«هیهات من‌الذله»، تنها شعار مترقی و کوبنده‌ که نمونه ندارد
کد خبر: 3536149
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
خطیب جمعه کاشمر بیان کرد:

«هیهات من‌الذله»، تنها شعار مترقی و کوبنده‌ که نمونه ندارد

گروه سیاسی: خطیب جمعه کاشمر با اعلام اینکه هر چه بشر پیشرفت می‌کند شعارهای عاشورایی نمود بیشتری پیدا کرده و دنیا بیشتر احساس می‌کند که به این شعارها نیازمند است، ابراز کرد: «هیهات من‌الذله» تنها شعار مترقی است که هنوز کوبنده‌تر از آن پیدا نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی، خطیب جمعه کاشمر، در خطبه های عبادی ـ سیاسی این هفته، 16 مهرماه در کاشمر ایجاد روحیه انقلابی و به دست آوردن جرات و جسارت برای مقابله با ستمگران را یکی از آثار مثبت نهضت خونین امام حسین(ع) برای ملت ایران دانست و افزود: بعد از حادثه کربلا، قیام‌هایی بسیاری در دنیا شکل گرفت که الهام گرفته از نهضت عاشورا بود و قیام مختار و سربداران در میان مسلمانان و قیام گاندی در بین غیرمسلمانمان از آن جمله هستند.
وی با اعلام اینکه گاندی که یک آتش‌پرست بود در مبارزه با پیر استعمار انگلیس اعلام می‌دارد که من از حسین(ع) درس گرفته‌ام و سرمشق و الگوی من در این مبارزه بی‌امان علیه انگلیسی‌ها برگرفته از عاشورا و نهضت حسینی است، اظهار کرد: بسیاری از دانشمندان اروپایی هم بودند که در رابطه با قیام امام حسین(ع) سخنان بسیاری گفته‌اند به‌طوری‌ که معتقدند این قیام یک حرکت جهانی و ماندگار بود که برای بشریت به یک الگو تبدیل شد.
حجت‌الاسلام طباطبایی در همین رابطه انقلاب عظیم الهی و اسلامی ایران که به رهبری امام راحل انجام شد را از تأثیرات قیام حسینی دانست و افزود: این ملت توانست با شکستن هیمنه استکبار و طاغوت، امروز خودش به الگوی ملت‌های آزاده دنیا تبدیل شود.
بشریت امروز، نیازمند شعارهای امام حسین(ع)
وی با اشاره به اینکه امروز ملت‌های بسیاری از ملت ایران که خود از امام حسین(ع) درس گرفته، الگو می‌گیرند، تصریح کرد: بشر امروز بیش از هر زمان دیگری به شعارهای امام حسین(ع) نیازمند است.
امام‌جمعه کاشمر شعار «هیهات من‌الذله» را یکی از شعارهای امام حسین(ع) دانست که برای همیشه جاودانه خواهد ماند، اظهار کرد: امام حسین(ع) با این شعار به همه فهماند که شهادت در راه خدا را جز سعادت چیزی نمی‌بیند.
وی با اعلام اینکه هر چه بشر پیشرفت می‌کند شعارهای عاشورایی نمود بیشتری پیدا کرده و دنیا بیشتر احساس می‌کند که به این شعارها نیازمند است، تأثیر قیام امام حسین(ع) بر همه مکتب‌ها و انسان‌هایی که دارای هر مذهب و دینی هستند را مشهود دانست و افزود: «هیهات منه الذله» تنها شعار مترقی است که هنوز کوبنده‌تر از آن پیدا نشده است.
حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه دشمنان با تخریب، موضع‌گیری و بدگویی و حتی پول دادن به مفتی‌ها جهت حرام اعلام کردن عزاداری، تلاش می‌کنند قیام عاشورا را به فراموشی بسپارند، گفت: بحمدالله هر روز هیجان مسلمانان، شیعه و حتی غیرمسلمانان نسبت به شناختن قیام امام حسین(ع) بیشتر می‌شود.
