کد خبر: 3454558
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
زالی خبر داد:

کاهش شکایت از پزشکان

گروه سلامت: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تأکید بر اخلاق مدار بودن جامعه پزشکی کشور از کاهش شکایات مردم از پزشکان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن،(ایکنا) علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در دومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که امروز 28 آبان‌ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد دور شدن از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را یکی از آفت‌های دوران پساتحریم خواند و توجه به این مسأله از جانب جامعه پزشکی را ضروری خواند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: کار گسترده ملی با مشارکت نخبگان در این زمینه بسیار مؤثر است.

قدرشناسی از جامعه سفیدپوش/ نظارت بر فعالیت‌های پزشکی

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی باید قدرشناس جامعه سفیدپوش پزشکان باشیم؛ چراکه این قشر از جامعه پیش‌قراول خودکفایی بوده و افتخار داریم علی‌رغم همه مشکلات بر قله خودکفایی نشسته‌ایم.

زالی به تشریح نظارت بر فعالیت‌ پزشکان پرداخت و بیان کرد: منظور از نظارت فعالیت پلیسی و غیرمعقول نیست. نظارت باید منجر به برون‌داد افزایش خدمات کیفی شود که چندین نکته در این رابطه حائز اهمیت است، از جمله اینکه حرکت‌ها به‌صورت جسته و گریخته نباشد و مبتنی بر شواهد به‌عنوان موضوع مهم در دستور کار قرار گیرد. ترویج این مسئله مبتنی بر شواهد از مشکلات می‌کاهد و می‌تواند به‌عنوان یک راهبرد در درمان، آموزش و پژوهش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: باید از ظرفیت صاحبان فرآیند در امر نظارت بهره برد. بحث خودپالایشی جامعه پزشکی نیز از این مفهوم ناشی می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اخلاق مداری جامعه پزشکی ایران، تصریح کرد: اگر بخش اندکی نیز خلاف این باشد با خودپالایشی زدوده می‌شود و به‌طور کلی باید به سمتی حرکت کنیم که با نگاه فرآیندمحور در امر نظارت و افزایش کیفیت خدمات شاهد رشد اخلاق در جامعه پزشکی باشیم.

نگاه پیش‌گیرانه بروز خطا در جامعه پزشکی را کاهش می‌دهد

وی یادآور شد: نگاه پیشگیرانه، امکان بروز خطا را در قصور پزشکی به حداقل می‌رساند و از آنجایی که خطای پزشکی مسئله‌ای چندوجهی است، نگاه پیشگیرانه در این زمینه مؤثر واقع می‌شود.

زالی خاطر افزود: با وجود مشکلات زیاد در جامعه پزشکی، کارنامه خوبی را داریم و این مسئله در فضای عمومی باید تصریح شود و از طریق گفتمان عمومی نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی خاطر نشان کرد: سال گذشته در تهران یک میلیون خدمات جراحی و شبه جراحی، همچنین 95 میلیون خدمات سرپایی انجام گرفت، این درحالی است که میزان شکایت یک دهم هزار بود.

وی در پایان تأکید کرد: البته ممکن است برخی بگویند بسیاری از مردم از اعتراض خود صرف‌نظر می‌کنند، ولی در شرایط فعلی تسهیلات لازم برای شکایات از طریق مردم وجود دارد و سامانه تلفنی در این زمینه به مردم اعلام شده که از طریق آن آمارهای خوبی در بحث نظارت داشته‌ایم و این اقدام به‌صورت گسترده در سال 93 و 94، انجام گرفته است.

captcha