خلأهای نرم‌افزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برطرف شود
کد خبر: 3315882
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
زارع‌‍صفت خواستار شد:

خلأهای نرم‌افزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برطرف شود

گروه هنر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه خلأهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکی از مشکلات نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد است، اظهار کرد: باید بیشتر به خلأهای نرم‌افزاری توجه شود زیرا دوری از تکرار و کلیشه در برگزاری نمایشگاه می‌تواند به جذابیت آن بیافزاید.

حسین زارع‌صفت، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: طبق تلاش‌ مسئولان برپایی نمایشگاه امسال سعی شده تا نقش زیبایی و جذابیت‌های هنری بیشتر در نمایشگاه دیده شود.

زارع‌صفت با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی خراسان رضوی، امسال توجه بسیاری به زیبایی بصری شده است، عنوان کرد: زیبایی‌ها و جذابیت‌های هنری حس زیباشناختی و معنوی را تقویت می‌کند که یکی از تفاوت‌های دهمین دوره نمایشگاه با سال گذشته در این خصوص است.

وی ایجاد فضایی بهتر برای غرفه‌ها و سهولت رفت و آمد افراد، اجرای دیواره‌های هنری که موجب القا حس معنوی می‌شود را نوآوری در نمایشگاه قرآن و عترت امسال دانست و ادامه داد: اختصاص سالن خاص برای نمایش هنرهای سنتی و صنایع دستی قرآنی، تقویت حس زیبایی شناختی معنوی، از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه خلأهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکی از مشکلات نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد است، اظهار کرد: باید بیشتر به خلأهای نرم‌افزاری توجه شود زیرا دوری از تکرار و کلیشه در برگزاری نمایشگاه می‌تواند به جذابیت آن بیافزاید.

قرآن باید تبدیل شود به زبان ناطق و در زندگی‌ها جاری شود

وی با اشاره به اینکه قرآن باید به زبان ناطق تبدیل شده تا در زندگی‌ها جاری شود، اظهار کرد: پاسخ به نیازهای جامعه از منظر مردم مهم است لذا باید کاری کرد تا قرآن به عنوان نیاز اساسی در زندگی مردم اثرگذار باشد.

زارع‌صفت ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد باید مأموریت خود را به خوبی انجام دهد تا برگزاری این نمایشگاه بخشی از مشکلات سبک زندگی و مشکلات روحی و روانی جامعه را حل کند.

وی با اشاره به اینکه در بحث اطلاع‌رسانی می توان از شیوه‌های نوین و روزمره همانند تابلو، بنر، پلاکارد، خبرگزاری رسمی و شبکه اجتماعی استفاده کرد، بیان کرد: همچنین می‌توان جلساتی را که هر کمیته و مؤسسه در نمایشگاه برگزار می‌کند را از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه حضور بخش مردمی و انجمن‌های تخصصی قرآن نیز می‌تواند در نمایشگاه مثمرثمر باشد، بر فاصله گرفتن از کارهای تکراری و ثابت تأکید و عنوان کرد: شاید اجرای زنده برنامه‌های هنری و هنرهای صنایع دستی، استفاده از پویانمایی‌ و ویترین‌های جذاب‌تر و مناسب به پیشرفت نمایشگاه و جذب مخاطب کمک بسیاری کند.

حضور نمایندگانی از کشورهای خارجی پیوندی میان دولت ها دارد

وی حضور نمایندگانی از کشورهای خارجی را در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد را پیوندی میان دولت‌ها دانست و ادامه داد:  قرآن زبان و کتاب مشترک ما با کشورهای مسلمان است لذا حضور این نمایندگان می‌تواند موجب تقویت و ارتباط معنادارتری بین مردم و به تبع آن موجب پیوند گسسته در جریان‌های حکومتی شود.

زارع‌صفت اظهار کرد: ما سعی کردیم موضوع قرآن را با صنایع دستی بیشتر مرتبط کنیم بنابراین امسال ده رشته قرآنی و هنرهای مرتبط با قرآن را به نمایشگاه قرآن و عترت معرفی می‌کنیم که شامل گلدوزی، حکاکی، معرق مس، پرچم‌دوزی سنتی، معرق چوب، نگارگری و تذهیب، فیروزه‌کاری، قلم‌زنی و حکاکی روی سنگ است.

captcha