مسئلهای که اکنون میخواهیم به آن بپردازیم این
است که هفته عفاف و حجاب که برای ما صرفاً یک هفته در طول سال است، هفته پیش تمام
شد اما گویی برای غیر مسلمانان دغدغهای نو است که در طول سال به شدت به آن توجه
دارند.
کج سلیقگی ما خوش سلیقگیهای غیر مسلمان در حوزه حجاب
و در حالی که در کشور ما همچنان اظهار نظرهای مختلف و بعضی کج سلیقگیها در فضای مجازی و حقیقی کشور در خصوص عفاف و حجاب وجود دارد، صاحبان معروفترین برندهای تولید لباس در اروپا، طراحان مد و لباس (به ویژه طراحان مد در پاریس به عنوان یکی از چهار شهر پایتخت مد جهان)، تولید کنندگان روسری و پارچه چادر و به طور کلی بسیاری از دست اندرکاران مد در کشورهای غیر اسلامی به دنبال طراحی مد پائیزه و زمستانه ویژه مسلمانان و ارائه مد ویژه رمضان سال آینده و تلاش برای وارد کردن مد رمضان به تقویم رسمی دنیای مد، تولید چادرهای ویژه کشورهای عربی، تولید پارچههای جدیدتر چادر بر اساس ذائقه و تغییر ذائقه بانوان ایرانی و ... هستند.
در یک سال اخیر برندهای لوکس چون «دولچه گابانا»، «دی کی ان وای» و «تامی هیلفیگر» به جمع دوستداران پوشاک اسلامی پیوستهاند!
اوایل سال جاری میلادی بود که برند «دولچه و گابانا» از مجموعه حجاب خود رونمایی کرد به دنبال آن برند اسپانیایی مانگو دومین برندی است که لباسهایی ویژه زنان مسلمان به بازار عرضه کرده است. در این مجموعه 45 قطعهای به مناسبت ماه رمضان و عید فطر رونمایی شده است. تونیکهای گشاد، لگینگ و کفتان - جامهای بلند و گشاد- با پالت رنگهای خنثی در این مجموعه عرضه شدهاست.
به نام رمضان به کام غیر روزهداران
نکته جالب توجه اینکه لباسهای ارائه شده به عنوان مد رمضان مشخصاً ویژه بانوان و البته لزوماً در برگیرنده حجاب کامل زن مسلمان نیستند و حتی لباس های مناسب پوشش در مهمانی و منزل نیز در این مجموعهها به چشم میخورد به زبان ساده میتوان گفت لباسهای طراحی شده ویژه رمضان صرفاً اسمی از رمضان را یدک میکشند تا خریداران مسلمان خود را به مشتریان خود اضافه کنند و چه بهانهای بهتر از رمضان برای اضافه کردن یک فصل فروش ویژه این برندها.
همان کاری که بسیاری از صاحبان برندهای معروف از سازندگان ماشین گرفته تا برندهای معروف در حوزه غذا، نوشیدنی، مسافرت، غذای آماده و حتی تولید کنندگان جواهرات در ماه رمضان با الهام گرفتن از شکل «ماه» به عنوان نماد رمضان برای تبلیغ محصول (هر چند بی ربط خود با ماه رمضان) انجام دادند.
در یک کلام میتوان گفت، حجاب بانوان مسلمان به
راهی برای نان درآوردن و ثروتمندتر شدن تولید کنندگان، طراحان و دست اندرکاران مد
و لباس غیر مسلمان تبدیل شده است.
طرح لباس کودک برای ماه رمضان!
ایران در کجای این بازار پرسود حجاب ایستاده است؟
به طور کلی میتوان گفت به جز پارچه چادری که
مصرف کننده صرف تولیدات کارخانجات ژاپنی، کرهای، چینی و ... هستیم، هنوز محصولات
مد برندهای معروف جهان وارد ایران نشده است اما قدر مسلم به زودی این اتفاق هم
خواهد افتاد.
آیا طرحهای حجاب برندهای معروف ذائقه استفاده کنندگان ایرانی را ارتقا میدهند؟
البته با توجه به طرحهای بسیار فاخر و جالب توجهی که مد حجاب برخی از برندهای اروپای عرضه کردهاند، شاید وضعیت پوشش به کمک این برندها به کمک اصلاح ذائقه پوشش دختران ایرانی آمده و شکل جامعه از بدپوشی حال حاضر کمی خارج شود. بدپوشی ناشی از استفاده از مانتوهای بلند و کوتاهی که بعضا جملات بعضاً سخیف و نامربوط در سطح شهر با کمترین ارزش ریالی خودنمایی میکنند.
