و نه اسلام اعرابی، این اسلام اعرابی در روز فتح و برقراری تمدن اسلامی راستین از میان خواهد رفت.
وی با بیان اینکه امروز اسلام اعرابی در برابر اسلام ابراهیمی صف کشیده است، گفت: تعریف و توصیف اسلام ابراهیمی در سوره صافات آمده است. اسلام ابراهیمی اسلام یکتاپرستی است، قوام آن به وفای دو میثاق با خدا یعنی میثاق فرمانبری و میثاق نصرت است. ما باید در همه شئون زندگی به خداوند وفادار بوده و از دستورات الهی اطاعت کنیم.
آیتالله اراکی با بیان اینکه میثاق دوم اسلام ابرهیمی میثاق نصرت و یاری است، گفت: این میثاق بدان معناست که اگر ما از خدا اطاعت کنیم، خدا نیز همه ملک خود را در اختیار ما قرار خواهد داد.
وی افزود: اسلام اعرابی اسلام زبان و پیمانشکنی با خدا و بیوفایی به عهد خداست. اگر ما امروز جمع شدهایم و به ولی عصر عرض میکنیم که ما آماده اطاعت از شما و نصرت هستیم. کمبودی که در صحرای عاشورا امامت را از مردم جدا کرد، به خاطر نقض پیمان اطاعت بود. تقاضای یاری امام حسین(ع) در واقع اشاره به پیمان اطاعت بود.
آیتالله اراکی در پایان گفت: بیداری اسلامی حقیقی به معنای بازگشت به پیمان اطاعت از امام است. امامت در صحرای کربلا با تمام وجودش به یاری مردم آمد و آنچه داشت به میدان آورد، اما این امت بود که غیبت داشت.