به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، دومین هماندیشی انقلاب اسلامی و تحولات منطقه با حضور بیش از ۳۰۰ تن از مدرسان درس ریشههای انقلاب اسلامی، بههمت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تهران و با همکاری معاونت فرهنگی و دانشکده معارف دانشگاه سهشنبه، ششم بهمنماه در محل باشگاه دانشجویان ادارهکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این هماندیشی ضمن ابراز مسرت از برگزاری این همایش گفت: مبنای همه دروس در دانشگاه، علم است، اما برخی از دروس صرفاً کارکردی علمی دارند، در حالیکه برخی از دیگر دروس ضمن کارکرد علمی، از ویژگیهای دیگری نیز برخوردارند.
وی از دروس علوم انسانی، از جمله ادبیات فارسی، بهعنوان دروسی که میتوانند پایه وحدت ملی و موجب ارتقای شان ملت باشند یاد کرد و افزود: مثلا تدریس ادبیات فارسی، شناساندن و آموزش اشعار شاعران بزرگی چون مولوی، حافظ و سعدی، در کنار انتقال یک علم، انتقال یک احساس قوی و مؤثر نیز محسوب میشود.
رئیس دانشگاه تهران دروسی مانند معارف و ریشههای انقلاب اسلامی را نیز جزو دروسی دانست که منتقلکننده یک احساس و پایهگذار وحدت ملی در کشور هستند و در ادامه تصریح کرد: دروسی از این دست که حدود 10 درصد از کل دروس دانشگاهی را تشکیل میدهند از همین منظر باید مورد توجه قرار گیرند.
نیلی احمدآبادی کار تدریس این دروس را بسیار سخت عنوان کرد و افزود: در مقایسه با سایر دروس، به دلایل مختلف، از جمله اینکه محتوای این دروس کاملاً باید در داخل کشور تأمین شود و دیگر اینکه معمولاً این دروس جزو اولین دروسی هستند که برای دانشجویان ارائه میشوند، کار تدریس درسهایی مانند ریشههای انقلاب اسلامی بسیار سخت و حساس است و به همین علت باید توجه بیشتر و جدیتری به اینگونه درسها انجام شود.
رئیس دانشگاه تهران با یادآوری این نکته که معمولاً دانشجویانی که وارد دانشگاه تهران میشوند جزو نخبهترین دانشجویان کشور هستند، گفت: شما اساتید با دانشجویانی نخبه روبهرو هستید که از نظر ذهنی کاملاً فعال بوده و با یک ذهنیت فعال نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی وارد دانشگاه شدهاند؛ لذا هرچه ارائه این دروس دقیقتر و علمیتر باشد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد و دانشجویان از کلاسهای مربوط به این دروس استفاده بیشتری خواهند کرد.
نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از سخنان خود به خطر گسست نسلها در کشور اشاره کرد و افزود: نسل حاضر و نسلهای آینده، خود انقلاب را تجربه نکردهاند و به همین خاطر شاید با بسیاری از مفاهیمی که برای نسلهای اول و دوم انقلاب آشنا هستند، مانوس نباشند. این موضوع کار شما را سخت میکند، چرا که باید به روشی علمی و قابل پذیرش، اصل انقلاب و ارزشهای آن را برای دانشجویانی تبیین کنید که تجربه شخصی از این رخداد مهم نداشتهاند.
رئیس دانشگاه تهران در خاتمه سخنان خود، ضمن قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این همایش، بهویژه دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و نیز مهمانان و شرکتکنندگان در این همایش، آمادگی دانشگاه تهران را برای کمک به ارائه هرچه بهتر درس ریشههای انقلاب اسلامی به دانشجویان اعلام کرد و برگزاری این همایش را فرصتی خوب برای استفاده از نظرات صاحبنظران این درس برای نیل به هدف یادشده ارزیابی کرد.
لازم به یادآوری است که در بخش اول این همایش در کنار تعدادی از استادان و مؤلفان کتابهای مربوط به درس ریشههای انقلاب اسلامی، عراقچی، معاون وزیر امورخارجه و مذاکرهکننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات مربوط به برجام و شفیعی، معاون مطالعات راهبردی وزیر اطلاعات، نیز سخنانی ایراد کردند.