مراحل جذب مؤذن در حرم رضوی
کد خبر: 3492118
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

مراحل جذب مؤذن در حرم رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه 20 مؤذن به صورت ثابت در افق‌های شرعی معین به اذان‌گویی می‌پردازند، گفت: این افراد برای حضور و تلاوت در این بارگاه، مراحل مختلفی را بايد طی کنند.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص شیوه و مراحل جذب مؤذن برای بارگاه ثامن‌الحجج(ع) گفت: در آستان قدس رضوی به صورت هفتگی و ثابت به غیر از نماز جمعه، 20 اجرای زنده‌ اذان افق شرعی در حرم مطهر انجام می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: 20 مؤذن به صورت ثابت در افق‌های شرعی معین به اذان‌گویی می‌پردازند و در هنگامی که مؤذنان مشکل یا مأموریت تبلیغی دارند و نمی‌توانند حضور یابند، از افرادی که در لیست رزو هستند، استفاده می‌کنیم.
مراحل جذب مؤذن در حرم رضوی
وی افزود: روش دعوت از مؤذنان بدین‌گونه است که به صورت میانگین هر دو سال یکبار فراخوان عمومی ارائه می‌شود و در آن از افرادی که صلاحیت دارند، دعوت به عمل می‌آید؛ در اداکه این روند فایل صوتی اذانشان توسط شورای سیاست‌گذاری با حضور سید مرتضی سادات‌فاطمی، هاشم روغنی و محمدجواد‌ پناهی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی استماع می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینی گفت: براساس آیین‌نامه‌ اوقاف و آیین‌نامه‌های رسمی مسابقات کشوری اوقاف، چهار آیتم تجوید، صوت، لحن و تن صدا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و افرادی که به سطح استاندارد و کیفی برای اذان‌گویی رسیده باشند، برای آنها مجوز اذان‌گویی در حرم مطهر صادر می‌شود.
وی با اشاره به ادامه روند جذب مؤذن برای افق‌های شرعی در بارگاه حضرت رضا(ع) ابراز کرد: پس از بررسی‌های نهایی و انتخاب این افراد به عنوان مؤذن در این حرم، افق معینی برای آن‌ها تعریف می‌شود که این قاریان در آن افق به اذان‌گویی می‌پردازند.
ارزیابی سالیانه مؤذنان
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در مورد ارزیابی سالیانه مؤذنان نیز بیان کرد: اگر کیفیت اذان‌گویی ثابت باقی مانده باشد، فعالیت معنوی آن‌ها ادامه خواهد یافت و اگر کیفیت اذان به هر دلیل مثل بیماری یا کهولت سن و غیره کاهش پیدا کرده باشد، اذان‌گویی را انجام نمی‌دهند و در سایر برنامه های محافل قرآنی جهت اجرای تلاوت قرآن بکار گرفته می‌شوند.
وی با اشاره به روال کلی اذان‌گویی در این بارگاه معنوی اظهار کرد: معیار و ملاک افراد مطابق با استانداردهایی که در آیین‌نامه مسابقات کشوری اوقاف است، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوانند تلاوت و اذان فاخری را برای استماع زائران و مجاوران حریم دوست انجام دهند.
لزوم توانمندی مؤذنان در تلاوت قرآن
حجت‌‌الاسلام حسینی در خصوص توانمندی مؤذنان تأکید کرد: در برنامه‌ اجرای اذان در افق شرعی، مؤذنان باید 10 دقیقه تلاوت قرآن داشته و سپس اذان انجام دهند، بنابراین باید توانمندی تلاوت قرآن و اذان را به صورت استاندارد و کیفی داشته باشند.
وی یادآور شد: در حال حاضر از مجموعه افرادی که به عنوان مؤذن در حرم مطهر توفیق پیدا کرده‌اند، حدود 10 نفر رتبه اول مسابقات بین‌المللی را دارند و مابقی نیز کسانی هستند که در مسابقات کشوری یا استانی حائز رتبه برتر شده‌اند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه رقابت برای انتخاب مؤذن حداکثر بین 50 الی 60 نفر صورت می‌گیرد که از بین آن‌ها 25 نفر انتخاب می‌شوند، ابراز کرد: در سال 95 فراخوان جدیدی نداریم و اگر بخواهیم برنامه ای داشته باشیم، ان‌شالله متعاقبا اعلام خواهد شد.
captcha