یادواره 56 شهید محله جانباز «کارخانه قند آبکوه» مشهد
کد خبر: 3533661
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴
در آخرین روز از هفته دفاع مقدس برگزار شد؛

یادواره 56 شهید محله جانباز «کارخانه قند آبکوه» مشهد

گروه هنر: مراسم یادواره شهدای محله جانباز «کارخانه قند آبکوه» مشهد با حضور مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد و از پلاک سردر منازل خانواده شهدا رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم یادواره 56 شهید محله جانباز «کارخانه قند آبکوه» مشهد، شب گذشته، ششم مهرماه با حضور اکبر نجاتی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان‌رضوی، خانواده‌های شهدا و جانبازان و عموم مردم مقابل مسجد حضرت ابوالفضل(ع) این محله برگزار شد.
در ابتدا، پس از قرائت قرآن کریم توسط مهدی رضایی، از قاریان حرم رضوی، رضا ابراهیمی، فرمانده پایگاه بسیج شهید مهدی‌نیا مسجد حضرت ابوالفضل(ع) به ارائه توضیاتی در خصوص برگزاری این یادواره پرداخت؛ براساس توضیحات وی، محله «کارخانه قند آبکوه» مشهد 56 شهید تقدیم انقلاب کرده است که 46 شهید از خانواده‌های محله و 10 شهید از خانواده‌هایی بوده‌اند که پس از جنگ در محله «کارخانه قند آبکوه» ساکن شده‌اند.
در ادامه، اکبر نجاتی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان‌رضوی در پاسخ به سوال مجری که چرا به جبهه و میدان جنگ رفتید، اطاعت از فرمان امام و ادای تکلیف شرعی را انگیزه حضور درجبهه عنوان و بیان کرد: من اطمینان می‌دهم جوانان امروز از جوانان زمان جنگ کمتر نیستند؛ شاهدش هم همین شهدای مدافع حرم هستند؛ این روزها جوانان زیادی به من مراجعه می‌کنند، مصرّ هستند و تقاضا دارند به عراق و سوریه بروند و از حرم‌های اهل بیت(ع) دفاع کنند؛ این‌ها همه اقتدا کردن به سید الشهد است.
جانباز شدنم فضل خداوند است
مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان‌رضوی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با چگونگی رسیدن به افتخار جانبازی، ابراز کرد: در عملیات هشت فاو، جاده خاوربهار این توفیق حاصل شد؛ بسیاری افراد در این باره سوال می‌کنند که همیشه گفته‌ام: «... هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي ...، اين از فضل پروردگار من است»(نمل/40)
وی با اشاره به جداشدن بخش‌هایی از ایران در تاریخ پیش از انقلاب و دفاع مقدس، اظهار کرد: ما موفق شدیم بعد از 200 سال که دشمن بخشی از کشور را مانند هرات، سلیمانیه عراق، بخش‌هایی از مناطق نفت‌خیز قصر شیرین و ...  را از کشور جدا کرد دشمن را از سرزمین بیرون کنیم؛ تنها در زمان انقلاب بود که 30 و چند کشور به میدان آمدند و بازهم نتوانستند کاری پیش ببرند؛ 100 کشور صدام را پشتیبانی کردند اما کاری از پیش نبرد، شکست خورد و با خواری از خاک کشورمان بیرون رفت و در مقابل، مردم ما فقط خدا را داشتند و با اخلاص و ایمان پای کار آمدند و خدا نیز آنان را یاری کرد.
نجاتی در همین راستا فداکاری مادران شهدا و ایثار رزمندگان دوران دفاع مقدس را مورد اشاره قرار دارد و ابراز کرد: من سال 65 که برای گرفتن بلیت اعزام، به ایستگاه راه آهن تهران رفتم تعدادی از بانوان  در مقابل ایستگاه راه آهن ایستاده بودند که یکی از آنان از جوانی که در خودرو اعزام به جبهه بود و سرش بیرون بود پرسید داوود با شماست؟ داوود فرزندش بود؛ جوانی 16، 17 ساله با چهره‌ای معصومانه و دوست‌داشتنی به آغوش مادرش رفت؛ مادرش او را بوسید، بویید و گفت خون تو که از خون امام حسین(ع) رنگین‌تر نیست؛ او به راه اسلام رفت، تو هم برو، خدا به همراهت.. اگر شهید شدی، مرا هم شفاعت کن؛ برای من مقدور نیست که به جبهه بیایم؛ در همان حال، مردم در خیابان به این صحنه گریه می‌کردند؛ این ایثار مادران ما در دفاع مقدس بود.