آیا کسب درآمد از تولیدات عفاف و حجاب گناه است؟
اما آیا توجه به تجارت و کسب سود از حوزه عفاف و حجاب منافاتی با مباحث فرهنگی این حوزه دارد؟ و آیا اگر یک مسلمان از قِبَل ایدهپردازی، طراحی و تولید محصولات عفاف و حجاب سود سرشاری حاصل کند گناهی مرتکب شده و باید صرفاً این حوزه پر سود به غیر مسلمانان واگذار شود؟
بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن چه قدر درآمدزایی داشته است؟
حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در
پاسخ به این سؤال که نمایشگاه قرآن به عنوان یکی از معدود مراکزی که به صورت
هدفمند از لباس های طراحی شده با ملاکهای عفاف و حجاب درآمدزادیی میکند، چه قدر
درآمد زایی داشته است؟ گفت: آمار دقیقی از درآمدزایی از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه
قرآن نداریم.
دغدغه ما فرهنگ است نه درآمدزایی از حجاب
وی ادامه داد: فعالیتهای حوزه عفاف و حجاب در
نمایشگاه قرآن بیش از هر چیزی به دلیل دغدغههای فرهنگی است و انگیزههای اقتصادی
در مراحل بعدی قرار دارند به نحوی که شاهد هستیم برخی از تولید کنندگان بخش عفاف و
حجاب نه تنها درآمدی ندارند بلکه با انگیزههای مترقی توسعه فرهنگ عفاف و حجاب
هزینه هم میکنند. البته کارگروه ساماندهی مد و لباس در تلاش است در راستای کاهش
هزینهها گام بردارد.
نمایشگاه قرآن، بخش عفاف و حجاب!
قبادی در پاسخ به این سؤال که آیا بین درآمدزایی از تولیدات عفاف و حجاب و کارهای فرهنگی در این حوزه منافاتی وجود دارد؟ گفت: ما ارزیابی اینکه منافاتی بین این دو امر وجود داشته باشد نداریم.
وی ادامه داد: در فعالیتهای مرتبط با ماه رمضان، محور بازار نیست اما یک ارتباط منطقی بین برنامه ریزی مالی خانواهها و بازار ایجاد میشود و ما میتوانیم از آن به عنوان بازار رمضان یاد کنیم و نمونههای مختلفی از این بازار در کشورهای مختلف اسلامی و حتی غیر اسلامی که مسلمان نشین هستند وجود دارد. این نگاه اسلامی زمینه اقتصادی را برای فعالان فراهم میکند.
دبیر کارگروه ساماندهی مدد و لباس ایرانی ـ اسلامی تصریح کرد: برندهای غیر اسلامی هم در زمینه بازار رمضان تلاش و منافعی را در این حوزه کسب کردهاند و حتی با طراحی لوگوهای خاص با «هلال ماه» و در شبکههای مجازی وقعیت جدیدی را برای خودشان دست و پا کردهاند که نشان میدهد به دنبال نگاه اقتصادی هستند.
وی ادامه داد: اما تأکید ما این است که اگر ما نگاه اقتصادی را مطرح کنیم شاید به صلاح نباشد و عوارض متعددی را داشته باشد و نگاه سنتی، دینی و اسلامی ما شاید به نوعی باشد که در کنار مسائل دینی و ارزشی موضوعات اقتصادی هم دنبال شود اما فکر نمیکنم مناسب باشد که صرفاً جنبههای اقتصادی را در این حوزه ببینیم.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خاطر نشان کرد: طبعاً دست اندرکاران این حوزه میتوانند فعالیتهایی را پیش بینی کنند که محدود به نمایشگاه و ایام رمضان نباشد و این کار با تلاش سایر نهادها میتواند شکل بگیرد و بازارهای فعال و رسمی عفاف و حجاب و مجتمعهای دائمی عفاف و حجاب میتواند ایجاد شود.
وی در پایان گفت: برآورد رسمی محاسبات مالی بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن امسال به زودی به صورت رسمی اعلام میشود.
