چگونگی شکل‌گیری جشنواره سرود رضوی/ ایده اولیه جشنواره با پخش یک اثر موسیقیایی ضعیف شکل گرفت
کد خبر: 3345620
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
مربی برتر گروه‌های سرود تبیین کرد:

چگونگی شکل‌گیری جشنواره سرود رضوی/ ایده اولیه جشنواره با پخش یک اثر موسیقیایی ضعیف شکل گرفت

گروه هنر: آهنگ‌ساز و مربی گروه‌های سرود برتر کشور چگونگی شکل‌گیری جشنواره سرود رضوی را شرح داد و گفت: ایده اولیه جشنواره ضامن آهو که این روزها نام جشنواره رضوی را به خود گرفته است، با پخش یک اثر موسیقیایی ضعیف اطراف حرم در آموزش و پرورش خراسان رضوی شکل گرفت.

سید یحیی موسوی، آهنگ‌ساز برجسته کشور و مربی گروه سرود سروستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی چگونگی شکل‌گیری جشنواره سرود رضوی را شرح داد و گفت: جشنواره ضامن آهو که این روزها نام جشنواره رضوی را به خود گرفته است، با این هدف شروع به کار کرد که خلأهای موجود در آثار هنری مربوط به امام رضا(ع) را جبران کند.

پخش یک اثر موسیقیایی ضعیف، ایده اولیه جشنواره ضامن آهو را به وجود آورد

وی در ادامه افزود: در خیابان‌های اطراف حرم، یک فایل صوتی با موضوع امام رضا(ع) پخش می‌شد که به هیچ عنوان بار هنری در آن‌ وجود نداشت و یک اثر موسیقیایی بسیار ضعیف بود به گونه‌ای که نمی‌توانست معرف فرهنگ رضوی باشد، به همین دلیل آقای ترابیان، کارشناس مسئول فرهنگی وقت آموزش و پرورش خراسان رضوی، آهنگ‌سازان و هنرمندان را گردهم آورد و پیشنهاد چنین جشنواره‌ای را مطرح کرد.

این آهنگ‌ساز برجسته کشور با اشاره به اینکه تا آن زمان آثار هنری در شأن امام رضا(ع) تولید نشده بود، اظهار کرد: به همین دلیل بعد از چند جلسه فشرده و تشکیل اتاق فکر، در نهایت جشنواره‌‌ای با عنوان سرود ضامن آهو که هدف آن تولید آثار مناسب و در شأن امام رضا(ع) بود، زیر نظر سازمان آموزش و پرورش شروع به کار کرد.

وی با بیان اینکه چهار دوره این جشنواره با همین عنوان برگزار شد و بسیار مورد استقبال عمومی قرار گرفت، ابراز کرد: در این جشنواره سرودهایی از استان‌های مختلف با گروه‌ها، سبک‌های و ملودی‌های متنوع در این جشنواره جمع‌آوری شد، در پنج دوره برگزاری این جشنواره، مربی گروه سرود سروستان بودم که به یاری و لطف امام رضا(ع) در هر این دوره‌ها، به عنوان گروه برگزیده انتخاب شدیم.

دلایل عدم پیشرفت جشنواره سرود ضامن آهو

موسوی به دلایلی که باعث شد جشنواره ضامن آهو از پیشرفت باز بماند، اشاره کرد و گفت: بعد از مدتی جشنواره دیگری با پیشنهاد سیدجواد جعفری، مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تحت عنوان جشنواره فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) شروع به فعالیت کرد، به پیشنهاد ارشاد جشنواره ضامن آهو به جشنواره رضوی تغییر نام داد و به عبارتی ارشاد متولی آن شد.

وی در ادامه افزود: متأسفانه این جشنواره کم کم، رشدی منفی به خود گرفت و فعالیت‌های آن کم شد به گونه‌ای که کار به جایی رسید در هفتمین دوره‌ این جشنواره که در یزد بود، مسابقات به صورت غیرحضوری برگزار شد و بدتر از آن، تقدیر از گروه‌های برتر هم به صورت تلفنی انجام شد و جوایز با پست برای ما ارسال کردند.

این مربی گروه‌های سرود برتر کشور، علت اصلی رکود جشنواره رضوی را جدا شدن آن از آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: به نظر من مهمترین مسئله‌ای که باعث شد جشنواره سرود رضوی از مسیر اصلی خود منحرف شود، این بود که بدون فکر کارشناسی و به صورت غیرتخصصی از آموزش و پرورش که دریایی از استعداهای و قابلیت‌های فراوان بود، گرفته شد.

ارزش قائل بودن بسیاری از هنرمندان برای جشنواره

وی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از هنرمندان برای این جشنواره آن قدر ارزش قائل بودند که حتی بدون وضو به روی صحنه اجرا حاضر نمی‌شدند و جشنواره‌ای که هنرمندان این قدر برای آن ارزش قائل بودند، جا داشت که از طرف مسئولان نیز مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

مربی گروه سرود برتر سه دوره از مسابقات جشنواره آواها و نغمه‌های آسمانی، به جشنواره‌ای با عنوان سرود رضوی، که زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به کار کرده است، اشاره کرد و گفت: جشنواره‌ نوپایی با عنوان سرود رضوی زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون‌های فرهنگی مساجد شروع به کار کرده است، که فعالیتی امیدوارکننده دارد.