شهدای ما با شعار انتقام سیلی حضرت زهرا(س) به میدان جنگ رفتند
مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان‌رضوی در ادامه بیان خاطرات از شهدا، از شهید سرافراز، شهید برونسی نام برد و اضافه کرد: در آخرین جلسه پیش از عملیات بدر، سردار رحیم‌صفوی احساس کرد شاید برونسی نتواند این عملیات را انجام دهد و به برونسی گفت طرح عملیات کند اما شهید برونسی در پاسخ گفت: «آقارحیم! عملیات خیبر را هم همین‌طور به سرانجام رساندیم؛ مطمئن باش به اهداف می‌رسیم و در زمین دشمن پیاده می‌شویم؛ اگر زمان شهادت حضرت زهرا(س) نبودیم، امروز آمدیم تا انتقام سیلی حضرت را بگیریم، تا آخرین نفس با دشمن می‌جنگیم، دشمن از ما عبور نخواهد کرد مگر اینکه شهید شویم»؛ شهدای ما با این شعار به میدان رفتند، ایثار کردند و اجازه ندادند این کشور به دست استکبار بیفتد؛ امروز نیز هر عزتی که در کشور وجود دارد و اینکه محرومان در یمن، فلسطین، سوریه، عراق و ... به جنبش درآمده‌اند، مرهون زحمات خانواده‌ها و خون شهدا است.
نجاتی با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که «جنگ ما گنج بود» از مردم برای حضور در جشنواره گنجینه‌های ماندگار و ثبت خاطرات شهدا، اسارت، بدرقه و... دعوت کرد و از مردم درخواست کرد تا با مراجعه به وبگاه «باغ هشتم» و یا کانال تلگرامی بتوانند خاطرات شهدا را که گنج‌های دفاع مقدس به شمار می‌روند را استخارج و ارائه کنند.
 وی در پایان به نقل خاطره‌ای در رابطه با شیوه زندگی شهدا پرداخت و افزود:.  شهدا در مقابل نامحرم چشم‌های خود را می‌بستند این سیره شهدای ماست که همان عمل به آیه قرآن است که فرمود: «... قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ، به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند»(نور/30)؛ این‌ها برای نسل امروز و آیندگان الگوست.
حجت‌الاسلام سیدجعفر طباطبایی نیز که سخنران دیگر این مراسم بود، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس با اشاره به آیه 154 سوره آل عمران، بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید خیال نکنید اگر دشمن به شما حمله کند مومنان را تنها می‌گذاریم؛ خداوند می‌فرماید به آنها که گفتند اگر شهدا به جبهه نمی‌رفتند کشته نمی‌شدند بگو «... قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ... ، «بگو اگر شما در خانه‌هاى خود هم بوديد كسانى كه كشته شدن بر آنان نوشته شده قطعا [با پاى خود به سوى قتلگاه‌هاى خويش مى ‏رفتند»(آل عمران/154)، ما آنان را در دوران کودکی و میان‌سالی انتخاب کردیم تا جمع شوند و سیل خروشان‌شان، دشمن اسلام را از پا درآورد.
وی همچنین با اشاره به آیه «... وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ...، «و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض ديگر دفع نمی‌کرد صومعه‌‏ها و كليساها و كنيسه‌ها و مساجدى كه نام خدا در آنها بسيار برده مى‌شود سخت ويران مى‌شد»(حج/40) اضافه کرد: اگر خدا این افراد را انتخاب نمی‌کرد و به فیض شهادت نائل نمی‌شدند شما مسجد، نماز جماعت و... نداشتید؛ این جوانان بزرگوار امروز و در دوران ما نیز هستند، بین مردم رفت‌و آمد دارند و این انتخاب‌شدگان الهی در روز نیاز، به میدان خواهند رفت.