به گزارش ایکنا، نمایشگاه قرآن امسال به دلیل
مشکلات مالی با محدودیت بسیار زیادی برگزار شد در حالی که اگر هر یک از بخشهای
نمایشگاه مانند بخش عفاف و حجاب سودآوری مالی داشت و به جنبه اقتصادی کارهای فرهنگی نیز
توجه میشد، قدر مسلم میشد نمایشگاه قرآن را به صورت بسیار قویتری برگزار کرد.
اما چرا طراحی مد و لباس در ایران هنوز به مرحله درآمدزایی قوی نرسیده است؟ این سؤالی بود که با تعدادی از طراحان لباس مطرح کردیم. یکی از طراحان لباس مسئله قیمت پارچه و نوسانات مربوط به آن را به عنوان یکی از مشکلات مطرح در این حوزه عنوان کرد. وی معتقد بود برای تهیه لباس خوب باید پارچههای مناسب داشت، اما تهیه لباس با پارچههای گران قیمت هزینه دوخت لباس را به شدت بالا میبرد و همین مسئله موجب شده به طور کلی بازار ایران پر باشد از لباسهایی با دوختهای معمولی و پارچههای معمولیتر.
وقتی بازاریان ریسکناپذیرند
یکی دیگر از طراحان لباس با تأکید بر اینکه توان طراحی لباس با معرفههای ایرانی ـ اسلامی به صورت بسیار قوی در میان این قشر وجود دارد، اظهار کرد: این کارشناسان، طرحهای بسیار ارزشمند و با مؤلفههای ایرانی اسلامی تهیه میکنند اما تبدیل این طرح به لباسی برای عرضه گسترده به بازار، نیازمند همکاری تولید کنندگان است، اما تولید کنندگان ترجیح میدهند به جای ریسک بر روی طرحهای داخلی، یک طرح از خارج از کشور آورده و با الگوبرداری از آن به تولید لباس اقدام کنند.
مهم این است: نامش خارجی باشد
تولید کننده دیگری در حوزه لباس به خبرگزاری ایکنا گفت: به طور کلی قدرت ریسکپذیری تولید کنندگان ایرانی بسیار پایین است. در حال حاضر بهترین تولیدات ایرانی به اسم برندهای خارجی در داخل تولید و عرضه میشود اما همین تولید کنندگان جرئت ندارند نام و برند ایرانی بر روی لباسهای خود بزنند چرا که فرهنگ غلطی در کشور رایج است که بر اساس آن همه به دنبال حک بودن نام برندهای خارجی بر روی لباسشان هستند. وقتی هنوز در داخل کشور نمیتوانیم محصولاتمان را به اسم خودمان تولید کنیم چگونه میتوانیم محصولات ایرانی اسلامی به جهان صادر و صاحب برند باشیم. هنوز مردم به تولید کنندگان داخلی اعتماد ندارند.
واقعیت مسلمی که گویی به شدت از آن غفلت شده این
است که مسلمانان باید از منظر اقتصادی برای خود و دیگران سودآوری داشته باشند در
دنیایی که اقتصاد حرف اول را میزند و همه نهادهای فرهنگی نیز معترف هستند که به
دلیل مشکلات اقتصادی توان اجرای بسیاری از برنامههای خود را ندارند چرا باید حوزه
پر سود مد و لباس اسلامی به کشورهای غیر اسلامی واگذار شود؟ اگر نگاه مسئولان به حوزه عفاف و حجاب صرفاً فرهنگی باشد و راهکارهای عملی جلب مظر مشتری از طریق عرضه محصولات ارزشمند داخلی با ملاکهای اسلامی در نظر گرفته نشود، همچنان در این حوزه راه به جایی نخواهیم برد.
در کنار همه عبادات اسلامی نگاه اقتصادی نیز به
دقت طراحی شده و حتی پایان ماه روزه داری نیز با یک کار اقتصادی یعنی دادن زکات
فطریه است، هرگز اسلام مسلمانان را از تلاش، تولید، کسب ثروت و ... منع نکرده است
و لازم است مسئولان مد و لباس کشور نگاه جدیتری به جنبه اقتصادی این مقوله آن هم
در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل داشته باشند.
و باید این هشدار را جدی گرفت که اگر حوزه مد اسلامی را جدی نگیریم، مانند بسیاری دیگر از حوزه ها وارد کننده مد اسلامی از کشورهای غیر اسلامی خواهیم بود.