وی در ادامه، مبارزه با بی‌تفاوتی را از دیگر درس‌های بزرگ قیام سیدالشهدا(ع) دانست و اظهار کرد: امام حسین(ع) فلسفه قیام خود را امر به‌ معروف و نهی از منکر می‌داند، به همین جهت نباید در برابر این فریضه مهم بی‌تفاوت بود.
حجت‌الاسلام طباطبایی با تأکید بر اینکه اگر جامعه فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند فردی همانند یزد بر مسلمان تسلط پیدا خواهد کرد، افزود: زمانی جامعه اصلاح می‌شود که همه احساس مسئولیت کرده و در ترویج معروفات تلاش کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از متولیان اماکن مقدس، خطبا و سخنران‌ها خواست از فرصت پیش آمده در ماه محرم در جهت جذب جوان‌ها به معنویت، آزادگی و ترک گناه به‌‌خوبی استفاده کنند، گفت: باید در معرفی الگوهای مقدس، دینی و عاشورایی خوب عمل کنیم.
امام‌جمعه کاشمر با انتقاد از اینکه برخی افراد در معرفی چهره حضرت زینب(س) بعضاً به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گویا ایشان جز مصیبت، رنج و خواری چیزی ندیده است در صورتی که این‌طوری نیست، از حضرت زینب(س) به‌عنوان شخصیتی علمی، صاحب سخاوت، صبر، شجاعت و ... نام برد و اظهار کرد: این ظلم است که عده‌ای این شخصیت بزرگ را طوری معرفی می‌کنند که بسیاری حتی حاضر نیستند اسم حضرت زینب(س) را چون مصیبت کشیده است، روی فرزندان خود بگذارند.
اگر پیام کربلا را به‌درستی به جوانان معرفی نکنیم، مسئول هستیم
امام جمعه کاشمر با تأکید بر ضرورت تبیین درست نهضت حسینی(ع) اظهار کرد: اگر در این رابطه کوتاهی کنیم، علیرغم اینکه عزاداری می‌کنیم به امام حسین(ع) ظلم کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه اگر پیام کربلا را به‌درستی به جوانان معرفی نکنیم، مسئول هستیم، عنوان کرد: در عرصه کربلا، دو نماد حق و باطل وجود دارد که بیعت با امام حسین(ع) و روی‌گردانی و تنفر از یزید و یزدیان نماد حق است.
وی با بیان اینکه کسی که به دنبال گناه برود در واقع بیعت خود با امام حسین(ع) را شکسته است، اظهار کرد: همان‌گونه که به امام حسین(ع) ارادت داریم، باید دستورات اسلام را هم جدی بگیریم، زیرا حضرت فدای دستورات الهی و دین شد و لذا حسینی، کسی است که آزاده باشد و در بند معصیت و گناه نباشد.
خطیب جمعه کاشمر با بیان اینکه هر چند امام حسین(ع) از همه چیز خود گذشت اما ما از غرور، شهوت، ریاکاری و خودخواهی خود نمی‌گذریم، به سنت حسنه گریه کردن اشاره کرد و ادامه داد: دشمنان در برابر سنت حسنه گریه و عزاداری ما جبهه گرفته و شمشیر را از رو بسته‌اند.
حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه جوان‌ها باید بدانند که هیچ چیز کوبنده‌تر و قوی‌تر از گریه بر امام حسین(ع) برای عقب راندن دشمن نیست، عنوان کرد: فریاد علیه ظلم هیجانات و احساسات انسان را برای مقابله با دشمن و ستمگران، استکبار و ایادی آن‌ها زیاد می‌کند.
وی با بیان اینکه دشمنان از آن جهت که گریه بر امام حسین(ع)، بنیان آن‌ها را از بین می‌برد، انجام آن را حرام دانسته‌اند، بیان کرد: گریه، سنت حسنه است و موجب می‌شود هیچ‌گاه احساسات انقلابی ما نه‌تنها خاموش نشود بلکه همیشه برای مبارزه با باطل آماده باشیم.
captcha