بیانیه اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانشجويان اروپا به مناسبت روز دانشجو
کد خبر: 3551635
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶

بیانیه اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانشجويان اروپا به مناسبت روز دانشجو

گروه دانشگاه: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، ضمن بزرگداشت روز دانشجو، با انتشار بیانیه‌ای؛ بقا، استقلال و پيشرفت كشور را متکی به جوانان اين مرز و بوم دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به مناسبت روز دانشجو، اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانشجويان در اروپا، در بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت این روز، با تكيه بر مشي استكبار ستيزانه و آرمان گرايانه، نكاتی را به دانشجويان، دانشگاهيان و دولتمردان یادآور مي شود: ١٦ آذر ١٣٣٢، روزی تاثيرگذار در جنبش دانشجويي در عرصه‌های سياسی- اجتماعی معاصر است. روزی كه ٣ تن از دانشجويان برای آزادی خواهی و استقلال طلبی در خون خود غلطيدند و نهيب استكبارستيزی را مقابل مستکبرین و عوامل خودكامه آن زمان سر دادند. مبارزه‌ای که تا امروز در محیط علمی دانشگاه چه در داخل و چه در خارج  از کشور به عنوان رنگین‌ترین بهای ضداستکباری و استبدادی جريان دانشجویی است.  اساس جنبش دانشجويی تلاشی است برای  فائق آمدن بر فضای تک قطبی، عدالت خواهي و استکبار ستیزی که ثمره آن توسعه و پيشرفت كشور است.
در ادامه این بیانیه با ذکر نکاتی، همه تشكل‌هاي دانشجويي و دانشجويان داخل و خارج كشور را به هم‌افزايي در جهت پيشرفت و رسيدن به برنامه چشم‌انداز توسعه كشور با ايجاد فضایی سالم، پويا، نقاد و مستقل دعوت می‌نمايد:
یک: بدعهدی آمريكا دربرجام فرصتی است برای نشان دادن چهره غير قابل اعتماد شيطان بزرگ به مردم و به ويژه نسل جوان كشور. بدعهدی امروز آمريكا و تبعات اقتصادی آن بر آحاد ملت، هزينه ای است بس گران كه چه بسا توجه بيشتر در زمان مذاكرات می توانست از آثار زيان‌بار آن بكاهد. تمديد تحريم های ده ساله توسط آمريكا نقض آشكار برجام است. اگر چه اين بد عهدی از ابتدای توافق برجام  نيز مانع از به نتيجه رسيدن هدف اصلي مذكرات در رفع تحريم های يك جانبه و چندجانبه بوده است.  اتحاديه انجمن اسلامی دانشجويان در اروپا، ضمن محكوم كردن اين بدعهدی ها، از مسئولين سياست خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی انتظار دارد پاسخی در خور، حکيمانه، عزت مدار  و البته صريح و قاطع  در راستاي حفظ و صيانت از منافع ملي كشور داده و همچنين با بكارگيری شايسته طرق ديپلماتيك و حقوقی علاوه بر جبران خسارات وارده ناشی از نقض تعهدات بين المللی در قبال ايران، دولت امريكا را نسبت به اعمال يك جانبه خلاف اصول حقوق بين الملل مسوليت پذير و پاسخگو نمايند.
دو: روز دانشجو روز آرمان خواهی و آزادی طلبی جوانان این مرز و بوم  است كه در اعتراض به سیاست های استکبار امریکا و انگليس، با سینه های سپر شده در مقابل گلوله ماندگار شد. به طور يقين، روشنگری و بيان اهمیت این روز برای دانشجویان این مرز و بوم به عنوان آينده سازان کشور به منظور حفظ روحیه ضد استبدادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. حفظ روحيه استكبارستيزی از كلام تا عمل ضامن استقلال كشور و منشأ آزادگي در مناسبات بين المللی است، به اين سبب ايران اسلامی تنها كشوری در منطقه است كه نگرانی از انتخاب هيچ يك از كانديداهای رياست جمهوری آمريكا را نداشت و ندارد، چرا كه بقا، استقلال و پيشرفت كشور را به جوانان اين مرز و بوم بدون تكيه بر قدرت های غربی و شرقی گره زده است.
