نشان‌ کشیک زرین آستان قدس؛ نمود خدمت دیرپای ایرانیان به حضرت رضا(ع)
کد خبر: 3462285
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲

نشان‌ کشیک زرین آستان قدس؛ نمود خدمت دیرپای ایرانیان به حضرت رضا(ع)

گروه هنر: عبد‌الحسین زعفرانی، نشان‌ کشیک طلایی آستان قدس رضوی را خریداری و به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی اهدا کرد و اکنون در این مکان در حال نمایش است.

محمدحسین یزدی‌نژاد، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، از نگهداری و نمایش نشان کشیک طلایی آستان قدس رضوی، اهدایی عبدالحسین زعفرانی در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی خبر داد.
 
وی در ابتدا نشان طلایی را متعلق به عهد ناصرالدین شاه قاجار معرفی کرد و گفت: نشان دربان کشیک دو آستان قدس رضوی، مربوط به سال 1272 هجری شمسی بوده و آن را عبد‌الحسین زعفرانی از مجموعه‌داران برجسته تهران امسال به موزه حرم رضوی اهدا کرد که بر روی آن، کتیبه «السلطان علی بن موسی الرضا(ع)» و در پایین آن کلمه «کشیک دو» حکاکی شده است.
 
عبد‌الحسین زعفرانی، مجموعه‌دار تهرانی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از نشان کشیک طلایی آستان قدس رضوی گفت: این مدال را از خانواده‌ای که آن را از اجدادشان به ارث برده بودند و در زمره خادمان حرم رضوی به شمار می‌روند، بعد از دو سال پیگیری و پافشاری با قیمت بالایی خریداری کردم.
 
او، هزار و 500 سکه از دوره‌های مختلف ساسانی، صفویه، زندیه، قاجاریه و پهلوی را به نیت تبرک و تیمن به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه حرم رضوی بخشیده و به گفته این خودش، ‎‌‌نمونه این مدال دیده نشده و در نوع خود اثری منحصر به فرد محسوب می‌شود.
 
پیشکشی در سرای دوست
 
افراد زیادی تلاش کردند تا نشان را از او بخرند ولی از لحظه اول بر سر آن بود تا آن را به موجب عشق و ارادت خاص به ساحت نورانی امام رضا(ع) در کنار سایر مجموعه‌هایی که  در گنجینه آستان قدس رضوی دارد، پیشکش کند.
 
او از حفظ میرات تمدن یک ملت گفت: مدتی به دنبال رفع عیوب مدال برآمدم و بعد از مرمت اثر، آن را به موزه تقدیم کردم تا صرف نظر از نیت خیر و خداپسندانه، این شی تاریخی و معنوی، در مکانی امن و محفوظ نگهداری شود.

captcha