به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای جلسه ۷۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که سه شنبه ۱۷ آذرماه برگزار شد، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پیرامون کاهش شتاب رشد علمی، کارگروهی در دانشگاه آزاد اسلامی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.
وی افزود: اعمال آپارتاید علمی و محروم شدن دانشمندان و دانشگاههای کشور از دستیابی به بسیاری از پایگاههای علمی و فناوری جهان یکی از عوامل مهم این کاهش است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مشکل دیگر در این زمینه طولانی بودن فاصله بین پذیرش پایاننامه دانشجویان در مقطع دکترا با دفاع از پایاننامه است که موجب کاهش تولید علم در کشور شده است.
در ادامه جلسه موضوع آمایش آموزش عالی در دستور کار قرار گرفت و شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.
وی در این گزارش ضمن اشاره به تجمیع آمارهای موجود در این زمینه و یکسان سازی متغیرهای آماری، چالشهای اصلی نظام علمی و فناوری کشور در چهار عنوان دست بندی شده است.
در بخش دیگری از این گزارش راهبردهای بنیادین، تعداد موسسات آموزش عالی کشور اعم از موسسات آموزشی تحت پوشش وزارت علوم و موسسات آموزشی تحت پوشش سایر دستگاههای اجرایی و پراکندگی جغرافیایی این موسسات، آمار اعضای هئیت علمی به تفکیک رتبه علمی نیز تشریح شده است.
قسمت دیگری از این گزارش به بررسی روند تغییرات کمی دانشجویان به تفکیک جنسیت گروهها و مقاطع تحصیلی اختصاص داشت که آمارهای موجود در این زمینه ارائه شد.
قسمت پایانی گزارش ارائه شده توسط شریعتی نیاسر به مقایسه وضع موجود با اهداف تعیین شده در نقشه جامعه علمی کشور و روند تحقیق این اهداف اختصاص داشت که در این بخش بر اساس امکانات موجود و روند پیشرفت پیش بینی شده، آمار مورد نظر ارائه شد.
پس از ارائه این گزارش میرزاده طی سخنانی گفت: طبق آمار ارائه شده توسط نهادهای بینالمللی، آمار سرمایه گذاری در آموزش عالی در کشورمان نسبت به برخی از کشورهای منطقه کمتر است.
وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده توسط نهادهای معتبر کشور برای تربیت یک فرد از مقطع پیش دبستانی تا مقطع کارشناسی در کشورمان به طور متوسط ۸۳۰ میلیون تومان هزینه میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در کشور آمریکا برای تربیت یک فرد از مقطع پیش دبستانی تا مقطع دکترا مبلغ ۵۰ میلیون دلار هزینه میشود و این تفاوت در هزینهها نشان میدهد که چرا آمریکا و سایر کشورهای غربی برای جذب فارغ التحصیلان کشورشان سرمایه گذاری میکنند.
مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش هم در این جلسه گفت: توجه به عوامل محیطی و نگاه فراسازمانی از الزامات آمایش آموزش عالی است
وی افزود: موضوع آمایش آموزش عالی مسبوق و نیازمند آمایش آموزش و پرورش است
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش و آموزش عالی از امور حاکمیتی است و باید ضمن کاهش تصدی دولت در این زمینه، نقش سیاست گذاری کلان نظام در این حوزه تقویت شود.