سه:  كرسي های آزادانديشی و نقد مسائل و جريان های داخل و خارج از كشور از وظايف جوانان و به ويژه فعالان تشكل های دانشجويی است. نقد منصفانه علاوه بر تصريح در اصول متعدد قانون اساسی، همواره مورد توجه و تاكيد حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبری قرارگرفته است. بر اين اساس، هيچ يك از نهادهای نظام، مصون از نقد و پاسخگويی نمی باشد. نقد منصفانه و سازنده باعث يافتن ضعف های پنهان و رفع  كاستي های برنامه ها و تصميمات اجرايی در كشور می شود و از اينروست كه بايد مورد استقبال شايسته مسئولين نيز قرارگيرد. اگرچه نقد صرفا سياسی و به قصد تخريب و جريان سازی نيز از آسيب های جدی نقد محسوب می شود و می تواند افزايش حساسيت غير متعارف و بالارفتن هزينه هرگونه انتقاد را موجب شود. از اين لحاظ، تعريف جامع و مانع قانونی نقد صحيح می تواند راه را بر هرگونه استفاده ناصحيح و غيرصواب مسدود نموده و شرايط استفاده مناسب تر از آزادي بيان و انديشه را فراهم نمايد.
چهار: نخبگان، فرهيختگان و افراد با بصيرت هميشه در صحنه باشند و با اميد به بهبود شرايط تلاش کنند. نخبه  موفق کسی است که اميد به تعالی در او هميشه زنده باشد و اسير سياه نمايی ها و نااميدی ها نشود. چنين حضور آگاهانه و عالمانه در سطح تشكلات دانشجويی و در ساير سطوح جامعه تعهد و وظيفه ای الهی است چنانکه قصور در آن زمينه ساز حضور نفاق، كذب، ريا و تملق زمامداران و فساد امور خواهد شد.
پنج: حمايت شايسته از مبتكرين، مخترعين، فرهيختگان و توليد كنندگان داخلی موجب غرور همه ايرانيان و سربلندی كشور است، براي اين مهم، مناسب است دولت محترم اقدامات موثرتری در استفاده حداكثری از نيروهای جوان و زبده داخلي داشته باشد و جذب حداكثری نخبگان متعهد خارج از كشور را در دستور كار قرار دهد. متاسفانه از يك طرف برخورد نامناسب با فرهيختگان و متخصصين جوان و به ويژه فارغ التحصيلان بورسيه های داخل و خارج و ايجاد موانع متعدد غيرمنصفانه در جذب آنها در مراكز علمي، آموزشی و پژوهشی كشور و از طرف ديگر اتخاذ سياست های ناصحيح و غير استاندارد نظام آموزش عالی كشور در تشويق افزايش تعداد مقالات علمی بدون توجه به كيفيت و پالايش مناسب آنها، باعث بروز لطمه جدی به اعتبار علمی كشور در سطح جهان و به تبع آن موجب بي اعتمادی و نااميدی در سرمايه های علمی كشور شده است. لطمه ای كه آثار آن می تواند نتايج زيانباری در سطوح مختلف برای كشور به همراه داشته باشد.
شش: در پایان این بیانیه آمده است: پيروزی های جبهه مقاومت در عراق و سوريه و بالأخص در شهر حلب را می توان پيروز شدن مقاومت بر زر، زور و تزوير دانست. فتح حلب توسط جبهه مقاومت، فتح الفتوح در فتنه شام است  و به لحاظ اهميت راهبردی نقش پيروز واقعی را تعيين می كند. از اينرو تلاش هاي زيادی برای غلبه بر اين موضوع صورت گرفته و بی شك تحريم، ترور و تشكيل گروههاي تروريستی با نام های جديد از اين قبيل امور هستند. خداوند شر و آسيب شان را به خودشان برمی گرداند، «و مكروا و مكرالله و الله خير الماكرين»
captcha