کد خبر: 3477086
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
در گفت‌وگو با دانشجوی منتخب طرح دانشجومعلم قرآن مطرح شد؛

از تحصیل ادبیات عرب تا قرآن‌آموزی در قدمگاه

گروه دانشگاه: اتمام نخستین دوره طرح دانشجو معلم قرآن کریم فرصت مناسبی است تا به منظور آگاه شدن از کم و کیف این طرح با دانشجویان منتخب طرح به گفت‌و‌گو بنشینیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، طرح دانشجو معلم قرآن کریم، با هدف ریشه‌کن کردن بیسوادی قرآنی، به ویژه در محیط‌های دانشگاهی به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در نیمه دوم مهرماه سال جاری اعلام فراخوان داد و با استقبال چشمگیر دانشجویان آغاز شد.

دوره نخست این طرح پس از چندین مرحله آزمون از میان دانشجویان پسر آغاز شد و پس از انجام آموزش‌های قرآنی به مدد بهره بردن از اساتید بنام، برنامه‌ریزی منسجم و برگزاری ۲ اردوی ۳ روزه در شهرهای تهران و قم، نهایتا ۳۰ دانشجو موفق به کسب نمرات لازم و قبولی در آزمون پایانی طرح شدند. بر اساس اهداف این طرح، دانشجویان یاد شده باید پس از اتمام طرح، آموزش‌های کسب شده را در قالب حلقه‌های چند نفره به سایر افراد به‌ ویژه دانشجویان منتقل نمایند تا بیسوادی قرآنی به طور کامل از جامعه و خاصه محیط‌های دانشگاهی رخت بر بندد. گفت‌وگو با یکی از این دانشجویان را در ادامه بخوانید:

مجتبی جابری متولد ۱۹ شهریورماه ۱۳۷۱ در آبادان و دانش آموخته مقطع کار‌شناسی زبان و ادبیات عرب از دانشگاه شهید چمران اهواز است؛ در معرفی خود می‌گوید، اصالتا آبادانی و ساکن محله قدمگاه امام رضا(ع) در آبادانم و در همین قدمگاه نیز به فعالیت قرآنی می‌پردازم.

برخلاف آبادانی‌های عاشق فوتبال، مجتبی چندان اهل فوتبال نیست، اما می‌گوید، تا جایی که بتوانم امکانات ورزشی را برای دوستانم در این زمینه فراهم می‌کنم و از بازی آن‌ها لذت می‌برم.

ایکنا: درباره فعالیت‌های قرآنی و مطالعات خود توضیح بفرمایید!

پیش از ورود به طرح دانشجو معلم نیز به فعالیت قرآنی می‌پرداختم و در کنار تحصیل، بخشی از وقتم را به مطالعه می‌گذرانم و کتاب‌های استاد مرتضی مطهری و ... جزو علاقمندی‌های مطالعاتیم است.

ایکنا: از چه طریق با طرح دانشجو معلم آشنا شدید و انگیزه شما برای حضور در این طرح چه بود؟

از طریق پیامک جهاد دانشگاهی شهید چمران با طرح دانشجو معلم قرآن کریم آشنا شدم و آنچه مرا به حضور در این طرح ترغیب می‌کرد، خدمت به قرآن، افزودن بر معلومات قرآنی و در ‌‌نهایت به اشتراک‌گذاری و انتقال این آموزه‌ها بود.

ایکنا: تا پیش از این طرحی مشابه دانشجو معلم را دیده بودید؟

پیش از این در کلاس‌های آموزشی قرآنی حضور داشتم، اما در طرحی نظیر دانشجو معلم که دارای انسجام و ویژگی‌های بارز باشد امکان حضور نداشتم.

ایکنا: ویژگی بارز این طرح را چه می‌دانید؟

نخستین نکته مثبت طرح دانشجو معلم را باید زمان‌بندی خوب آن دانست؛ تقسیم دوره به دو بخش حضوری و غیرحضوری و در ادامه پیش‌بینی دو اردو برای این طرح بسیار خوب و مفید بود و در فاصله میان دو اردو می‌توانستیم نسبت به نقاط ضعف و قوت خودمان آگاه شویم و سؤالاتمان را دسته‌بندی کنیم تا در اردوی دوم نسبت به برطرف کردن کاستی‌ها و افزایش مهارت‌هایمان اقدام نماییم. دیگر آنکه استفاده از اساتید سطح بالا و برجسته کمک شایانی به حاضرین کرد؛ همچنین محتوای دوره نسبت به زمانی که برجای آن در نظر گرفته شده بود به شکل مناسبی در نظر گرفته شده بود.

ایکنا: نقاط ضعف طرح را چه می‌دانید و برای کیفی‌تر شدن این طرح چه پیشنهادی دارید؟

ضعفی را که می‌توان به دوره وارد دانست، هم سنگ و هم تراز نبودن حاضرین در دوره و به خصوص اردوی نخست بود و کسانی در این اردو با سطح معلومات قرآنی متفاوت حضور داشتند که امکان بهره بیشتر از این اردو را کاهش می‌داد؛ خوشبختانه این ضعف در اردوی دوم مرتفع شد و اردوی دوم طرح که در شهر قم برگزار شد، این آسیب را نداشت و سطح دانشجویان حاضر در این اردو به هم نزدیک بود و محتوای دوره نیز تخصصی شد و شیوه تدریس و نحوه کلاس داری در کنار مواردی چون تجوید را فرا گرفتیم.

ایکنا: پس از اتمام طرح، فعالیت قرآنی شما چگونه است؟ آیا توانسته‌اید به اهداف طرح دانشجو معلم کمک کنید؟

اگر هدف طرح را آموزش و پرورش مربی قرآن بدانیم باید بگویم تا حد زیادی این دوره موفق عمل کرده است، من نیز تا حدی خودم را با این هدف هماهنگ کردم و فعالیت قرآنی‌ام را به محله‌ای که در آن زندگی می‌کردم منتقل کردم.

ایکنا: هم اکنون فعالیت قرآنی شما چگونه است؟

شبهای یکشنبه، سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه پس از نماز مغرب و عشا در قدمگاه امام رضا(ع)، کلاس‌های قرآنی را برگزار می‌کنیم؛ تابستان گذشته کلاس‌های روخوانی و روانخوانی را برگزار کردیم و از مهرماه نیز در حال برگزاری کلاس‌های حفظ هستیم.

خوشبختانه کلاس‌ها با استقبال خوبی همراه است، تنوع جالبی در کلاس‌ها برقرار است، از کودکان دبستانی تا افراد ۳۰ ساله در کلاس‌های ما حضور دارند؛ اما متاسفانه امکانات چندانی برای آموزش این افراد در اختیار نداریم و تنها وسایل آموزشی که در اختیار داریم محدود به یک ماژیک و وایت برد است و جدا از فضای کوچکی که در اختیار داریم، میز و صندلی نیز در این کلاس وجود ندارد.

کلاس‌ها از ساعت ۷ شب دایر می‌شود و معمولا یک ساعت به طول می‌انجامد؛ فعلا تمرکز ما بر روی حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم است و کوچکتر‌ها به اقتضای سن، استعداد خوبی در یادگیری نشان می‌دهند.

captcha