نکات مثبتی جشنواره سرود رضوی

وی با اشاره به نکات مثبتی جشنواره سرود رضوی ابراز کرد: این جشنواره در حوزه‌ روستایی برگزار می‌شود و کسی تا به حال در این حوزه سرمایه‌گذاری نکرده است که این امر از نقاط قوت به شمار می‌رود، ویژگی مهم دیگر جشنواره این است که مسابقات سراسری در یک روستا برگزار می‌شود و جا دارد که از برگزارکنندگان این جشنواره تشکر کنیم.

اکنون جای تأمل دارد که چرا جشنواره‌ای که به صورت خودجوش و توسط عده ای هنرمند ارزشی و دغدغه مند به وجود آمد، توسط مسئولان مربوطه، رشدی منفی به خود گرفت؛ آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان به فکر باشند تا به جای ایجاد مشکل برای هنرمندان، در صدد رفع مشکلات آن ها باشند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
سید سجاد نیازی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۳۰ - ۱۶:۵۲
0
0
با عرض سلام
بنده با اظهارات این استاد و هنرمند عزیز کاملا موافقم.
ایشان با کوله باری از تجربه این سخنان را گفته اند. بعضی از هنرمندان و گروه های سرود خوب مشهد در امر جشنواره و ارائه کار بسیار مظلوم واقعه شده اند.اگر همین طور پیش برویم در سال های آینده در مشهد چیزی به عنوان گروه سرود (به معنای واقعی کلمه) نخواهیم داشت...
امیدوارم بازم بتونم مثل سال های قبل یک جشنواره خوب سرود رو ببینم.
امیر محمد باقرزاده
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۳۰ - ۱۷:۱۸
0
0
خسته نباشید استاد
ما به غیر از رشد منفی جشنواره سرود رضوی شاهد رشد منفی درتمامی عرصه های سرود هستیم و حتی اگر بخوایم مسأله رو باز کنیم باید بگیم شاهد رشد منفی و کم لطفی های بسیار مسؤلین در تمامی عرصه ها و سبک های موسیقی و تأتر هستیم.
کم لطفی های مسؤلین در رأس نشسته باعث شده تا هنرمندان قابل دلسرد شده و عقب نشسته تا جا برای هنرمندان زیر زمینی و غیر هنرمند باز شه و آثار مبتذل موسیقیایی و تأتر رو شاهد باشیم.
لغو مجوز...، لغو کنسرت...، کنسرت مطرب بازی است...، سکوت هنرمندان... و ... یکی از هزاران تیتر نا امید کننده هنرمندان در سایت ها است که هر روز شاهد آن هستیم.
همونطور که خودتون شاهد بودید جشنواره استانی فرهنگی هنری استان خراسان رضوی امسال بدون اردو برگزار شد تا از هزینه ها کاسته بشه اما شاهد کاهش کیفیت شدید آن نیز بودیم.
به امید روزی که مسؤلین فقط پاسخگو باشند، عمل کردن پیشکش...
مهدی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۳۰ - ۱۹:۲۰
0
0
سلام
جناب اقای موسوی با تشکر از زحمات بی شاءبه شما .
بسیار دلایل منطقی و سخنان قانع کننده ای رو مطرح کردید.
امین عبادتیان
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۱۹:۱۴
0
0
با عرض سلام و تشکر از مطالب خوبتان!
بنده کاملا با سخنان آقای موسوی موافقم و این سخنان را قبول دارم.
امیر
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۱۹:۱۸
0
0
سلام!
ممنون از انتشار مطالب مفیدی مانند مصاحبه با جناب آقای موسوی. این مصاحبه ها واقعا عالی،جالب و جای بحث دارد.
علی عرفانیان
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۲۲:۱۰
0
0
با سلام و احترام .
ضمن تشکر فراوان از استاد موسوی بابت صحبت های تامل برانگیز
فقط اینکه حال سرود خوب نیست ، فکری بکنید .
سرود کار ارزشی است که با روح انسان ها سرکار دارد و روح را پرورش میدهد و میتواند با کلام و موسیقی خوب ،پیام بسیاری را به مخاطب انتقال دهد .پس شان سرود به دور از مطربی است
با تشکر
حسین
|
-
|
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۱۳:۳۴
0
0
سلام . لطفا بیشتر و بیشتر از سرود مطلب بزارید و بیشتر با بزرگان سرود مثل استاد موسوی مصاحبه کنید من که امروز با دیدن این مطلب به وجد امدم
حمیدرضا اکبری
|
-
|
۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۱۶:۳۴
0
0
سلام.من با صحبت های استادم سیدیحیی موسوی کاملا موافقم.متاسفانه تو این چند سال اخیر به علت کم توجهی یا بهتر بگم بی توجهی مسئولین بها دادن به هنر و هنرمند به پایین ترین درجه رسیده.مسئولین همش از نبود بودجه حرف میزنن که سخته باورش چون شاهد بریز وبپاش های فراوان وبی مورد دررشته های دیگه هستیم.امیدوارم افرادی که در راس هستند دلشون با هنرمندا باشه و به دنبال منافع شخصی نباشن.به امید تلنگری به مسئولین
سجاد تپلو
|
-
|
۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۱۶:۵۳
0
0
واقعا من سخنان ایشون رو از ته دل قبول دارم . به نظر بنده هم وضع این رگز های سرود خیلی خوب نیس و باید فکری برای زنده نگه داشتن نام سرود انجام داد . ممنون
captcha