خانواده شهدا؛ خلیل‌الله‌های زمان ما
حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به مقام حضرت ابراهیم نزد خداوند به دلیل گذشتن از فرزند، اظهار کرد: بعد از اینکه کارد گلوی حضرت اسماعیل را نبرید حضرت ابراهیم(ع) فرمود: «پسرم نزد خدا محترم شدی، کار تو خیلی عجیب بود که حاضر شدی هستی‌ات را در راه خدا بدهی؛ حضرت اسماعیل(ع) گفت کار شما بالاتر بود؛ شما لباس من، هم‌سنان من و یادگاری‌های مرا می‌دیدی و می‌سوختی؛ سپس حضرت ابرهیم(ع) فرمود: اگر خداوند این مصیبت را می‌داد، توان تحملش را هم می‌داد؛ کار تو باارزش‌تر بود؛ در آن لحظه، جبرئیل آمد و  گفت: کار هردو باارزش است اما ابراهیم! تو کار بالاتری انجام دادی؛ مواجه‌شدن با لباس خونین و یادگاری‌های فرزندت، نشانه عظمت و بزرگواری توست بنابراین خدا تو را خلیل خود خطاب کرد»؛ ما نیز خطاب به شهدای خانواده‌های شهدا عرض می‌کنیم ای خلیلی‌های زمان ما! امیدواریم ما را در قیامت شفاعت کنید.
سرگرد نوری، رئیس کلانتری 22 آبکوه نیز، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با بیان این مطلب که ما هرچه داریم از شهدا، جانبازان و بسیج است، ابراز کرد: ما امنیت و آسایش امروزمان را مدیون شهدا هستیم؛ بسیج پس از جنگ و نابسامانی‌ها در کنار ارتش و سپاه قرار گرفت و توانستیم دشمن را از سرزمین‌مان بیرون کنیم؛ ریشه همه این افتخارات، اعتقادات و باورهای ما است.
وی در همین موضوع اضافه کرد: اینکه الان هیچ دشمنی فکر و جرات جنگ سخت با ما را ندارد به خاطر وجود همین اعتقادات و باورهاست که در راس آن‌ها نیز اعتقاد به ولایت فقیه به عنوان ستون اصلی نظام است؛ دشمن نیز به دلیل همین ناتوانی به جنگ نرم روی آورده است.
بی‌‌حجابی و مفاسد اجتماعی آن از جمله قتل اتفاق افتاده در یکی از مجتمع‌ها، اعتیاد به فضای مجازی و لزوم کنترل کودکان و نوجوانان، برنامه‌های ماهواره‌ای، طلاق و ... از دیگر نکاتی بود که سرگرد نوری بیان کرد.
تقدیر از خانواده‌های شهدای محله جانباز «کارخانه قند آبکوه» مشهد، با حضور اکبر نجاتی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان‌رضوی و روایت‌گری، هاشم مقدس، جانباز و راوی دفاع مقدس، تقدیر از حجت‌الاسلام علی مهدویان، امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) محله «کارخانه قند آبکوه» و همچنین تقدیر از هاشم مقدس به دلیل همکاری‌هایی که در برگزاری مراسم یادواره شهدا داشت و همچنین اجرای دو سرود با موضوع مدافعان حرم و مادران شهدا توسط گروه سرود «ترنم» نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
یادآور می‌شود، در پایان مراسم از پلاک خانواده شهدا رونمایی شد؛ براساس توضیحات رضا ابراهیمی، فرمانده پایگاه شهید مهدی مهدوی‌نیا محله کارخانه قند آبکوه، این پلاک‌ها که روی آن عکس، نام، تاریخ تولد، زمان و مکان شهادت شهدای محله حک شده است، با مراجعه به منازل خانواده شهدای محله در شب‌های آینده، بر سردر منازل آنان نصب خواهد شد.
captcha