به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، کمیسیون آموزش سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو با برگزاری دو جلسه به کار خود پایان داد.
گزارش جلسات پنجم و ششم کمیسیون آموزش به شرح زیر است:
پنجمین جلسه کمیسیون آموزش با پاسخ اچورانا نماینده مدیرکل یونسکو در خصوص نظرات ارائه شده توسط کشورها در مورد اجرای توصیهنامههای بازنگری شده آموزش و یادگیری بزرگسالان و آموزش فنی و حرفهای کار خود را آغاز کرد.
نماینده مدیرکل یونسکو ضمن تقدیر از مشارکت فعالانه دولتهای عضو در بازنگری این دو توصیهنامه تأکید کرد و گفت: در سال آینده یونسکو راهبرد جدیدی در زمینه آموزش فنی و حرفهای آغاز خواهد کرد.
پس از آن کمیسیون، وارد بحث ششم کمیسیون آموزش در مورد گزارش عملکرد مؤسسات مقوله اول وابسته به آموزش شد.
در این بخش رؤسای مؤسسه بینالمللی برنامهریزی آموزشی، مؤسسه یادگیری مادام العمر، دفتر بینالمللی آموزش، مؤسسه کاربرد فناوریهای جدید در آموزش، مؤسسه بینالمللی آموزش عالی در آمریکای لاتین و کاراییب، مؤسسه بینالمللی تقویت ظرفیتها در آفریقا، مؤسسه بینالمللی مهاتما گاندی در زمینه آموزش برای صلح و توسعه پایدار در هند به ارائه گزارش عملکرد خود طی دو سال گذشته پرداختند.
در ادامه تانگ، معاون مدیرکل یونسکو در بخش آموزش درخصوص فرایند ارزیابی عملکرد این مؤسسات که در سال 2012 توسط یونسکو صورت گرفت اشاره و اظهار کرد: باید ارتباط بین این مؤسسات و بخش آموزش یونسکو تقویت شود و در ارتباط با استقلال مالی این مؤسسات و اختصاص بودجه به آنها از کشورها و دولتهای این مؤسسات تشکر کرد.
معاون مدیرکل یونسکو در بخش آموزش، در پاسخ به نظرات کشورها در زمینه مدیریت مؤسسات مقوله اول، گفت: این 7 مؤسسه بازوهای یونسکو در حوزه آموزش هستند و ما بر همگرایی و مکمل بودن فعالیتهای آنها و جلوگیری از دوبارهکاری فعالیتها مطالعه و اقدام خواهیم کرد.
نمایندگان ایران در این کمیسیون، محب حسینی و امانی ضمن تقدیر از تلاشهای یونسکو در مدیریت مؤسسات مقوله اول، از همکاری نزدیک مؤسسه یادگیری مادام العمر یونسکو در آلمان با جمهوری اسلامی ایران، کمیسیون ملی یونسکو و وزارت آموزش و پرورش تشکر کردند و خواستار تقویت همکاری بیشتر مؤسسات دیگر مقوله اول در زمینه آموزش با ایران به ویژه اجرای چارچوب عمل آموزش 2030 شدند.