کد خبر: 3536046
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
استاد فلسفه و نجوم حوزه:

مراد از تبیان بودن قرآن تامین نیازهای فیزیکی و متافیزیکی است

گروه حوزه های علمیه: استاد فلسفه و نجوم حوزه با تاکید بر توسعه مباحث نجوم و هیئت قرآنی در حوزه گفت: قرآن مجید کتابی است که خودش، خود را به عنوان تبیان همه چیز معرفی کرده؛ یعنی هر چه فکر کنید و نیازتان از نظر دنیا و فیزیک و متافیزیک بوده گفته شده و از جمله این نیازها دانش فضا است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین علی زمانی، استاد هیئت و نجوم حوزه و از شاگردان علامه حسن زاده آملی امروز 15 مهرماه، در همایش علمی «نگرش قرآن کریم به فضا» گفت: قرآن مجید کتابی است که خودش، خود را به عنوان تبیان همه چیز معرفی کرده؛ یعنی هر چه فکر کنید و نیازتان از نظر دنیا و فیزیک و متافیزیک بوده در آن گفته شده و از جمله این نیازها دانش فضا است.
وی افزود: قرآن درباره فضا چند دسته آیات دارد یک دسته مربوط به اعمال عبادی ماست مانند «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ...(187 بقره)» که در ظاهر امری عبادی است ولی آنقدر عمیق است که دانشمندان برای تبیین خیط ابیض و اسود بسیار کوشیدند تا پی ببرند که طبق چه قانونی بوده و به نتیجه رسیدند که خط ابیض خورشید در 18 درجه افق، روشن می‌شود و آن هنگام نماز صبح است اما اینکه چگونه این 18 درجه باید قاعده‌مند باشد را از پیامبر آموختند زیرا فرمود تعبیر دلوک شمس در آیه «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا (78 اسراء)» عبارت از این است که خورشید در آن دایره قرار گیرد که همان دایره نصف النهار است.
زمانی عنوان کرد: پیامبر در عمل هم این مسئله را  نشان داد یعنی وقتی وارد مدینه شدند مسجد ساختند و دیوارهای شرقی و غربی آن دو دایره نصف النهار بود و فرمودند وقتی سایه به قدر  یک بند انگشت پدید آمد شروع به نافله ظهر کنید و بعد نماز ظهر را می‌خواندند و وقتی سایه شاخص به اندازه خود شاخص شود که امروزه به اندازه تانژانت 45 درجه است موقع نماز عصر بود.
وی با بیان اینکه جوزجانی اولین فردی است که به صورت اندیشمندانه از همین آیه قرآن کسینوس 108 درجه را به دست آورد بیان کرد: اندیشمندان فهمیدند که ارتباطات ریاضی از این آیات قرآن به دست می‌آید از این رو اینکه می‌گویند حرکت و گردش زمین را گالیله کشف کرده است اشتباه است زیرا 17 دانشمند مسلمان قبل از وی قائل بودند که برنامه بطلمیوسی ایراد دارد.
وی افزود: بوعلی و ملاصدرا معتقدند که اجرام سماوی تمایل به یکدیگر دارند نه اینکه نسبت به یکدیگر گرانش داشته باشند و این قانون را از آیه«اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ(2 رعد)» استخراج کردند.
زمانی گفت: امام علی(ع) و امام رضا(ع) در تبیین آیه فرمودند این ستون را شما نمی‌بینید ولی ستونی نورانی است؛ امام علی فرمود در آسمان ها نیز شهرهایی است که هر شهری به نوری مرتبط است و درباره کهکشان نیز فرمودند که اینها تار و پود آسمان را در دست دارند.
وی افزود: درباره تلسکوپ هابل با این همه شهرت گفته‌اند تاکنون به اندازه یک سکه از فضا را کاوش کرده و تصویر آن را به دست آورده ولی قرآن همه این مباحث را گفته است و لسان ائمه نیز به آن پرداخته‌اند مثلا امام صادق درباره نور صحبت کردند و دانشمندانی نیز براین اساس مباحث اپتیک را شکل دادند.
وی تاکید کرد: آیات نجومی قرآن همه با توحید در کنار یکدیگر است، و نباید تصور کنیم که این همه شگفتی از روی بیهودگی و بازی درست شده است.
captcha